Разкошна ватирана кожа, блестящ златен обков, деликатни шевове. Чантата има всички отличителни белези на класическа Chanel. Само няколко неща не са наред.

"Кожата е твърде симетрична", казва Зекраят Хюсеин, изучавайки чантата под микроскоп, "а всяко камъче не би трябвало да е с еднакъв размер", допълва тя.

Оказва се, че е добър фалшификат, но не и за 11 000 долара, колкото оригиналът струва на дребно.

Според много купувачи на луксозни стоки втора употреба, Хюсеин – 43-годишна палестинка, майка на три деца и бивша козметичка, подвизаваща се под псевдонима Зеко, е Коко Шанел на удостоверяването.

Оценила е над 25 000 модела чанти Chanel, откакто започва бизнеса през 2019 г., разказва тя пред WSJ.

Хюсеин ще ви каже, че чантите Chanel, продавани в Япония от 1985 г. до 2016 г., имат вътрешна дата на закупуване и инициали на бутика; че обковът MSHLG (metal shiny light gold) е по-близък до шампанско, отколкото до бронз, докато MPY (metal pale yellow) е с по-тъмен тон на жълтото; че класическите чанти Chanel с капак в цветове, различни от черно, се произвеждат изключително във Франция и никога в Италия; че 10218184 е серийният номер, който фалшификаторите използват най-често.

Chanel и Хюсеин нямат нищо общо; тя предполага, че марката не е най-големият ѝ фен.

"Помагам на хората да могат да купуват не съвсем нови модели, а това не е добре за тях", казва тя за компанията.

Chanel отказва да коментира Хюсеин или нейния бизнес. Говорител на компанията заяви: "препоръчваме на клиентите да купуват нашите продукти от оторизираните пунктове за продажба на марката, тъй като обучението и знанията по отношение на удостоверяването на автентичността на стоките с марка Chanel биха могли да се намират само в Chanel и само квалифициран персонал на Chanel може да знае какво е автентичен Chanel".

Повечето от клиентите, които купуват употребявани чанти Chanel от бутици или онлайн прекупвачи, изпращат на Хюсеин снимки с близки снимки на шевовете, обкова и вътрешността. Тарифата е 50 долара за сертификат за автентичност въз основа на снимките, но прави и лични проверки срещу 100 долара.

Пазарът на луксозни стоки втора употреба се е увеличил до 49,3 млрд. долара в световен мащаб само миналата година, според Bain & Co. Сайтове като RealReal, eBay и Vestiaire Collective предлагат изобилие от модели, някои от които са винтидж, а други са като нови.

Бумът на препродажбата идва в момент, когато Chanel и други луксозни марки повишават цените си. Класическа средна чанта с капак на Chanel сега струва 10 200 долара, в сравнение с около 5 800 долара през 2019 г.

През 2021 г. Chanel започна да ограничава броя на ватираните си чанти "Timeless Classic", които клиенти в САЩ могат да купуват до две годишно – ход, който компанията определя като "подходящи мерки" за изключително търсените артикули.

Повишаването на цените и ограниченията за бройките не пречат на богатите купувачи да изберат Chanel. Годишните ѝ приходи са се увеличили със 17% до 17,2 млрд. долара през 2022 г.

За сравнение, употребявана Chanel се търгува на стойност от 3000 до 8000 долара и това предизвиква бум в индустрията на независими верификатори, които лесно различават фалшив от истински аксесоар.

Работата им обаче става все по-трудна, тъй като качеството на фалшификатите достига нови висоти, така че дори търговците от висок клас могат да се окажат неволни продавачи на ментета.

Понякога Хюсеин работи като посредник между купувача и продавача, като проверява автентичността на чантата преди покупката.

Имала е сблъсъци с банки, застрахователни компании и пазари за препродажба, за да помогне на клиенти, на които са продадени фалшификати, да получат парите си обратно.

"За мен е като малко удоволствие, когато спечелят делото", казва тя.

Родена в Йордания, Хюсеин израства в Саудитска Арабия. Премества в САЩ през 2000 г., когато се омъжва, а през 2005 г. започва да търгува с чанти в eBay. Колекционерка на Chanel, споделя безплатни съвети за купувачи и продавачи във Facebook група, която модерира преди да започне да предлага услугата професионално.

От средно 50 чанти, които преглежда на ден, около 10 са фалшиви. Съчувства на клиентите, които са съкрушени да научат това. "Тези жени пестят с години за една чанта. За тях това не е просто Chanel, това е мечта."

В домашния офис на Хюсеин позлатени рафтове поддържат десетки чанти от всички стилове и цветове. Хюсеин ги категоризира на лоши фалшификати, добри фалшификати, много добри фалшификати и нов вид фалшификат, който нарича майсторски.

"Използват абсолютно същата кожа като тази на Chanel", казва тя за висококачествените материали от агнешка кожа на марката.

Говорителка на Chanel заяви, че компанията "винаги работи за подобряване на качеството на своите продукти и използва най-добрите, най-скъпите и най-редките кожи".

Съществуват професионални инструменти за проверка на автентичност, като например Entrupy – софтуер, сравняващ снимки, направени с микрообектив, с тези в база данни. Но Лаура Чавес-Зайнц, старши мениджър по удостоверяване на автентичността във Fashionphile, сайт за продажба на луксозни стоки, предпочита да използва бижутерска лупа, фенерче и стоматологични инструменти за целта.

Сиси Моне, 40-годишна инфлуенсърка от Ню Джърси, е платила 50 долара за услугите на Хюсеин, след като купува Chanel за 7200 долара от Fashionphile. Чантата вече е удостоверена от платформата за луксозни стоки, но Моне се притеснява, че е твърде лека, за да е истинска.

"Просто исках да имам още един поглед и да съм спокойна", казва тя. Хюсеин одобрява покупката.

Chanel обаче предприема мерки срещу вторичния пазар, твърдейки, че търговците на винтидж мода се занимават с фалшификати. През февруари компанията спечели дело срещу уебсайта и нюйоркския бутик What Goes Around Comes Around.

"Подобни нарушения вредят на потребителите и накърняват репутацията и марката Chanel", се казва в изявление на компанията.

Искът, който Chanel заведе срещу гиганта за луксозни стоки The RealReal през 2018 г., все още е в процес на разглеждане. Неотдавна бяха заведени нови дела срещу прекупвачи в Атланта, продавачи в Ню Йорк и базирания в Китай сайт DHGate.

"Приемаме сериозно обвиненията и постоянно усъвършенстваме системите си, за да гарантираме, че отговаряме на обратната връзка с клиентите и се подобряваме", заяви говорител на The RealReal.

Chanel отказа да коментира висящи съдебни спорове.