„Вълкът в кашмир“, както е наричан от конкурентите си собственикът на LVMH Бернар Арно, нееднократно изпреварва Илон Мъск като най-богатия човек в света.

В пика си, богатството му възлиза на 200 млрд. долара благодарение на добрата възвръщаемост на ключовите брандове на LVMH, включително Christian Dior и Louis Vuitton, пише в анализ по темата Fortune.

Оттогава богатството му намалява - в момента той заема второ място в списъка на милиардерите и ще намалее още повече, тъй като потребителите се ограничават в харченето на луксозни стоки в условията на икономически трудности.

Финансовите резултати на LVMH за третото тримесечие, публикувани във вторник, показват, че купувачите се отказват от луксозни продукти - особено в САЩ и Европа.

Продажбите на групата са нараснали с 9% до 19,9 млрд. евро (21,1 млрд. долара) през периода – по-бавен темп в сравнение със 17% през предходното тримесечие.

Само с 9% растат приходите на модния гигант LVMH през третото тримесечиеLVMH е изправена пред спад на търсенето в САЩ и Европа, както и в Китай

"Растежът се приближава към цифри, които в по-голяма степен съответстват на средните исторически стойности", заяви пред анализатори финансовият директор на LVMH Жан-Жак Гион.

Ръстът на приходите беше по-бавен в някои от ключовите подразделения на конгломерата, включително модата и кожените изделия.

Продажбите спаднаха с 10% и при вината и спиртните напитки, което според LVMH е фактор за "нормализиране на търсенето след пандемията и продължаващите високи нива на запасите на търговците на дребно".

Имаше и няколко други фактора, които понижиха данните за приходите, като например по-силното евро спрямо щатския долар.

Намаляването на темпа на растеж на продажбите говори за корекция в луксозната индустрия, след като пандемията от COVID-19 накара хората да харчат щедро за висок клас стоки с натрупаните си спестявания. LVMH се възползва от това, тъй като по време на пика на пандемията компанията отбеляза скок на печалбата.

Инвеститорите губят интерес към акции на производители на луксозни стоки Индексът STOXX Europe Luxury 10 току-що отчита най-големия си тримесечен спад от 2020 г. насам

Но признаците, че апетитът за луксозни стоки може би намалява, стават все по-очевидни – например индексът, проследяващ акциите на 10 европейски луксозни компании, включително LVMH и британската модна къща Burberry, отчете най-големия си тримесечен спад от 2020 г. насам по-рано тази седмица.

Компанията на Арно също така загуби позицията си на най-ценна компания в Европа през септември от датския фармацевтичен гигант Novo Nordisk.

LVMH, която е сред най-големите компании в Европа по пазарна капитализация и лидер в областта на луксозните стоки, се разглежда като своеобразен индикатор за индустрията. Резултатите на LVMH биха могли да зададат тона за други марки, включително Hermès и Kering, при представянето на техните отчети по-късно този месец.

Анализаторите на UBS заявиха, че резултатите на LVMH "потвърждават продължаващата нормализация в сектора, обусловена от отслабващата макросреда", но заявиха, че акциите на компанията са най-добрите за притежание в луксозното пространство в условията на икономически натиск.

"Продължаваме да вярваме, че най-доброто в класа си портфолио от марки на LVMH, стабилните дългосрочни основи на индустрията и ценовата й сила все още я позиционират като една от най-добрите акции за притежание в сектора в този несигурен контекст", заявиха анализаторите на UBS, цитирани от Fortune.

Луксозният гигант LVMH не забавя темпото в условия на икономически трусовеБизнес империята включва 75 изтъкнати марки, които се развиват в шест различни сектора

От своя страна LVMH е сигурна в способността си да се възстанови и да продължи да расте въпреки насрещните ветрове. "В несигурна икономическа и геополитическа среда, Групата е уверена в продължаването на растежа си", заявиха от LVMH.

Според индекса на милиардерите на Блумбърг личното богатство на френския милиардер се оценява на 169 млрд. долара. Но в качеството си на председател и главен изпълнителен директор на LVMH, то до голяма степен е свързано с акциите на луксозния конгломерат, включително 97,5% дял в Dior.

Богатството му се променя в зависимост от възходите и спадовете в луксозната индустрия.

Безпокойството на инвеститорите от влошаващите се икономически перспективи и високата инфлация се отразиха на цената на акциите на луксозни компании като LVMH, което от своя страна се отрази на богатството на Арно.

През май например, богатството на магната се срина с 11,2 млрд. долара за един ден, тъй като цената на акциите на компанията претърпя удар.

На опашката за LVMH: Кой ще наследи съперника на Мъск по богатство - АрноМъск и Арно постоянно разменят местата си начело на списъка на най-богатите хора в света. Сега Мъск пак води, но Арно е по петите му с амбиция отново да го изпревари

Но винаги, когато компанията за луксозни стоки постига успехи, нетното състояние на Арно се увеличава, с което надмина Мъск няколко пъти през последната година.

Между 2020 г. и 2021 г. състоянието на собственика на LVMH се е увеличило над два пъти - от 76 млрд. долара на 186,3 млрд. долара, според оценката на Forbes.

Въпреки че един от петимата наследници на 74-годишния изпълнителен директор, които вече заемат висши длъжности в луксозната империя, е готов да поеме поста на Арно, той може да остане начело на луксозната империя още малко.

Миналата година LVMH удължи възрастта за пенсиониране на своя председател и главен изпълнителен директор от 75 на 80 години, припомня Fortune.