Европейската комисия поиска от X, TikTok, Facebook и други онлайн платформи да намалят рисковете по време на изборите, като се борят с дезинформацията на избирателите в рамките на нови насоки, приети днес.

Указанията - насочени към социалните мрежи с над 45 милиона активни потребители в ЕС - са мерки за справяне с рисковете, свързани с вредното съдържание на изкуствения интелект и подвеждащата политическа реклама. Те включват и конкретни насоки за важните избори в целия ЕС през юни, на фона на опасенията от засилена злонамерена намеса и поток от дезинформация, съобщава Euronews.

Въпреки че насоките не са правно обвързващи, Комисията би могла да започне официални процедури срещу всяка платформа, която се отклонява от разпоредбите на Законa за цифровите услуги (DSA) относно изборите и демократичните процеси. Това би могло да доведе до налагане на глоби в размер до 6% от глобалния оборот на платформите и търсачките, които не спазват изискванията.

Този ход е част от координираните усилия на Брюксел да ограничи склонността на индустрията към саморегулиране, и да принуди големите технологични компании да правят повече за спазването на демократичните ценности.

Високопоставен служител на ЕС заяви пред Euronews, че насоките са в отговор на "заплахата" за честността на изборите в блока, особено поради бързото внедряване на генеративен изкуствен интелект и разпространението на подвеждащо deepfake съдържание, което "сее разделение" в европейските общества.

През октомври миналата година се разпространи измамен запис на кандидат в словашките избори, който твърди, че е фалшифицирал вота, което представляваше явна заплаха за целостта на демократичния процес.

Съгласно новата рамка от платформите ще се изисква скоростно да сигнализират за такива ситуации в рамките на нов механизъм за реагиране на инциденти и да си сътрудничат с европейските и националните органи.

Друг проблем за Комисията са т.нар. препоръчителни системи: използването на машинно обучение за приоритизиране на разделящо, вредно или подвеждащо съдържание с вирусен потенциал. В насоките се изисква платформите да проектират такива системи по начин, който дава на потребителите "смислен избор и контрол върху техните канали".

Защитни мерки преди изборите

Приемането на насоките е тактически набелязано преди изборите за Европейски парламент и следва период на консултации със социалните мрежи, които бяха поканени да предоставят обратна връзка по проекта.

Няколко компании твърдят, че вече са се справили с предизвикателството да въведат предпазни мерки преди вота през юни. Google, Meta и TikTok са създали така наречените изборни центрове за борба с дезинформацията около вота.

Комисията обяви, че в края на април ще проведе стрес тестове на правилата със "съответните платформи".

Тъй като през юни 370 млн. избиратели ще отидат до урните в 27-те държави членки, Брюксел се опасява, че ресурсите на платформите ще бъдат много ограничени поради необходимостта от модератори на съдържанието, които да владеят 24-те официални езика на блока.

Например последните доклади за прозрачност на X показват, че в глобалния екип от 2294 души има само по един модератор на съдържание, владеещ български, хърватски, холандски, португалски, латвийски и полски език. Компанията не разполага с човешки модератори на съдържание, които да покриват 17 от официалните езици на ЕС, включително гръцки, унгарски, румънски и шведски.

Тази езикова сложност означава, че европейските избори са "особено уязвими", казва висшият служител. Този ход идва и по време на най-голямата изборна година в световната история, в която над 2 милиарда гласоподаватели ще отидат до урните.