PSA Group, производител на автомобилите Peugeot и Citroen, потвърди във вторник, че обмисля придобиването на Opel - европейския бизнес на General Motors. Евентуална сделка би променила европейския пазар, създавайки втория по големина автомобилен концерн на Стария континент по продадени бройки коли, пише Bloomberg.

Защо GM иска да напусне Европа?

От години GM опитва да трансформира Opel, като загубите на концерна възлизат на над 20 млрд. долара от 1999 г. насам. Бъдещето остава несигурно, тъй като Opel има ниски маржове на печалбата и произвежда коли в страни с високи разходи за труд, включително Германия, Испания и Великобритания. Освен това пазарът е наситен със свръхкапацитет.

GM почти продаде Opel по време на финансовата криза

В последния момент ръководството на GM се отказа от плана през 2009 г. да продаде по-голямата част от Opel на Magna International и Sberbank. Решението предизвика гнева на правителството на германския канцлер Ангела Меркел, което подкрепи продажбата. По онова време GM смяташе, че може да вдигне на крака германския си филиал. Американският концерн купи за първи път дял в Opel през 1929 г., когато компанията е най-големият автомобилен производител в Германия.

GM и Peugeot нямат ли близки връзки?

GM притежаваше 7% от PSA повече от години, но се отказа от дела си в края на 2013 г., когато стратегическият съюз между двете автомобилни компании така и не се материализира. По онова време идеята беше Opel и Peugeot да интегрират тясно дейността си, но планът така и не се осъществи заради вътрешни противоречия. Двете компании все пак се съгласиха да споделят разходите по три съвместни автомобилни проекта.

Каква е стратегията на GM с Opel?

В последните години GM съсредоточи Opel единствено в Европа, като изтегли марката от руския и китайския пазар. В същото време тя изтегли Chevrolet от Европа през 2013 г., поверявайки представителството си на Стария континент на Opel в изпълнение на амбицията си да се превърне в автомобилен концерн с операции във всички региони на света.

Освен това GM затвори завод в Бохум, Германия, преди няколко години, което беше първото затваряне на завод за сглобяване на автомобили в страната след края на Втората световна война. В него работеха 3200 души.

Защо Peugeot може да бъде привлечена от Opel?

Придобиването на Opel ще даде на Peugeot по-голямо влияние в Европа, тъй като комбинираните компании ще притежават 16% пазарен дял в региона. Разрастването ще помогне на френския автомобилен производител да разпредели развойните разходи в по-голям брой автомобили.

Тъй като двата концерна се конкурират в един и същи пазарен сегмент, една от възможностите за намаляване на разходите е съкращаване на общия брой модели, които те предлагат и намаляване на размера на работната сила.

Има ли това нещо общо с Брекзит?

Планираното излизане на Великобритания от ЕС обърка плановете на GM в Европа. След гласуването за Брекзит компанията отложи целта си за връщане на Opel към рентабилност. Компанията обясни решението си с разходите, свързани с напускането на Великобритания, най-вече в британския си филиал Vauxhall.

Европейските операции на GM регистрираха загуба от 257 млн. долара през 2016 г. - спад спрямо 813 млн. долара предходната година.