Акциите на луксозните компании започнаха 2023 г. с летящ старт, но след второто тримесечие и в края на годината растежът започна да се забавя, пишат в обзора си от Euronews.

Това се дължеше главно на повишените разходи за живот и рязко покачващата се инфлация в европейските страни.

Обичайният празничен и коледен ръст на продажбите също не отговори на очакванията.

Потребителите се насочиха към по-практични и по-умерени по цена стоки в опит да спестят от бюджета си. За влошените настроения допринесоха и практиките за подаръци втора ръка и по-устойчиви подаръци.

Подарък втора употреба? 64% от европейците казват „да“Най-честите причини са необходимостта на домакинствата да спестят пари (47%) и желанието да пазаруват по-устойчиво (37%)

Към 28 декември акциите на луксозния конгломерат LVMH са поскъпнали с 9,53% до 739,5 евро, благодарение на добрите резултати през първото тримесечие, особено в Япония и Европа.

За това допринесе и премахването на ограниченията на някои от най-големите пазари като Китай в началото на годината, тъй като продажбите се възстановиха.

Луксозният гигант LVMH не забавя темпото в условия на икономически трусовеБизнес империята включва 75 изтъкнати марки, които се развиват в шест различни сектора

Към втората половина обаче търсенето на висококачествени вина и спиртни напитки спадна значително.

Една от причините за това е конякът Hennessy, който съставлява почти 30% от подразделението, като по този начин повлича целия сегмент. Това се наблюдаваше главно в Китай и Северна Америка.

Нарастващата геополитическа несигурност също допринесе за намаляване на желанието на потребителите да купуват допълнително.

Според Полин Браун, бивш председател на LVMH за Северна Америка, "луксозните стоки и покупките им са на психологически принцип. Никой не се нуждае от чаша шампанско, скъп часовник или диамантена огърлица. За да ги купите за себе си или като подарък, наистина трябва да сте в подходящо настроение. Когато виждаме, че се случват жестокости по света, апетитът да харчим за неща, които могат да се възприемат като несериозни, намалява значително.".

LVMH притежава марки като Fendi, Christian Dior, Marc Jacobs, Stella McCartney, Givenchy и др.

„Вълкът в кашмир“ обеднява с милиарди след еуфорията за луксозни стокиБогатството му ще намалее още повече, тъй като потребителите се ограничават в харченето на луксозни стоки в условията на икономически трудности, според Fortune

Kering спадна с 16,2% през тази година до 402 евро.

Един от най-големите фактори за това бяха нарасналите съмнения на инвеститорите относно решението на компанията да рестартира Gucci.

Това се прави под зоркия поглед и визия на дизайнера Сабато де Сарно, който има дългогодишен опит в Prada и Valentino. Не всички фенове обаче са убедени в това, като немалко от тях смятат, че тази нова промяна може да подкопае някои от емблематичните черти на Gucci.

Kering наскоро придоби 30% дял във Valentino и според слуховете сега се стреми да придобие Creative Artists Agency, холивудска агенция за таланти.

Освен Gucci, Kering притежава марки като Bottega Veneta, Alexander McQueen и Balenciaga и др.

Нова ера в Gucci: Сабато де Сарно представя дебютната си линия в МиланоРевюто е едно от най-дългоочакваните събития в бранша и ще ознаменува естетическа промяна за марката

Hermès поскъпна с 37,3% тази година, подкрепен от силното трето тримесечие, въпреки че компанията повиши цените с около 7% в световен мащаб и с около 3% в САЩ, за да отговори на увеличените производствени разходи.

Тя все още отчита стабилни продажби на любимата си чанти Birkin, всяка от които струва около 10 000 долара.

Така Hermes успява да се справи с повечето икономически бури. Компанията също така остана слабо засегната от спада в търговията, тъй като продажбите ѝ нараснаха с около 18% в Европа и с 20% в САЩ.

Crystal Saint-Louis, John Lobbe и Le Crin са някои от марките, които Hermes притежава.

Hermès изпреварва конкурентите в луксозния сектор на фона на забавянетоЛуксозното очарование на чантите Hermès, някои от които струват около 10 000 евро, се подобрява с увеличаването на цените

След някои възходи и спадове, Prada в момента се търгува на приблизително същата цена, на която започна годината - 5,2 евро.

Марката изпитва известни затруднения в САЩ, но те са компенсирани от силни резултати в Европа и Азия. Бързият растеж на Miu Miu също допринесе значително за този ръст.

В САЩ обаче марката отбеляза спад от 1,3 % през първите девет месеца на годината, особено поради силната конкуренция на конкурентите Kering и Hermès.

Забавянето на икономическия растеж в САЩ, както и по-високите лихвени проценти, които оказват натиск върху потребителите, вероятно също са допринесли за това.

До Луната с Prada: Компанията ще облича астронавтите от мисията Artemis IIIЛуксозният бранд ще участва в изработката на скафандрите за първото кацане на Луната след 1972 г.

EssilorLuxottica се повиши с 6,74% до 181 евро тази година след стабилните резултати за третото тримесечие, в които приходите скочиха с около 5,2% на годишна база. Освен това тя се обедини с Meta, за да пусне умните очила Ray-Ban Meta.

Компанията работи и по нова гама очила за Moncler, като наскоро инвестира около 400 млн. евро в нов завод в Тайланд. По-рано тази година EssilorLuxottica подписа и 10-годишно лицензионно споразумение с Jimmy Choo.

Компанията обаче беше обвинена в завишаване на продажбите в антитръстово дело, както и глобена за неспазване на законодателството в Турция, припомня Euronews.

Освен Miu Miu, EssilorLuxottica притежава Sunglass Hut, Michael Kors и Burberry.

Умните очила на Ray-Ban и Meta – да виждаш света през изкуствен интелектMeta AI, интегриран в очилата, ще може да отговаря на контекстуални въпроси за заобикалящата ви среда

Hugo Boss повиши приходите си с 22,8% до 66 евро тази година, след като надхвърли прогнозите на анализаторите през третото тримесечие, а приходите ѝ се увеличиха с 15% на годишна база.

Растежът в Китай беше доста силен, a допълнителна подкрепа оказа и скокът от 25% в дигиталните ѝ канали, докато приходите от магазини за продажба на дребно нараснаха с около 8%. Това се дължеше главно на повишеното търсене на есенните и зимните стоки на марката.

Пазарът на луксозни стоки е във възход, но само за най-богатите клиентиТова са изводите в новия доклад на консултантската компания Bain & company

Окуражена от тези обещаващи резултати, компанията потвърди и прогнозата си за фискалната 2023 г.

Ralph Lauren се изкачи с 35,4% до 133 евро, подкрепен главно от Next Great Chapter: Accelerate plan.

Този план се фокусира върху издигането и активизирането на марката, както и върху ключовите градове, в които вече има силна клиентска база и присъствие.