Терминът "колекционерски автомобил" може да ви наведе на мисълта за елегантен кабриолет от 30-те години на миналия век или пък за лъскава спортна кола. Но времето върви напред. Новата реколта изцяло електрически и хибридни автомобили започна да привлича интереса на колекционерите. Това се случва въпреки нестабилния пазар на употребявани превозни средства, където петгодишните електромобили се обезценяват с почти 50%, а употребяваните хибриди запазват стойността си по-добре от всички останали категории.

И така, кои електромобили и хибриди могат да станат колекционерски и евентуално да повишат стойността си през следващите десетилетия?

"Това, което хората харесват, когато са по-млади, се превръща в колекционерска ценност, когато са по-възрастни", казва Даниел Строл, бивш редактор на изданието за колекционерски автомобили Hemmings Daily. "Видяхме това с muscle колите, които бумърите събираха, а сега го виждаме с пикапите от 80-те години и японския внос, които са популярни сред по-младите колекционери."

Най-големите фактори за колекционерството са дизайнът, представянето и историческото значение, отбелязва Джон Уайли, мениджър на отдела за анализ на оценките в Hagerty, който предлага застраховки за колекционерски автомобили. "Ако автомобилът е бил част от нещо важно, изглежда страхотно и е забавен за използване, той ще стане колекционерски."

Рядкостта и състоянието също са важни фактори, казва Дитрих Хатлапа, основател на Historic Automobile Group International. "Малките производствени количества помагат. При масово произвежданите модели обикновено само най-девствените екземпляри с малък пробег са колекционерски."

Както при повечето неща, мощността и красотата допринасят за привлекателността на даден автомобил. Високопроизводителните спортни автомобили изискват по-висока цена в сравнение с по-невзрачните превозни средства. "Автомобилите, които обръщат глава, като Tesla Roadster и BMW i8, те са тези, които предизвикват интерес."

Ранни колекционерски EV експонати

Някои ранни електромобили и хибриди вече са изключително колекционерски. Сред тях са историческият хибрид Owen Magnetic от 1915-1921 г. и елегантният EV1 от 1996-1999 г., който General Motors предостави на лизингополучателите в началото на хилядолетието.

Ето някои скорошни модели с ограничено производство от големи автомобилни производители, които отговарят на всички или на повечето от критериите за колекционерство, посочени от експертите за CNBC. Стойността на няколко от тях вече се е повишила. Останалите се очаква поскъпнат.

Acura NSX (2017-2022 г.)

Acura

Оригиналният NSX на Honda, представен през 1991 г., показа на света, че екзотичните спортни автомобили със средноразположен двигател могат да бъдат надеждни и достатъчно удобни за ежедневно шофиране. Тези модели са изключително колекционерски и това е добро предзнаменование за второто поколение - хибрид със задвижване на всички колела и мощност до 600 конски сили, продаван от 2017 до 2022 г. Този по-нов NSX може да достигне 100 километра в час само за 2,9 секунди и запазва репутацията на своя предшественик с удобен интериор и интуитивно управление.

BMW i8 (2014-2020 г.)

BMW

i8 е плъг-ин хибрид, предлаган като купе 2+2 и двуместен кабриолет. i8 не е особено рядък - BMW произведе над 20 000 броя за седем моделни години - и времето от 0 до 100 не беше особено бързо, като се има предвид, че стартовата му цена беше почти 150 000 долара. Но i8 има няколко фактора, които работят в негова полза: красота и присъствие. Той прилича на суперавтомобил с врати тип "пеперуда" в стила на Lamborghini. Освен това BMW е легендарна марка за ентусиасти с десетилетна гама от автомобили, които привличат колекционерски интерес.

Cadillac ELR (2014 и 2016 г.)

Cadillac

Купето ELR е създадено на базата на GM Chevrolet Volt, но се отличаваше с повече мощност и изключително луксозен интериор, покрит с кожа, дърво и карбон. Първоначалната серия ELR имаше 217 конски сили и 60 километра електрически пробег, като през 2016 г. мощността бе увеличена до 233 конски сили и 65 километра пробег. Cadillac продаде по-малко от 3000 бройки, което го прави един от най-редките автомобили на марката. Тази рядкост, заедно с елегантния му стил, има потенциал да привлече бъдещи колекционери. Въпреки че първоначално е бил обявен за $76 000, употребяваните ELR са се обезценили рязко и днес се продават за по-малко от $20 000.

Tesla Roadster (2008-)

Tesla

Roadster е замислен през 2003 г. от основателя на компанията Мартин Еберхард. Двуместният автомобил с тарга покрив е не само красив, бърз и рядък, но има и историческо значение като първия сериен автомобил на новаторската компания. Първоначалната цена на Roadster е $98 000, но добре запазени екземпляри са продадени за повече от $200 000 на колекционери. С над 200 мили пробег и време от 0 до 100 за 3,7 секунди, Roadster все още може да се конкурира с по-модерни електрически автомобили. До 2012 г. са произведени по-малко от 2500 екземпляра.

Tesla работи по нов Roadster, чиито доставки трябва да започнат през 2025 г. Очаква се цената на четириместното купе да започне от $200 000. Главният изпълнителен директор Илон Мъск твърди, че то ще ускорява до 100 километра в час за по-малко от една секунда, което би го превърнало в най-бързия легален автомобил, продаван в САЩ.

Volkswagen XL1 (2013-2016 г.)

Volkswagen е най-големият автомобилен производител в света, но е създал само 250 от тези подобни на космически кораби хибриди. XL1 остава най-ефикасният пътен автомобил, продаван някога с двигател с вътрешно горене. Той може да измине над 400 километра на галон (3,7 литра) благодарение на уникалната дизелово-електрическа plug-in хибридна система, изключително леко тегло и силно аеродинамичната форма. Като нови те се продаваха за около $150 000.

Свръхскъпи екзотични електромобили и хибриди

Въпреки че шест- и седемцифрените автомобили се обезценяват, най-редките, най-бързите и най-красивите екземпляри стават колекционерски и повишават значително стойността си в дългосрочен план. Например McLaren F1 от 1992 до 1998 г. се продава за около $1 млн., когато е нов, но на търг достига $20,5 млн. Това е най-бързият сериен автомобил за времето си, развиващ над 385 километра в час, и от него са произведени само 106 бройки.

Известно е например, че Ferrari организира продажби на специални модели "само за поканени", при които само клиенти с добра репутация могат да направят покупка. Това изгражда лоялност у съществуващите ентусиасти, подхранва завистта сред потенциалните продавачи и помага да се поддържат високи цени на употребяваните Ferrari, отбелязва CNBC.

Италианската марка, наред с други производители на луксозни автомобили като Porsche и Aston Martin, предлага и услуги по реставрация и сертифициране на класическите си модели.

Производителите на луксозни и спортни превозни средства също са известни с това, че контролират продажбите си на употребявани автомобили. Rolls Royce заплаши да включи в черния списък всички купувачи, които препродадат първия му изцяло електрически автомобил - купето Spectre.

Времето ще покаже

Един от проблемите при колекционирането на по-стари електромобили може да бъде поддържането им на пътя. Двигателите с вътрешно горене са вездесъщи от над един век и механиците навсякъде знаят как да ги поправят. За разлика от тях, електрическите превозни средства все още се срещат сравнително рядко и ремонтът им може да изисква специализирани познания. Освен това технологиите за батерии, зареждане и компютри все още са в процес на развитие и частите могат да бъдат трудни за намиране.

"Батериите не са проектирани да издържат повече от 15 или 20 години, а пазарът за подмяна или ремонт едва сега започва да се развива", казва Строл. "Освен това, дори и да можете да използвате нова батерия в по-стар електромобил, софтуерът може да не е съвместим."

Хората колекционират автомобили от страст, носталгия и за да се срещнат със съмишленици ентусиасти. Всичко това са чудесни неща, но реалното печелене на пари от колекциониране е трудно. Ако финансовата печалба е основната ви цел, може би е по-добре да се придържате към диверсифициран индексен фонд. Това важи дори за автомобили, които са поскъпнали драстично, отбелязва CNBC.

Например, добре поддържана Toyota Supra Turbo от 1997 г., която като нова е струвала $39 000, е продадена за $230 000 на търг през 2022 г. - печалба от близо $191 000, без да се отчитат разходите за поддръжка, застраховка и други. Ако първоначалната покупна цена на тази Supra вместо това беше инвестирана в индексен фонд S&P 500 в началото на 1997 г., тя щеше да нарасне до $322 477 в края на 2022 г. - далеч по-голяма печалба от над $283 000.

Друг пример: гореспоменатият McLaren F1 може да е поскъпнал повече от 20 пъти от дебюта си, но S&P 500 е нараснал почти толкова - 1900% ръст от януари 1992 г. - и то без да се поемат значителните допълнителни разходи за застраховка, съхранение, гориво и поддръжка на F1.

Въпреки това, не можете да пътувате с индексен фонд или да го показвате пред кафенето на ъгъла.