Германските автомобили са най-добрите в света, без значение дали са с двигател с вътрешно горене или електрифицирано превозно средство.

Това казва пред CNBC германският министър на финансите Кристиан Линднер, докато участва в пролетните срещи на МВФ във Вашингтон. Той добавя, че индустрията в страната не трябва да се страхува от китайската конкуренция.

Коментарите му идват на фона на засилващото се през последните месеци глобално състезание на пазара на електрически превозни средства (EV). Все повече и повече китайски компании напредват в EV сегмента, като BYD е в тясна конкуренция с Tesla за короната на най-големия производител на електромобили.

Китайският EV сектор отбеляза значителен растеж, изпращайки голямо количество превозни средства на други пазари, които често идват на по-достъпна цена. Тази динамика повдига въпроси и опасения относно търговските практики и политики на Китай в САЩ и Европейския съюз, посочва CNBC.

Министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън предупреди миналия месец, че Китай може да използва световните пазари като дъмпинг терен за по-евтини чисти енергийни продукти, включително електромобили. Това може да намали пазарните цени и да окаже натиск върху екологичното производство на други места, каза Йелън.

Както тя, така и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по-рано този месец призоваха за твърда позиция по отношение на потенциални нелоялни конкурентни практики от Китай. ЕС започна дъмпингово разследване на китайските субсидии за електромобили.

Китай отрече каквото и да било неправомерно действие, като министерството на търговията заяви, че всякакви обвинения са неоснователни и че успехът на Китай в сектора на електромобилите е свързан с „постоянни иновации“, както и с „добре установена система за верига за доставки и пазарна конкуренция“, а не със субсидии.

Загрижеността на САЩ и ЕС обхваща редица сектори, свързани с т.нар. зелени технологии, включително електромобили, слънчеви панели и литиево-йонни батерии.

Линднер също заяви по време на срещите на МВФ тази седмица, че потенциалният дъмпинг на китайски продукти на световните пазари трябва да бъде проучен, както и опасенията, че Китай плаща субсидии на производителите за продажба на автомобили под производствената стойност, посочва CNBC.

„Това би било несправедливо и тогава ще трябва да вземем решение за ответни мерки“, коментира той, добавяйки: „Въпреки това, досега не е станало ясно, че Китай всъщност следва този дъмпингов подход, когато става въпрос за електромобили или други индустрии“.

На въпрос как биха могли да изглеждат тези мерки, Линднер казва, че всички опции са на масата. Това повтаря коментарите на Йелън, която по-рано този месец каза пред CNBC, че няма да изключи никакви мерки, включително мита върху китайския износ.

Въпреки това има съпротива от страна на германското правителство относно подобни мита, като говорител на германския канцлер Олаф Шолц каза, че е скептичен относно това дали са необходими, съобщи Reuters.

Това стана преди посещението на Шолц в Китай по-рано този месец, по време на което той предупреди срещу нечестни конкурентни и търговски практики.

Въпреки че в крайна сметка ще има китайски автомобили в Европа, конкуренцията трябва да е честна и не трябва да има дъмпинг, свръхпроизводство или нарушения на авторските права, каза той на студенти от университета Тонгджи в Шанхай, цитиран от Reuters.

Линднер пък казва пред CNBC, че има и предимства от износа на китайски зелени технологии, като например „много евтини“ китайски соларни компоненти, които идват на германския пазар.

„Частните домакинства в Германия се възползват от тези евтини компоненти“, казва той, добавяйки: „нашето конкурентно предимство е системата като цяло“.