Инвестицията на Amazon от 2,75 млрд. долара в стартъпа за изкуствен интелект Anthropic, обявена през седмицата, е най-голямата рискова сделка в историята на компанията.

Тя е и най-новият пример в златната треска за изкуствен интелект, която кара водещите технологични компании да разтварят щедро портфейлите си.

Технолидерите на Microsoft, OpenAI, Google, Meta, Apple и т.н. се надпреварват да интегрират генеративния AI в огромното си портфолио от продукти и функции, за да не изостанат на пазара, чиито приходи се очаква да достигнат 1 милиард долара в рамките на десетилетие, пише CNBC.

През 2023 г. инвеститорите са вложили общо 29,1 млрд. долара в близо 700 сделки с генеративен изкуствен интелект, което представлява увеличение на стойността с над 260% спрямо предходната година, според PitchBook.

Значителна част от тези средства са стратегически, тъй като идват от технологични компании, а не от инвеститори в рисков капитал или други институции.

Фред Хевмайър, ръководител на отдел "Изследване на изкуствения интелект и софтуера в САЩ" в Macquarie, обяснява, че един от факторите, определящи решенията им, е страхът от пропуснати ползи.

"Те определено не искат да пропуснат да станат част от екосистемата на изкуствения интелект. Мисля, че на този пазар има FOMO", допълва експертът, имайки в предвид тенденцията Fear Of Missing Out (Страх от пропускане).

Големите инвестиции са нужни, тъй като създаването и обучението на моделите на изкуствен интелект е пословично скъпо. За тях са необходими хиляди специализирани чипове, които до момента произвежда основно компанията на Дженсън Хуанг Nvidia.

Meta, която разработва свой собствен модел, наречен Llama, заяви, че харчи милиарди за графични процесори на Nvidia и е една от многото компании, които помогнаха на производителя на чипове да увеличи годишните си приходи с над 250%.

Факт е, че има ограничен брой компании, които могат да си позволят да играят на този пазар. Освен че разработва чипове, Nvidia е един от най-големите инвеститори в Силициевата долина с дялове в редица стартъпи за изкуствен интелект, отчасти за да бъде сигурна, че технологията ѝ ще намери широка употреба. По подобен начин Microsoft, Google и Amazon например, предлагат облачни кредити като част от своите инвестиции.

В сделката между Amazon и Anthropic, обявена в сряда, двете компании заявиха, че ще работят в тясно сътрудничество по различни начини.

Getty Images | 28 ноември 2023 г. Главният изпълнителен директор на Amazon Web Services (AWS) Адам Селипски разговаря с главния изпълнителен директор и съосновател на Anthropic Дарио Амодей на конференция в Лас Вегас

Anthropic ще използва Amazon Web Services за своите компютърни нужди, както и чиповете на Amazon. Моделите на Anthropic ще се разпространяват от Amazon сред клиентите на AWS.

По-рано този месец Anthropic пусна на пазара Claude 3 - най-мощния си модел, който според компанията позволява на потребителите да добавят изображения, диаграми, документи и други неструктурирани данни за анализ и отговори.

Microsoft навлезе в бизнеса с инвестиции в генеративен AI по-рано, след като през 2019 г. вложи 1 млрд. долара в OpenAI. Оттогава размерът на инвестицията ѝ набъбна до около 13 млрд. долара. Тя използва в голяма степен модела на OpenAI и предлага свои с отворен код в облака Azure.

Alphabet е пренасочила голяма част от продуктовите си разработки към генеративния AI и към наскоро ребрандирания си модел Gemini, добавяйки функции в търсенето, документите, картите и др. Миналата година Google се ангажира да инвестира 2 млрд. долара в Anthropic, след като преди това потвърди, че е придобила 10% дял в стартъпа заедно с договор за облачни услуги между двете компании.

Според Хевмайър съюзите с големи доставчици на облачни услуги не само носят необходимите парични средства на стартъпите, но и им помагат да регистрират клиенти. Компаниите за облачни услуги казват: "Елате при нас, работете на нашата платформа, ще имате собствен достъп до най-новите и най-добрите модели на изкуствен интелект, ще използвате и нашата инфраструктура", обяснява той и допълва: "Това е част от много по-голяма екосистема."

Формиране на следващото десетилетие

В последните разговори за печалбите изпълнителните директори на технологични компании потвърдиха фокуса си върху генеративния изкуствен интелект, давайки ясно да се разбере на инвеститорите, че трябва да харчат, за да печелят, независимо дали става въпрос за вътрешно развитие или за стартъпи.

Миналата година главният финансов директор на Microsoft Ейми Худ заяви, че компанията приспособява "работната си сила към разработването на AI".

Допълни, че Microsoft ще продължи да дава приоритет на инвестициите в AI като "нещото, което ще оформи следващото десетилетие".

Ръководителите на Google, Apple и Amazon също заявиха пред инвеститорите, че са готови да съкратят широко разходите в различните отдели, за да пренасочат повече средства към усилията си в областта на AI.

Стартъпите са големите бенефициенти от всичко това.

Освен в OpenAI, Microsoft придоби дялове в Mistral, Figure и Humane. Компанията инвестира в Inflection AI, преди стартъпът да се разпадне и да се присъедини към технологичния гигант този месец.

Mistral е компания, фокусирана върху отворения код, която използва облака Azure и предлага услугите си на негови клиенти. Figure е стартъп, чиято цел е създаването на хуманоиден робот. Набрал е средства от Microsoft, OpenAI и Nvidia, а миналия месец беше оценен на 2,6 млрд. долара.

Най-големият залог на Amazon е Anthropic. Компанията е инвестирала и в разработчика на платформа за изкуствен интелект с отворен код Hugging Face.

Инвестициите на Google включват Essential AI, която разработва потребителски програми за изкуствен интелект и е подкрепена от AMD и Nvidia. Alphabet и Nvidia са инвеститори и в Runway ML, компания за генеративен AI, известна със своите инструменти за редактиране на видео и визуални ефекти. Други компании в портфолиото на Nvidia включват Mistral, Perplexity и Cohere

Междувременно много от технологичните гиганти продължават да харчат за разработване на собствени модели.

Microsoft инвестира в много от технологиите чрез своя отдел Microsoft Research. Amazon планира да обучи по-голям, по-трудоемък за данни модел дори от GPT-4 на OpenAI.

Изследователите на Apple наскоро публикуваха подробности за работата си по MM1 – малки модели на изкуствен интелект, които приемат както текстови, така и визуални данни. Apple е в различна позиция от своите конкуренти, тъй като не продава облачна услуга.

Въпреки това се съобщава, че търси партньори в областта на AI, включително Google в САЩ и Baidu в Китай. От компанията не коментират тази информация.

Креативност при сключването на сделки

Даниел Нюман, главен изпълнителен директор на компанията за технологични анализи Futurum Group, смята, че технологичните играчи трябва да проявяват интелигентност, когато става въпрос за инвестиции в изкуствен интелект.

Например инвестицията на OpenAI от Microsoft включва участие в печалбата в крило с нестопанска цел, както и кредити за използване на облачната услуга на Microsoft.

Сделката на Microsoft за Inflection AI се равнява на скъпо придобиване, като според някои доклади общият разход възлиза на 1 млрд. долара. Като част от нея, Microsoft нае основателя на Inflection AI Мустафа Сюлейман да ръководи Copilot AI.

"Мисля, че започваме да виждаме известна креативност при сделките", смята Нюман. Относно споразумението на Amazon с Anthropic той заяви, че придобиването би било "много по-трудно от инвестирането".

Това е така, защото регулаторните органи по целия свят затягат контрола върху големите технологии, което затруднява извършването на придобивания.

Дори инвестициите са обект на контрол.

През януари Федералната търговска комисия обяви, че ще проведе мащабно разследване на най-големите играчи в областта на изкуствения интелект, включително Amazon, Alphabet, Microsoft, Anthropic и OpenAI.

Председателят на Федералната търговска комисия Лина Хан описа това като "пазарно проучване на инвестициите и партньорствата между разработчиците на AI и големите доставчици на облачни услуги".

Регулаторният орган има право да разпорежда на компаниите да подават конкретни отчети или да отговарят писмено на въпроси относно дейността си.

"Знаем, че регулаторите все повече се фокусират върху традиционния път на придобиването. В момента целта е да имаш достъп до основната интелектуална собственост", допълва Нюман.