Все повече инфлуенсъри в социалните медии раздават онлайн съвети как да харчим, спестяваме и инвестираме парите си.

Дали обаче трябва да приемаме това като нова тенденция в повишаването на финансовата ни грамотност или като голям червен флаг?

Когато Ясмин Пърнъл започва да пише в блога през 2017 г., тя планира да сподели опита си на дигитален номад. Скоро обаче завършилата творческо писане и копирайтърка открива, че посетителите ѝ се интересуват повече от това как тя си позволява да живее на свободна практика.

Забелязвайки апетита към съвети в областта на личните финанси, Ясмин, която сега е на 31 години, ребрандира уебсайта си. Така се ражда The Wallet Moth - блог, който предлага съвети за финанси и пестелив живот, разказва историята й BBC.

"Преминах към статии за лични финанси, тъй като моята малка, но нарастваща аудитория проявяваше по-голям интерес към това как съм избегнала дълговете през 20-те си години, как съм планирала бюджета си, за да имам финансова сигурност за работа на свободна практика, и какви странични занимания имам, за да бъда независима", казва тя.

Смята, че именно човешкият аспект – споделянето на лични истории и съвети от първо лице, имат най-голямо значение. "Съдържанието ми не предлага непременно нещо по-добро от традиционните финансови съвети, но хората все повече искат да се свържат с някого, когото могат да смятат за онлайн приятел, а не с компания без лице."

Колко последователи трябва да имате в Instagram, за да печелите от тяхДори

Ясмин е част от нарастващата вълна от финансови инфлуенсъри: творци, които подхранват привидно ненаситното желание за съдържание за харчене, спестяване и инвестиране. През последните години популярността на тези "финфлуенсъри" нарасна рязко, като много от тях натрупаха милиони последователи.

Като част от глобалната индустрия на инфлуенсърите, чийто пазарен дял се оценява на внушителните 104 млрд. долара за 2022 г., някои от тях печелят шестцифрени суми от дейността си в социалните медии, допълва BBC.

Техните публикации предоставят желана информация за често непрозрачния свят на личните финанси - свят, в който младите хора все по-трудно могат да се ориентират.

Но ако ще се доверявате на парични съвети от непознати с неясна квалификация, може би има защо да се съмнявате.

Млада аудитория

Милиони хора влизат в интернет всеки ден, за да се възползват от съветите на финансови инфлуенсъри.

Хъмфри Янг, бивш финансов консултант на 30 години, води групата на финфлуенсърите с над 50 млн. харесвания и 3 млн. последователи в TikTok към средата на септември.

Базираният в САЩ Янг се фокусира върху съветите за лични финанси, като най-популярните му видеоклипове обясняват концепции като пенсионни сметки и цени на акции. В най-популярния си клип с над 14 млн. гледания, той играе ролята на човек, който има iPhone, продава го и след това купува същия модел за по-малко пари година по-късно, за да обясни концепцията за късите продажби.

Инфлуенсъри опитват да полират имиджа на скандална фабрика за дрехи в КитайКомпанията Shein се свързва със злоупотреби с принудителен труд, нарушения на човешките права и опасни материали в дрехите

Лесно смилаемото съдържание, подобно на това на Янг, се харесва предимно на младата аудитория, смята Радхика Дугал, преподавател по бизнес в Нюйоркския университет и главен маркетинг директор на финтех компанията Super.

"С липсата на финансово образование в училищата, представителите на поколението Z са принудени да учат за парите сами. Това е първата икономическа криза, която младите поколения преживяват и не е изненадващо, че те се обръщат към инфлуенсърите, за да се уверят, вземат добри решения в настоящата ситуация."

Конър Кембъл, експерт по финанси в сайта NerdWallet UK, смята, че успешните финфлуенсъри целенасочено предоставят лесна отправна точка към темите за парите. "Финфлуенсърите са склонни да създават съдържание, което е привлекателно за по-младите поколения, като използват терминология и примери, свързани с попкултурата и опростяват финансовите термини", казва той.

Пример за опростена финансова концепция е "cash-stuffing" – метод за бюджетиране, който стана вайръл в TikTok през 2022 г.

Франция прие закон за строг контрол на инфлуенсърите Действията им поставиха маркетинга в социалните мрежи пред лавина от критики

Системата "cash-stuffing" се застъпва за разделяне на физическите пари в папки или пликове за определени разходи, като например за хранителни стоки или хобита, което означава, че последователите са по-малко склонни да прекаляват с разходите. Това не е нова концепция, но тя е нова за млади потребители на социалните медии, особено тези с ограничен досег с личните финанси.

Подобно съдържание е полезно за насърчаване на по-добри финансови навици сред младите хора, смята Кембъл. "Като представят финансовите съвети по достъпен начин, те подобряват финансовата грамотност и предизвикват нов интерес към активността по отношение на това къде хората влагат парите си и начините, по които могат да увеличат спестяванията си."

Ясмин е съгласна, като допълва, че реакциите на читателите ѝ са "изключително положителни" и че хората оценяват съветите ѝ за по-икономичен живот. Тя вярва, че достъпността на съдържанието ѝ, съчетана с простотата на съветите ѝ, е печеливша формула за младите зрители. "Аз съм просто още един човек, който иска да спести пари и може би да изпробва една-две странични занимания", казва тя.

Експерти или обикновени хора?

И все пак, въпреки че създателите казват, че аудиторията е много възприемчива към техните съвети, експертите предупреждават, че някои финфлуенсъри може да заблуждават последователите си – а в някои случаи дори да се възползват от тях.

"Някои от тези инфлуенсъри са обикновени хора, които нямат опит в областта на финансите", казва Кембъл. "Социалните медии могат да накарат хората да се втурнат към неинформирани решения поради страх да не пропуснат нещо, в което участват други хора, а когато тези тенденции включват реални пари, това може да се превърне в проблем.", допълва той.

От Защо някога стабилният билборд на полираната комуникация на корпоративната общност претърпя рязка промяна в тона?

Експертите наскоро предупредиха за рязко нарастване на самоуправляващото се инвестиране въз основа на съмнителни насоки от фининфлуенсъри, твърдейки, че някои от тези звезди на социалните медии предлагат лоши съвети или поради собствената си липса на финансови познания, или защото е в техен интерес да публикуват все по-необичайно съдържание в интерес на набирането на последователи.

В някои случаи организациите обвиняват създателите на съдържание за лични финанси, че използват уязвимостта на затъналото в дългове поколение, за да увеличат броя на последователите си.

Миналата година британският Орган за финансово поведение (FCA) предупреди срещу онлайн промоциите, насочени към изплащане на дългове, като заяви, че инфлуенсърите, участващи в тези публикации, привличат "уязвими или задлъжнели клиенти" да следват "подвеждащи" финансови съвети.

Предлагането на съмнителни съвети за лични финанси с цел привличане на голяма аудитория, е проблем от десетилетия, допълва BBC. Финансови мегазвезди, много от които са изградили печеливши кариери със своите съвети за управление на парите, са се оказвали в напечена ситуация в миналото. Така например Сюз Орман, известна телевизионна личност, е подложена на критики, че е подкрепяла съмнителни финансови продукти, а през 2009 г. дори е била обвинена в измама.

Сега обаче социалните медии излагат по-голяма, по-млада и често по-слабо образована аудитория на непроверени съвети за лични финанси. Допълнително усложнение е и начинът, по който инфлуенсърите печелят парите си – те често подкрепят продукти срещу заплащане, което означава, че техните съвети може да не са обективни.

Нарастването на рекламите на криптовалути например, повдигна редица въпроси, след като бяха регистрирани случаи на инфлуенсъри, подкрепящи нови крипто продукти. Волатилността на криптовалутите означава, че е трудно да се предвиди пазарът - и въпреки това много потребители на социалните медии са били накарани да повярват, че това е добра инвестиция.

ЕК ще разследва водещи социални мрежи заради реклама на криптоактиви В своя жалба до институцията от BEUC заявяват, че разпространението на подвеждащи реклами е нелоялна търговска практика

Миналата година Ким Кардашиян фокусира вниманието на всички, когато публикува информация за криптовалутата Ethereum Max. Въпреки че през 2021 г. тя отбеляза бърз възход, той бързо се срина, като до януари 2022 г. загуби 97% от стойността си.

Инвеститорите, които претърпяха огромни загуби, заведоха дело срещу Кардашиян (която в момента има над 364 млн. последователи в Instagram) и други знаменитости, които са рекламирали продукта, като твърдяха, че те са се сговорили да надуят стойността на токените. В крайна сметка делото беше отхвърлено, но съдията предупреди за "способността на знаменитостите лесно да убеждават милиони неразбиращи последователи да купуват опасни продукти с безпрецедентна лекота и обхват".

Скучно, но изключително ефективно

33-годишният Джеймс Бекет стартира страничен бизнес, след като забелязва колко много лоши инвестиционни съвети се разпространяват онлайн. Бившият маркетолог в социалните мрежи, чийто канал в YouTube има малък, но нарастващ брой абонати, казва, че много финансови инфлуенсъри знаят, че ангажираността идва от схеми за бързо забогатяване и показване на предполагаемото им богатство.

"TikTok намали продължителността на вниманието ни до части от секундата, а за да привлечеш аудиторията, ти е необходимо лъскаво инвестиционно съдържание", казва Бекет, базиран в Хертфордшир, Великобритания.

Той не е единственият, който се притеснява. Професионалистите и организациите от финансовата индустрия също започнаха да говорят открито по тези въпроси, а FCA наскоро предложи репресии срещу финфлуенсърите, твърдейки, че техните съвети могат да са подвеждащи и че често "имат слаби познания за това, което промотират".

Три стратегии за директни продажби през социалните медии За да бъде изградена възможно най-добрата стратегия за социална търговия за един бизнес, трябва да се имат предвид редица фактори

Въпреки това Бекет смята, че той и много други финфлуенсъри предоставят и финансови съвети, които определя като "скучни, но изключително ефективни". Смята, че те са не само по-нискорискови, но и по-надеждни. Затова обсъжда тънкостите на концепции, включително пасивно инвестиране и индексни фондове - особено за млади хора без финансово образование или много пари за пропиляване. Бекет твърди, че финансовото съдържание в социалните медии може да предложи достъпен начин за управление на парите, без да се налага да се плащат високите такси, които много финансови консултанти или организации изискват.

"Финансовите инфлуенсъри могат да бъдат проблематични, защото някои от тях се възползват от наивността на хората", казва той. "Но от друга страна, има много хора, които правят добро и те запълват огромна празнина, оставена от нашата образователна система."

Предпазливост

Без регулаторен орган светът на финфлуенсинга остава обвит в мъгла.

За мнозина финфлуенсърите са довели до достъпни финансови насоки, запълвайки празнината във финансовата грамотност сред младите хора. И дори на фона на съмнителни съвети или тревожни тактики, Кембъл твърди, че ако са съчетани с проницателно отношение и малко скептицизъм, финфлуенсърите могат да помогнат на хората да поемат по пътя на отговорното управление на парите.

Марките имат проблем с ангажираността в Instagram. И той се влошаваДа създадете съдържание за клиента си ще е по-ефективно, отколкото да го направите за продукта си

"Личните финанси са лични за всеки човек и обстоятелствата са различни", казва той. "Важно е да прецените дали предложенията на даден инфлуенсър са подходящи за вашето финансово положение."

Бекет добавя, че макар финфлуенсърите да имат лоша репутация, те могат да предложат и път към объркващия и понякога умишлено непрозрачен свят на финансите и инвестициите. Обективните инфлуенсъри, които не печелят от партньорства и не представят съветите си като непробиваеми, могат да бъдат сила за добро, особено за последователи, които никога не са се замисляли за спестявания или увеличаване на богатството.

"Както всичко на света, има добри и лоши финфлуенсъри. Въпреки че най-неприятните, дръзки създатели имат по-голяма склонност да стават вайръл, все още можете да намерите фантастично съдържание за лични финанси в платформите на социалните медии от хора, които наистина искат да помогнат. Не си струва да отбягвате напълно финфлуенсърите.", допълва той.