Около половината от европейските компании не изпълняват очакванията за печалби през последния отчетен сезон въпреки вече занижените прогнози, коментират анализатори пред CNBC, според които регионът ще продължи да се бори с ефектите от високите лихвени проценти.

Към 29 февруари от 313 компании, които са докладвали тримесечните си печалби, 50,2% са публикували по-добри резултати, според анализ на CNBC на данни от FactSet. Това е най-малкият процент на победи - следователно най-лошият сезон на печалбите - от първото тримесечие на 2020 г., когато пандемията за първи път удари европейските компании.

Разбивката по сектори показа, че материалите, потребителските дискреционни услуги и здравеопазването са сред най-зле представящите се сектори през последните три месеца на 2023 г. От друга страна, технологиите и комуналните услуги са с най-висок дял на по-добри от очакваните резултати, според FactSet.

„Не сме виждали толкова ниско ниво на по-добри печалби от дълго време, разочарованието е „доста широкообхватно“, коментира пред CNBC Едуард Станфорд, ръководител на европейската капиталова стратегия в HSBC.

Филип Ферейра, стратег в Kepler Cheuvreux, казва, че има няколко причини зад тези разочарования.

„По-слаба макро среда в Европа, с ръст на БВП близо до 0% през третото и четвъртото тримесечие, значителна експозиция към Китай за някои компании, което е пречка за L'Oreal, например", коментира той. В момента Китай преживява дефлация и слабо потребителско търсене.

По данни на Евростат икономиката на континента се е свила с 0,1% през третото тримесечие. През четвъртото тримесечие БВП на региона се повишава с 0,1%, като по този начин избягва техническа рецесия - дефинирана като две последователни тримесечия на икономическо свиване.

Европейската икономика е изправена пред редица предизвикателства, включително вторичните трусове от пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна. Това предизвика енергийна криза в региона и доведе до рекордно висока инфлация. Блокът в момента се справя с рекордно високи лихвени проценти на Европейската централна банка, което прави по-скъпо за компаниите да получават ново финансиране.

Обратно изкупуване на акции

Шарън Бел, старши европейски стратег в Goldman Sachs, посочва пред CNBC, че е забелязала нова тенденция за европейските корпорации през този сезон на печалбите.

„Много компании обявяват обратно изкупуване“, казва тя, имайки предвид случаите, при които една компания изкупува собствените си акции, като по този начин ги прави по-оскъдни, което би повишило цената им.

Shell, Deutsche Bank, Novo Nordisk, UBS и UniCredit са сред европейските компании, обявили планове за обратно изкупуване на акции през 2024 г.

Очаквайки следващия сезон на печалби, стратезите са песимистично настроени.

„Ние вярваме, че европейските корпоративни печалби може да продължат да бъдат под натиск поради същите причини, а именно забавяне на растежа и липса на подкрепа на паричната политика, в допълнение към слабото вътрешно потребителско търсене“, казва Ферейра.

„Въпреки това очакваме значително по-добри резултати от компаниите с клиенти в САЩ или на бързо развиващи се нововъзникващи пазари спрямо тези, чиито приходи са по-малко диверсифицирани географски“, добавя той.