Търговията с произведения на изкуството изисква задълбочени контакти и способност да се поемат рискове.

Марк Ламбърт е купувал и продавал произведения на Анди Уорхол, Пабло Пикасо и Клод Моне през 20-годишната си кариера като търговец на произведения на изкуството – професия, в която попада почти случайно.

След като завършва изобразително изкуство, той вижда себе си като учител, но една среща с търговец на произведения на изкуството, който го наема като асистент, променя съдбата му. "Започнах като рамкировач и останах при него 17 години", споделя той пред CNBC.

По онова време специализира във викториански картини от XIX в. и всяка година участва в около 20 международни панаира на изкуството и антиките. След това, след престой в друго търговско представителство, през септември открива собствена галерия - Lambert Fine Art в Стратфорд на Ейвън.

Търговията с произведения на изкуството Ламбърт определя като "необичайна", тъй като изкуството често е покупка, която се ръководи по-скоро от емоции, отколкото от необходимост.

"То не ви е нужно. Хората го искат, те се стремят към него. И мисля, че повечето, които купуват изкуство, инвестират в нещо за себе си, за да го гледат и да му се наслаждават всеки ден", казва Ламбърт.

Продажбата на произведения на изкуството чрез дилър, а не на търг, е начин те да запазят стойността си – ако една картина не достигне най-ниската си оценка при публична продажба, това може да намали възприеманата ѝ стойност и да намали търсенето. "Понякога можете да "изгорите" една картина, като я пуснете на търг, ако тя не се продаде правилно или на добра цена", допълва Ламбърт.

Бизнесът има нужда от свежа кръв

Светът на търговията с произведения на изкуството може да бъде плашещ за новите участници, смята Оля Джонсън, интериорен архитект и съосновател на компанията за изкуство и интериор Relic, която създава през 2023 г.

През януари Relic за първи път участва в престижното изложение Decorative Fair в Лондон – ежегодно събитие за изкуство и антиквариат, за което Джонсън казва, че обикновено привлича дългогодишни дилъри.

По-малко опитните може да смятат, че трябва да чакат с години, за да са готови да изложат своите произведения за продажба на панаира, обяснява тя, но Relic е поканена да сподели щанд с утвърден изложител.

"Тъй като имахме тази възможност, но и защото мисля, че сме достатъчно безстрашни, си казахме, ами защо да не опитаме да го направим сега", признава Джонсън и добавя, че намира това за "невероятно положително преживяване". "Всички осъзнават, че бизнесът има нужда от свежа кръв и ново поколение хора."

Портфолио

Наред с покупката и продажбата на произведения на изкуството и предмети, Relic предоставя експонати за редакционни и рекламни снимки на клиенти като списанието Elle Decoration и компанията за текстилен дизайн Colefax and Fowler.

Джонсън и нейният бизнес партньор Натали Восло, творчески директор в областта на рекламата, управляват Relic успоредно с ежедневната си работа.

"Опитът ми с всички по-млади дилъри, които познаваме, е, че това винаги е второ занимание за тях. Търговията върви паралелно с основната кариера", казва Джонсън.

Двама художници, с които CNBC разговаря, също се занимават с изкуство.

Том Рут е специализиран в графиката върху керамика, а в творбите му присъстват животни и морски обитатели. Бивш директор и експерт по изобразително изкуство в престижната аукционна къща Christie's, той се занимава с търговия на картини от XIX и началото на XX век, като купува на консигнация или търгове и продава на търговци и частни лица.

Кариерата като търговец му помага да продава и керамичните си произведения. По време на панаири на изкуствата използва чиниите, които проектира, като върху тях предлага сладкиши за клиентите, които разглеждат картините на щанда му. "Хората започнаха да ги търсят и да питат колко струват", разказва той и така бизнесът му с керамика потръгва.

Джак Робъртс също е художник и търговец.

"Имам много различни самоличности в света на изкуството", казва той. Като художник се подвизава под името JPR Stitch и се специализира в цветни бродирани изделия, които клиентите му излагат като стенно изкуство. Робъртс има сериозен брой последователи в Instagram, където клиентите, често на възраст между 20 и 30 години, лесно го намират.

Успоредно с това, той е търговец и консултант, като снабдява галериите с произведения на срещу заплащане или на принципа на продажба или връщане. В настоящата си колекция той има творби на съвременните художници Дейвид Хокни, Джеф Кунс и Деймиън Хърст.

Рискове в бизнеса

Дилър на изкуство може да бъде рискова професия, тъй като дилърите често притежават произведения на изкуството, без да знаят кога ще бъдат продадени.

Ламбърт е притежавал около 70 до 100 произведения в даден момент (по-големите дилъри могат да имат на склад 1000 картини, казва той).

"От време на време се появява "златното самородно парче", което или сте купили особено изгодно, или след това пазарът се е увеличил изключително много за това произведение", казва Робъртс. В колекцията си той има "няколко" такива парчета, но да знае кога да ги продаде може да се окаже трудно.

Закупуването на произведения от нишови художници също е стратегия, която някои дилъри прилагат.

"Може да има добра печалба от произведението, но може да е много, много трудно за продажба ... намирането на човек, музей или колекционер, който да го купи, може да отнеме години и години", допълва още Робъртс.

По-рано тази година Ламбърт придобива лимитирана серия на британския художник на графити Банкси, чиито оригинални творби са донесли милиони долари на търг.

Установява, че цените на търговете могат да варират, което влияе на стойността на творбите. "Пазарът... се повишава или понижава в зависимост кой има пари в този ден", допълва Ламбърт.