Когато Европа гласува за нов парламент през юни, резултатите ще окажат косвено влияние върху назначаването на нов председател на Европейската комисия. След пет години на този пост германският политик Урсула фон дер Лайен отново се кандидатира, надявайки се да запази титлата си на ръководител на изпълнителната власт на ЕС.

Като се има предвид по-широкият контекст на нейния мандат, фон дер Лайен завършва този етап със значително наследство.

Рядко се случва шеф на Комисията да се сблъска с такава поредица от предизвикателства, а именно пандемията, нахлуването на Русия в Украйна и инфлационния скок, който тези две събития предизвикаха.

Макар че паричната политика се провежда от Европейската централна банка, ЕК има пръст в икономическите въпроси, като формира политики, насочени към насърчаване на растежа. Този свещен граал, който е от съществено значение за поддържането на добър жизнен стандарт, понастоящем е в застой в ЕС, отбелязва Euronews.

Защитниците на фон дер Лайен биха изтъкнали лошия ѝ късмет. Критиците биха казали, че нейното управление не е помогнало.

В годишната си реч пред Европейския парламент миналата година сегашният председател на Комисията очерта своите победи в подкрепа на растежа, надявайки се да привлече депутатите от дясноцентристката Европейска народна партия.

NextGenerationEU

Една от най-съществените финансови инициативи на Комисията през последните години беше програмата NextGenerationEU, известна още като NGEU.

В стремежа си да съживят засегнатата от пандемията европейска икономика държавите от блока се съгласиха да обединят средства с надеждата да избегнат повторение на кризата с еврото отпреди 10 години. Членките с най-големи икономически нужди, като Хърватия и Гърция, получиха най-значителна помощ. В знак на солидарност по-богатите държави, например Дания или Ирландия, прибраха по-малки средства. Въпреки това успехът на пакета за стимулиране на стойност около 832 млрд. евро все още се разглежда.

Крайният срок за изразходване на финансовата инжекция е 2026 г. - ограничение, което според някои е твърде рестриктивно. Според тях инфраструктурни проекти, като например подобряването на транспортните системи, не могат да се осъществят за една нощ.

Критиците също така твърдят, че обхватът на еднократните стимули е ограничен при създаването на услуги, които изискват постоянен персонал, като например социални проекти за грижи за деца. И все пак, въпреки своите недостатъци и това че се появи много по-бавно от своя американски аналог, NGEU се оказа полезен. Заедно с усилията на Европейската централна банка стартирането на фонда помогна да се успокоят разбунените пазари в разгара на пандемията.

"NextGenerationEU" изигра ключова роля за запазването на публичните инвестиции - развитие, което е в ярък контраст с катастрофалния опит от годините след финансовата криза, когато публичните инвестиции се сринаха", заяви миналия месец комисарят по икономиката на ЕС Паоло Джентилони.

"Въз основа на нашата есенна прогноза се очаква съотношението на публичните инвестиции в ЕС да нарасне до 3,5 % от БВП през 2025 г., в сравнение с 3% през 2019 г. И около половината от това увеличение е свързано с финансиране от блока."

Зелен преход и енергетика

До 30% от пакета NextGenerationEU ще бъдат финансирани с помощта на зелени облигации, което означава, че те ще се използват само за субсидиране на екологични проекти. Тази инициатива се вписва в арката на по-широката екологична стратегия на блока: Зелената сделка на ЕС.

Одобрената през 2020 г. екологичната инициатива определя ангажимента на Европа да стане неутрална по отношение на климата през 2050 г. и има значителни последици за икономиката.

Тъй като Съюзът променя начина, по който се произвеждат и потребяват стоките, несъмнено ще се стигне до загуба на работни места, а последните протести на земеделските производители в цяла Европа са ярък пример за реалните опасения, свързани със зеления преход. Фермерите твърдят, че екологичните изисквания на ЕС са твърде високи, за да могат да си осигурят справедливо препитание.

В дългосрочен план Комисията твърди, че "зелената сделка" все пак ще има положителен ефект и ще повиши конкурентоспособността на ЕС чрез създаване на работни места в екологични сектори.

Луис Кано, говорител на партията ALDE и на кампанията "Обнови Европа сега", казва пред Euronews, че фон дер Лайен не е успяла да превърне стратегиите за опазване на околната среда в планове за растеж - въпреки успеха на нейния фонд за помощ при пандемия.

"За ALDE постигането на единния пазар е приоритет, за да се постигне целта на Зелената сделка за устойчив растеж за компаниите и гражданите".

"В продължение на пет години единният пазар беше пренебрегван, като бяха допуснати твърде много фрагменти - от щедрите субсидии, отпускани на големи компании, до провала в осъществяването на Съюза на капиталовите пазари."

Стартирал през 2014 г., Съюзът на капиталовия пазар има за цел да улесни движението на средства между държавите от ЕС. На теория това би могло да даде тласък на амбициите на блока в областта на климата чрез улесняване на трансграничните бизнес инвестиции. На практика бариерите на националните пазари все още спират напредъка, посочва Euronews.

Китайският риск

Опитът на Европа да декарбонизира икономиката си зависи от глобалната политика, както и от собствената ѝ склонност към протекционизъм. Понастоящем блокът е залят с евтини зелени технологии от Китай, който е лидер в производството на слънчеви панели и електрически батерии.

Въпреки че този внос е ключов стълб на европейския преход, съществуват опасения за въздействието му върху работните места в ЕС, да не говорим за политическата устойчивост на блока. За скептиците по отношение на климата една от положителните страни на Зелената сделка е подобрената енергийна сигурност. Европа предвиждаше да намали зависимостта си от руския газ, като засили производството си на енергия.

Сега идеята, че Китай би могъл да наложи нормиране на зелените технологии и по този начин да иска откупи от Европа, далеч не е привлекателна. В отговор на тези опасения фон дер Лайен в момента държи твърд тон, когато става въпрос за защита на европейския пазар. Миналата година Комисията започна антисубсидийно разследване на китайските електромобили, като не отхвърля възможността за налагане на наказателни мита.

Ребека Кристи, старши научен сътрудник в мозъчния тръст Bruegel, казва, че това не би било разумно.

"Това е една от областите, в които смятам, че това, което фон дер Лайен прави, и това, което показва на общността, ще се разминат. От практическа гледна точка, тя може би не иска да призовава за повече мита, ако може да го избегне. Защото Европа трябва да се електрифицира, а зеленият преход трябва да бъде достъпен."

По отношение на работните места експертите на Bruegel също така изтъкват, че наказването на Китай всъщност би забавило инсталирането на технологии като соларните панели. Това от своя страна би унищожило европейските работни места, свързани с внедряването им.

Недостиг на работна ръка

Друга неотложна грижа за европейските предприятия е свързана с недостига на работна ръка, казва Иратке Гарсия Перес, председател на Прогресивния алианс на социалистите и демократите.

Тя отбелязва пред Euronews, че "нашият подход е да инвестираме в хората чрез обучение, образование и професионално развитие. Групата ни вярва, че европейската икономика ще бъде по-ефективна и по-конкурентоспособна с добре обучена и справедливо третирана работна сила."

Понастоящем ЕС страда от сериозен дисбаланс на пазара на труда. Докато в някои отрасли има излишък от квалифицирани работници, в други сектори се наблюдава огромен недостиг на кадри. Според най-новия доклад на EURES, европейската мрежа по труда, през второто и третото тримесечие на 2022 г. всички 27 държави - членки на ЕС, плюс Норвегия и Швейцария са изпитвали недостиг на работна ръка. Сред силно засегнатите сектори са софтуерът, здравеопазването, строителството, инженерството и занаятчийските области.

Тази тенденция, която в крайна сметка ще ограничи икономическия растеж, само ще се изостря със застаряването на населението на Европа. С нарастването на съотношението между работниците и пенсионерите предприятията ще се борят да намерят достатъчно персонал, за да задоволят нуждите на потребителите.

Един от вариантите, макар и да не е устойчиво решение, е да се увеличи миграционният поток към Европа. Карел Лану, главен изпълнителен директор на мозъчния тръст CEPS, казва пред Euronews, че фон дер Лайен е избягвала да разгледа изцяло този въпрос, защото е политически чувствителен.

"Ако призовавате за реиндустриализация, това изисква огромна имиграция - защото знаем, че на пазара на труда има огромен недостиг. Комисията не трябва да се страхува да каже това публично."

Наследство от първия мандат

Разглеждайки постиженията на фон дер Лайен през последните пет години, бихме могли просто да изброим нейните цели спрямо настоящите ѝ постижения. Когато правим това обаче, е важно да не опростяваме прекалено сложните механизми на европейската система, пише Euronews.

Едно от предизвикателствата пред съюза е, че смислените действия изискват широкомащабно сътрудничество - нещо, което фон дер Лайен успя да постигне, поне в определени случаи, по време на мандата си. Поглеждайки към бъдещето на Комисията, ако тя наистина спечели втори мандат, много неща отново ще зависят от убежденията на новия парламент и националните лидери.

"Урсула фон дер Лайен смело преведе Европейския съюз през две от най-значимите кризи през последните десетилетия", отбелязва говорител на Европейската народна партия пред Euronews.

"През предстоящия законодателен мандат, под ръководството на фон дер Лайен, ние искаме да повишим глобалната икономическа конкурентоспособност на Европа."