Видеоклип, в който жена разказва за "миризмата на тялото си", докато седи на предната седалка на автомобил, стана вайръл в социалните мрежи през изминалата седмица.

Но причината за популярността не беше в посланието (което по същество насърчаваше личната хигиена), а в това, че мнозина заподозряха жената като генерирана от изкуствен интелект.

Накрая дойде развръзката, след като реална инфлуенсърка потвърди, че е разрешила на компанията Arcads да използва образа ѝ в инструмент с изкуствен интелект за генериране на видео с цел реклама на хигиенни кърпички, пише Fast Company.

Някои смятаха, че това е плашещ знак за степента на развитие на технологиите на изкуствения интелект. Други твърдяха, че образът е откраднат без разрешение.

Единственият проблем и при двете теории? Жената, чийто прототип е използван за рекламата, 24-годишната Ариел Мари, е участвала съвсем доброволно в цялата работа.

За Fast Company тя потвърди, че е предоставила гласа и образа си на компанията за изкуствен интелект Arcads, която се е обърнала към нея като към всеки друг клиент в платформата Fiverr. (Разработчикът на изкуствен интелект Бенджамин Де Кракер за първи път идентифицира Мари като реално лице в X, след като открива профила ѝ във Fiverr.)

Когато през декември 2023 г. Arcads се обръща към Мари за първи път, компанията обяснява, че търси тестови субекти, за да провери дали може да превърне гласа и образа на някого в изкуствен интелект.

"Чувствах се така: "Знаеш ли, това звучи малко страшно, но определено е много готино", споделя Мари. "За мен това беше един напълно нов свят."

В крайна сметка, се съгласява. Оттогава е приела пет проекта от Arcads чрез Fiverr. В рамките им записва девет отделни видеоклипа.

По договор не може да разкрие какво са я помолили да запише или колко са ѝ платили за всеки, но е получила приблизително същата сума, която взима за нормално видео във Fiverr. Там започва от около 70 долара за 15-секундна и достига до 130 долара за 60-секундна реклама.

Мари отказва да каже за какъв период е уредила правата с Arcads, но сделката има срок на валидност. (От Arcads също не са отговорили на запитването за коментар).

Тя обаче разкрива, че трябва да спазва "специфични насоки" по време на всеки видеоклип, за да може технологията на Arcads да работи.

Едва, когато приятел на гаджето ѝ препраща видеоклипа, генериран с помощта на нейния образ, тя разбира, че е станала център на вайръл момент.

"Приятелят на гаджето ми му изпратил линка в Twitter и го питал: Това твоята приятелка ли е или някой я използва като изкуствен интелект?. Нямах никаква представа, че това ще се случи и колко голямо ще е то", казва младата жена.

Експертът по дълбоки фалшификати Хенри Айдер обяснява, че колективното объркване дали Мари е истинска или не и дали е била съгласна или не, е резултат от новия свят, изпълнен с генеративен изкуствен интелект.

"Хиперреалистичните дълбоки фалшификати и съдържанието, генерирано от изкуствен интелект, бързо наситиха дигиталния ни живот. Въздействието на тази динамика на "скритост" е нарастващото недоверие към всички дигитални медии и възприемането, че всичко може да бъде фалшифицирано."

След вайръл момента, който носи популярност в мрежите, към Мари се обръщат и други компании – включително за изкуствен интелект, с молба да работят заедно. Наскоро тя започва работа и по нов спектър от видеоклипове с Arcads.

Не се притеснява, че този вид работа ще й навреди по някакъв начин.

"Това никога няма да бъде истински човек. Ще бъде близо, абсолютно, но никога няма да има моите характеристики, маниери. Това не може да се фалшифицира", допълва тя.