Стойността на една чанта Birkin започва да нараства от момента, в който тя напусне магазина на Hermès.

Това отчасти се дължи на факта, че не всеки обикновен човек може да си я купи.

Единствено на клиентите с дългогодишна история на покупки от марката се предлага възможността да си купят "чанта по квота", като Birkin или Kelly.

Но дори и най-лоялните купувачи на Hermès не могат да изберат точния модел Birkin, който искат.

Според Sotheby's марката позволява на бутиците да закупуват определен брой на сезон, а стилът рядко е известен предварително.

Това само разпалва още по-голямо желание за притежание – и дори стана обект на колективен иск от недоволни клиенти, лишени от достъп, този месец, припомня Fortune.

В стремежа си да заобиколят правилата на Hermès и да се сдобият с така мечтаната чанта, любителите на аксесоари отделят десетки хиляди долари на пазара за препродажба.

Чрез ексклузивността и статута на инвестиционен продукт, стойността ѝ става много по-висока от реалната цена за около 12 000 долара.

"Стойността на препродажбата на чантите Birkin и Kelly през последните 10 години надминава тази на златото", твърди пред Fortune Джеймс Файерщайн, основател на платформата за препродажба на луксозни стоки и удостоверяване на автентичност OpenLuxury.

Преди да основе собствената си компания през 2022 г., той прекарва десетилетие като верификатор на луксозни стоки, включително две години като директор по верификацията в Rebag. По време на кариерата си е разбрал каква е "перфектната буря" от фактори, които "подкрепят това диво пътуване нагоре".

"Познавам няколко случая, в които хора са удвоили парите си чрез продукти, които са купили преди 10 години и са ги препродали в безупречно състояние", казва експертът.

Като да купиш Пикасо

За някои купувачи Birkin не е скъпоценен каприз, а инвестиция. Файерщайн изчислява, че 75% от клиентите действително използват чантите си, а останалите 25% ги съхраняват като възможна инвестиция.

"Това е като да си купите творба на Пикасо и да я държите в дома си, за да се наслаждавате и възхищавате. Но след време я продавате и придобивате нещо друго, защо не с още по-висока стойност?"

Стойността на една чанта Hermès може да нарасне драстично с течение на времето, убеден е Файерщайн, а това зависи от нейния цвят, материал и състояние.

Търсенето на чанти втора ръка е огромно, отчасти защото пазарът за препродажба предлага повече възможности, отколкото магазинът на Hermès, където клиентите имат право на една чанта по квота годишно и рядко могат да изберат точния модел, който желаят.

Файерщайн допълва, че най-стремглавото увеличение на цената, което е виждал, е на черна Birkin Togo 30, чиято стойност се е удвоила за 5 години.

Но повишаването на цените често се дължи на цикли в тенденциите и променящото се търсене, така че това може да бъде "хазарт", предупреждава той. "Не бих казал, че в момента трябва да се скача от ръба. Ако сте го купили такава чанта през 2012 г. и сте я продали през 2019 г., това вече е съвсем различен въпрос."

Легендата Birkin

Парижката компания Hermès започва дейността си през 1837 г. като произвежда оборудване за конски впрягове.

В продължение на шест поколения се превръща в мощен производител на облекла и кожени изделия, известни с високия клас качество на изработката.

Що се отнася до емблематичната Birkin, ето как звучи легендата: През 1984 г. покойната вече актриса Джейн Бъркин се оказва на седалката до Жан-Луи Дюма, изпълнителен председател на Hermès, по време на полет от Париж за Лондон.

Оплаква му се, че не може да намери чанта, която да отговаря на нуждите ѝ като млада майка и скицира мечтания дизайн, разказва CNN. Дюма вплита в чантата характерни за марката елементи и така създава шедьовъра на Hermès.

Birkin бавно придобива статут на "чанта" благодарение на това, че е забелязвана на ръката на много знаменитости през 90-те и 2000-те години, както и в "Сексът и градът". Но едва през 2010 г., когато онлайн пазарът за препродажба достига до масите, аксесоарът придобива значение на култова стока. Според Файерщайн, електронната търговия е дала възможност на купувачите да си купят Hermès втора употреба от всяка точка на света.

С течение на времето Birkin става колекционерски модел, а търсенето на черно продължава да подхранва пазара на препродажба.

Защо една чанта е толкова специална

За разлика от марките, притежавани от LVMH и Kering, които често използват общи фабрики, Hermès работи в собствени фабрики, обяснява Файерщайн.

Марките, притежавани от конгломерати като Balenciaga, Gucci и Saint Laurent, са склонни да използват по-масови материали, които са по-евтини и по-лесни за получаване, допълва експертът.

"Техните фабрики за кожи са само филиали на Hermès. Така че вие купувайки оригиналната чанта, вие ставате част от наследството на марката, но също така купувате и по-качествен материал, който тя използва от много, много години."

В сравнение с други марки качеството на Hermès е "най-високо ниво", категоричен е Файерщайн. И въпреки че работи с 43 различни луксозни марки, признава, че има афинитет към Hermès. "Те са направени така, че могат да служат на цели поколения. Това са не само чанти, а красиви луксозни предмети – почти като скулптури."