Президентът Джо Байдън, обещавайки да "постъпи правилно с американските автомобилни работници", започна тази седмица разследване дали автомобилите, произведени в Китай, могат да бъдат използвани за шпиониране на американците - далечна заплаха, като се има предвид, че в момента по пътищата на САЩ се движат малко такива.

Белият дом съобщи за проучването, отваряйки нов фронт на противопоставянето с Китай, позовавайки се на рисковете за националната сигурност, които могат да бъдат "свързаните" автомобили, създавайки "нови възможности за шпионаж и саботаж".

Байдън води кампания за преизбиране, а американските производители на автомобили изразиха опасения, граничещи с паника, че ще трябва да се конкурират у дома с китайските електромобили. Наскоро една автомобилна лобистка група дори заяви, че това може да доведе до "изчезване на населението".

Китайската индустрия за електрически превозни средства изпревари всички останали през последните години и има за цел да изнася автомобили в световен мащаб, често на много по-ниски цени от американските и европейските предложения за електрически превозни средства. Байдън намекна за тази икономическа заплаха в изказването си от седмицата, изразявайки загриженост за възможностите за шпионаж: "Ще се уверим, че бъдещето на автомобилната индустрия ще се прави тук, в Америка, с американски работници".

Политическите експерти признават заплахата от китайски шпионаж, но също така виждат в новата атака на Байдън още една възможност да покаже, че е твърд към Китай, което да му донесе позитиви в кампанията.

"Изглежда, че изявлението е ориентирано колкото към притъпяване на обвиненията, че е слаб спрямо Китай, толкова и към намиране на решение на това предизвикателство", казва Скот Кенеди, специалист по Китай във вашингтонския Център за стратегически и международни изследвания, пред Reuters.

Посолството на Китай във Вашингтон разкритикува позицията на Байдън, като заяви, че той "раздухва теорията за "китайската заплаха", за да потисне конкуренцията“.

Но Кенеди смята, че проучването е разумно, като обаче изразява опасения, че то може да стимулира и протекционизъм, основан на "преувеличени опасения за националната сигурност". Експертът предупреждава, че това може да наруши глобалните вериги за доставки и да навреди на производството в САЩ.

Много представители на автомобилната индустрия призоваха за по-високи търговски бариери срещу китайските си конкуренти и САЩ и Европа обмислят въвеждането на такива. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск например заяви през януари, че в противен случай Китай ще "съсипе" световните автомобилни конкуренти.

Администрацията на Байдън не предложи доказателства за шпионаж, свързан с много малкото произведени в Китай автомобили, които днес се движат по американските пътища. Все пак Китай има история на използване на технологии за наблюдение на САЩ. Миналата година например Вашингтон започна операция за борба с китайска хакерска кампания, която компрометира хиляди свързани с интернет устройства.

Стратегът на Демократическата партия Дженифър Холдсуърт коментира, че проучването на администрацията е в съответствие с подкрепата на Байдън за работните места в производствените съюзи.

Бойно поле Мичиган

Ограничителната търговска политика спрямо Китай е рядка област на партийно съгласие в дълбоко разделената Америка. Байдън по същество продължи търговската война срещу Китай, започната от неговия предшественик - а сега и опонент в кампанията за 2024 г. - Доналд Тръмп.

Реториката на Байдън има за цел да изгради подкрепа в Мичиган - център на американската автомобилна индустрия и един от малкото конкурентни щати, които ще решат изборите през 2024 г., казва Бърни Порн, социолог от Мичиган. GM, Ford и американските операции на компанията майка на Chrysler Stellantis са със седалища в щата.

"Той наистина трябва да премине в настъпление и да обезоръжи аргумента на Тръмп, че работните им места отиват в Китай", казва социологът.

Тръмп често осмива електрическите превозни средства по време на кампанията си, наричайки ги "измама", която убива работни места, и капитулация пред Китай. А Байдън, който има подкрепата на профсъюза United Auto Workers, неведнъж е подчертавал значението на трите автомобилни производителя от Детройт и на работниците в техните заводи.

Сенатор Гари Питърс, демократ от Мичиган, коментира, че китайските електромобили представляват както икономическа заплаха, така и заплаха за сигурността: "Основното е, че в САЩ няма място за автомобили, произведени от компании, подкрепяни от Китайската комунистическа партия."

Рязкото нарастване на износа на китайските производители на електромобили засилва страховете на индустрията и политическия натиск върху Байдън. BYD, най-големият производител на електрически превозни средства в света, потвърди тази седмица плановете си да открие завод в Мексико, на границата със на САЩ, и пусна на пазара в Латинска Америка най-евтиния си автомобил - мини хечбека Dolphin. Производителят отрича да планира да използва Мексико като трамплин за много по-големия американски пазар.

Байдън е изправен пред сложна съвкупност от противоречиви политически стимули при изготвянето на своята политика за електрическите превозни средства. Той се опитва да балансира между екологичната цел за налагане на електромобилите и търговските политики, насочени към ефективна забрана на автомобилите и компонентите от Китай, който е разработил най-напредналата и достъпна верига за доставка на батерии и други части за електромобили в света.

При реформирането на субсидията от 7500 долара за купувачите на електрически превозни средства от тази година администрацията не продължи стимула за автомобили с батерии или важни минерали за батерии от "чуждестранни организации, които будят безпокойство", включително Китай. Първоначално това извади десетки модели от списъка с допустими за подпомагане, включително някои на трите детройтски компании, и накара производителите на автомобили, в това число и Tesla, да се опитат да изградят вериги за доставка на компоненти за електрически превозни средства без Китай.

Тъй като тези правила поставят пред американските производители на автомобили предизвикателството да създават достъпни електрически автомобили, администрацията отделно преговаря с производителите от Детройт за правила за емисиите, които да ги принудят да ускорят прехода към електрически автомобили. Предложените правила ще ограничат драстично емисиите от ауспуха с цел да се увеличи пазарният дял на електромобилите в САЩ от по-малко от 8% сега до 67% през 2032 г.

Страшни сценарии

С нарастването на натиска от страна на американските производители на автомобили и профсъюзите за повече антикитайски търговски бариери, американската администрация започна да говори все по-често за заплахи от шпионаж или дори за по-мрачни сценарии, свързани с високотехнологичните китайски автомобили.

Министърът на търговията Джина Реймондо наскоро предположи, че китайското правителство може да се опита да предизвика хаос, като прекъсне движението на стотици хиляди китайски свързани автомобили по американските пътища. Високотехнологичните китайски автомобили, каза тя, "могат да бъдат незабавно и едновременно деактивирани от някой в Пекин. Страшно е дори да се мисли за това."

Тя също така повдигна въпроса за заплахата от ежедневни нарушения на неприкосновеността на личния живот от "зловредни играчи" от "чужбина".

По думите ѝ свързаните автомобили събират огромни количества чувствителни данни, като е възможно те да включват информация за това къде родителите оставят децата си на училище, обичайните маршрути до офиса и обажданията на шофьорите от лекар за медицински проблеми или от банка за просрочен кредит.

"Това е невероятно количество информация, която смятате за лична, но която може да бъде предадена в чужбина", каза Реймондо, като добави, че текстовите съобщения, данните за местоположението, електронните писма са уязвими.

Анна Пулиси, бивш служител на американското контраразузнаване, на свой ред заявява, че опасенията за националната сигурност са основателни, тъй като автомобилите включват все повече сензори и проследяват местоположението и личната информация за контакт, особено когато участващите компании идват от "стратегически мотивирана национална държава" като Китай.

Някои от китайските производители на автомобили са държавна собственост и комунистическото правителство има широки правомощия над целия сектор.

"По-широкият въпрос е как се справяте с национална държава, която размива публичното и частното, гражданското и военното и командва търговския си сектор, за да служи на стратегическите ѝ цели", казва в заключение Пулиси.