Живи змии, вуду кутия, глава на овен, картичка за Хелоуин с подписа на Ричард Никсън.

Това са някои от най-интересните предмети, намерени в изгубени багажи по цял свят през 2023 г., според нов доклад на Unclaimed Baggage, която изкупува изгубени вещи от авиокомпаниите.

Сред другите "съкровища" в багажите са и ужасяващ реквизит от хорър поредицата "Убийствен пъзел", както и чифт маратонки Louis Vuitton Nike Air Force 1 на стойност 12 000 долара.

Всички предмети са описани подробно в първия "Доклад за находките: Поглед към изгубения багаж на Америка", пише CNBC.

"Решихме, че ще е забавно да публикуваме годишен доклад, който да отразява най-често срещаните предмети, най-скъпите предмети, както и странните и прекрасните", заяви главният изпълнителен директор Брайън Оуенс.

Най-скъпите предмети, намерени миналата година, са диамантен пръстен (оценен на 37 050 долара), часовник Cartier Panthère (26 500 долара) и чанта Hermès Birkin 25 (23 500 долара).

Компанията има дългосрочни договори за изкупуване на непотърсени вещи от авиокомпании, хотели, влакове и компании за автомобили под наем. Тя обработва десетки хиляди предмети седмично; около една трета се продават, друга една трета се даряват, а останалите се рециклират.

"Живеем в света на изгубените вещи. Всеки ден е като Коледа.", казва Оуенс.

Компанията е основана от бащата на Оуен, който през 1970 г. получава сигнал, че местна автобусна компания се бори с нарастващия брой куфари, оставяни от пътниците. Затова той взема заем от 300 долара, за да ги купи, поставя етикети с цени и продава стоките от дома си в Скотсбъро, Алабама.

След това "всичко тръгва нагоре", казва Оуенс.

Най-интересните находки на 2023 г.

• Две живи змии

• Вуду кутия с името на човека, който я е отворил на дъното

• Синтезатор Keytar с 49 клавиша

• Куфар, пълен с перуки

• 19 часовника Rolex

• Ръчно изработена средновековна броня

• Ключ за погребален ковчег

• Глава на овен

Днес магазинът за продажба на дребно на Unclaimed Baggage е по-голям от един квартал на града, а в компанията работят над 250 души. Тръпката от търсенето и възможността да се намери нещо ценно, привлича хора от близо и далеч.

"При нас идват един милион души годишно... от всички щати на Америка и от 40 държави. Имаме клиенти от Западното крайбрежие, които летят няколко пъти. Спомням си, че има няколко души от Великобритания, които летяха веднъж годишно, за да пазаруват.", допълва собственикът на компанията.

Отстъпките варират от 20% до 80% в зависимост от артикула – дрехите имат по-големи намаления, за сметка на часовниците Rolex например. Компанията иска да предостави на клиентите си изгодна сделка, но без да стимулира прекупвачите, казва Оуенс.

Бестселъри и връщания

Електрониката се продава най-бързо, казва търговецът.

Но фините бижута също се търсят – дори онлайн.

Един от любимите предмети на Оуенс е 40-каратов изумруд, намерен увит в парцал в невзрачна чанта.

Удостоверяването на автентичността е важна част от бизнеса, независимо дали става въпрос за багаж на LVMH или чифт маратонки Balenciaga. Идентифицирането на предмети в изгубен багаж може да се сравни с откриване на "археологически разкопки".

В редки случаи предметите се връщат - на законните им собственици, допълва собственикът на компанията. Намират се и предмети с етикети на Unclaimed Baggage, което означава, че са били изгубени веднъж, закупени от компанията, продадени на нов собственик и впоследствие отново изгубени.

Но какво да кажем за разгневените пътници, които твърдят, че артикулите са техните изгубени вещи?

"Докато получим вещта, тя вече е преминала през дълъг процес на търсене и са уредени всички техни претенции", казва Оуенс и добавя, че това обикновено отнема 90 дни.

Най-често губени артикули, според компанията:

• Бутилки за вода Yeti

• Тренировъчно облекло Lululemon

• Устройства за игри Nintendo Switch

• Маратонки Nike

• Слушалки Airpods

• Чанти Coach и Michael Kors

Как да не изгубите багажа си

Според доклада на SITA Baggage IT Insights 2023 на всеки 1000 пътници 7,6 багажа се обработват неправилно.

От тях 80% са забавени и в крайна сметка ще бъдат върнати на собствениците им; 13% са повредени или откраднати, а 7% са изгубени или откраднати.

"Всъщност авиокомпаниите вършат добра работа по връщането на пътниците с багажа. Само малка част от процента от изпратените чанти в крайна сметка се губят.", казва Оуенс.

Според доклада на Unclaimed Baggage, най-честата причина за загубата на багаж е липсата на идентификация върху или вътре в него. Компанията препоръчва на пътниците да прикрепят траен етикет към куфарите си, а вътре да поставят надпис или визитна картичка с данните си за контакт и маршрута на пътуването.