SpaceX и Blue Origin се състезават за изстрелване на спътници и отвеждане на хора до Луната. Те също така плащат големи заплати, наемайки толкова много млади и неуморни инженери, че старите работодатели областта на космическите технологии като Boeing Co. и NASA изпитват затруднения да запълнят позиции.

Повечето студенти по аерокосмически специалности мечтаят работа в SpaceX и Blue Origin, според специалистите по подбор на персонал. Частните компании се управляват от двамата най-богати хора в света - Илон Мъск и Джеф Безос, които не спират работата по плановете си за изграждане на цивилизация в Марс.

Техните компании често плащат повече от утвърдените космически операции. Понастоящем SpaceX обявява стартови позиции за аерокосмически инженери на стойност от $95 000 до $115 000 долара годишно.

NASA, която следва скалата за заплащане на федералното правителство General Schedule, предлага заплати в диапазон, който започва от $54 557 за инженери с бакалавърска степен, $66 731 за магистри и $73 038 USD за доктори в космическия център Кенеди във Флорида.

Да помагаш на SpaceX или Blue Origin да строят високи ракети, орбитални лаборатории или лунни апарати може да означава и да служиш в зависимост от капризите на непостоянни ръководители, пише Fortune. Калифорния обвини компанията на Мъск, че редовно плаща по-ниско на жени и служители от малцинствата. Работата в стартъпите може да означава задачи по проекти, които никога не виждат бял свят, или седене в кабината по 80 или 90 часа седмично.

"Правиш нещо много готино, но също така ще бъдеш натоварен до смърт", казва пред Fortune Грифин Ран, който получава магистърска степен по аерокосмическа специалност в Техническия университет в Джорджия.

Въпреки това завършилите студенти от елитни колежи се възползват от възможността да допринесат за амбициозните планове на стартъпите, като те нямат проблем с наемането на персонал. В средата на март Blue Origin, в която работят над 10 000 души, е обявила над 1 500 работни места. SpaceX има повече от 11 000 работници и над 1100 свободни работни места.

Това засили кампаниите за набиране на специалисти в областта на космическите технологии в колежи като Технологичния институт в Джорджия, Масачузетския технологичен институт и Мичиганския университет. Уилям Путаансуу, бакалавър по аерокосмическо инженерство в института казва, че Blue Origin и SpaceX "знаят, че хората искат да работят за тях".

Рязкото разрастване на космическите проекти означава, че работните места за аерокосмически инженери се очаква да се покачат с 6% от 2022 г. до 2032 г., което е два пъти по-бързо от средния темп на растеж на общите работни места в САЩ, според Бюрото за трудова статистика. През следващите пет години се очаква процъфтяващата глобална космическа икономика да нарасне с около 40% до около 770 млрд. долара.

"Преди двадесет години не бихте определили космическия бизнес като бързо развиващ се", отбелязва Даниел Хейстингс, професор по аеронавтика и астронавтика в Масачузетския технологичен институт. "Скоростта е това, което привлича по-младите хора в наши дни".

Острите разлики между космическите стартъпи и традиционните организации могат да се видят и в различните им стратегии за набиране на студенти. Утвърдените компании с правителствени космически договори, като Boeing и Lockheed Martin Corp., поставят щандове на кариерните изложения, за да обяснят своите програми и предимства. Специалистите по набиране на персонал на SpaceX и Blue Origin се обръщат директно към университетските отбори по роботика или ракетните клубове.

Ран, който е стажувал в NASA, казва, че интервюто му там се е фокусирало върху автобиографията му, за да определи квалификация за него, а въпросите са били по-скоро личностни. Интервютата му в Blue Origin и Relativity Space Inc. са преминали през няколко кръга, изпълнени предимно с технически въпроси с цел да научи какво "ще получат от теб, ако те наемат".

Студентите твърдят, че са наясно, че изискванията в частните космически компании могат да се отразят на психическото и физическото здраве. Това често подтиква служителите да погледнат отново към по-утвърдени космически операции. Процентът на текучество в SpaceX и Blue Origin "е безумно висок", казва Путаансуу. "Не защото не им харесва непременно да работят за тази компания, а защото има толкова много предложения".

Бърнаут

Ан Ричмънд, заместник-директор на отдела за обслужване на таланти в NASA посочва, че с разрастването на частните космически компании NASA "малко по-трудно се конкурира с тях по отношение на заплащането". Въпреки това тя и специалистите по набиране на персонал за компании като Boeing казват, че те предлагат на служителите по-добър баланс между работата и личния живот.

Ричмънд казва, че хората, които са дошли в NASA, след като са работили за частните компании, "споделят, че са почувствали преработване". Тя добавя, че федералните пенсионни и здравни осигуровки на NASA, както и възможностите за повишение привличат служители, които "играят дългосрочно". "Виждаме някои много съобразителни кандидати, които наистина гледат общия пакет за възнаграждение", посочва тя.

Класическите организации гледат на космическите стартъпи като на партньори и иска да се възползва от техните усилия и опит. "Все по-често се случва хора да се движат напред-назад между NASA и SpaceX или Blue Origin", казва Ричмънд.

Boeing също предлага на младите инженери по-стабилен баланс между работата и личния живот. Освен затрудненото си подразделение за търговски самолети, компанията може да предложи кариерни пътеки, обхващащи редица високопрофилни програми - от изтребители до ракети и космически кораби. Наскоро завършилите студенти, които се присъединяват към Boeing, могат да работят по продукти, които се използват в момента, а не по футуристични идеи, които са затворени в дълги и потенциално безрезултатни цикли на разработка.

Макар че NASA и нейните изпълнители не се радват на същия шум като Blue Origin и SpaceX, те имат богата история от 65 години, която включва някои от най-големите постижения на човечеството в Космоса.

Но много от специалистите в областта на космическите технологии продължават да се интересуват повече от адреналина, отколкото от привилегиите и наследството. "Мисля, че много хора, когато търсят работа, не са достатъчно фокусирани върху това каква е действителната позиция", казва Ран. "Те са много по-загрижени за мястото, на което се намират."