Още една заплаха за Европа от Китай на EV терена: Електрическите автобуси
Китайските компании притежават една трета от пазара на е-автобусите в Европа. Местните производители настояват ЕС да реагира
Производителите на автомобили, правителствата и Европейската комисия са все по-притеснени от китайските коли, захранвани с батерии, но има още една надвиснала транспортна заплаха от Пекин: електрическите градски автобуси, пише Politico.
Европейските лидери се срещат тази седмица с върховния китайски лидер Си Дзинпин, който в петък приключи посещението си във Франция, Сърбия и Унгария. Ожесточена точка на напрежение по време на посещението беше разследването на ЕС за това дали китайските електромобили са несправедливо субсидирани.
Една пета от електромобилите, продадени в Европа миналата година, са от Китай, а зелената неправителствена организация Transport & Environment очаква този брой да нарасне до една четвърт тази година.
Съществуват подобни опасения и относно автобусния сектор: Китай може да използва мащаба на своя вътрешен пазар - където почти всички автобуси са електрически - и по-ниските си производствени разходи, за да смаже европейските конкуренти.
Засега обаче Брюксел отхвърля призивите на индустрията да проверява китайските производители на автобуси за несправедливи субсидии.
„Заплахите за конкурентоспособността на индустрията включват ожесточена глобална конкуренция, като китайските производители на автобуси печелят пазарни дялове в ЕС в продължение на няколко години“, казва Томас Фабиан, главен директор за търговски превозни средства в автомобилното лоби в ЕС ACEA.
Индустрията се променя бързо благодарение на решението на ЕС да забрани продажбата на автобуси, отделящи CO2 емисии до 2035 г., с 90-процентна междинна цел за намаляване на емисиите през 2030 г. Това дава тласък на пазара на автобуси, които не работят с изкопаеми горива, и особено на електрическите.
Градските автобуси са в челните редици на електрификацията - за разлика от автобусите за дълги разстояния, те се движат по фиксирани маршрути, имат по-малки разстояния за пътуване и могат лесно да се презареждат, каза Международната агенция по енергетика.
Това е сектор, в който китайските компании са мощни играчи.
Миналата година 12-те най-големи производители на континента са продали 5107 е-автобуса, като почти една трета са произведени от китайския Yutong, BYD и съвместното предприятие на BYD с британския Alexander Dennis и Zhongtong, според доклад на Chatrou CME Solutions.
Това все пак е по-малък дял на фона на данните, че китайските компании са контролирали 41% от пазара през 2022 г. Техният дял е спаднал благодарение на скока в производството на е-автобуси от германския MAN и полския Solaris, дъщерно дружество на испанската CAF, посочва Politico.
Производителят на тежкотоварни автомобили Daimler Truck описва пазара на автобуси като „много конкурентна и чувствителна към цените индустрия“.
Китайската марка електрически превозни средства BYD е с нарастващо присъствие. Има амбициозни планове за пазара на електромобили и е доминиращ играч в сегмента на е-автобусите с фабрики в Обединеното кралство, Нидерландия и Унгария.
През януари BYD успя да сключи договор за 92 автобуса на стойност 43 милиона евро за фламандската държавна транзитна компания De Lijn – огромна загуба за местни производители като Van Hool или нидерландския производител на автобуси VDL Bus & Coach. Сделката съдържа допълнителна разпоредба за доставка на общо 500 автобуса в бъдеще, което би донесло 234 милиона евро на BYD.
Van Hool обяви фалит миналия месец.
VDL твърди, че BYD е силно субсидиран от китайското правителство. „За да позволим честна конкуренция и да възстановим неравностойното поле на игра, ние се застъпваме за действия от страна на ЕС от години“, казва говорителят на VDL Миел Тимерс пред Politico.
От BYD не са отговорили на запитването за коментар на медията.
Фабиан от ACEA казва, че политиците носят отговорността да гарантират, че производителите на автобуси ще могат да продължат да се „съревновават при равни условия“.
Досега Европейската комисия не е отприщила своите инспектори по конкуренцията в автобусния сектор по същия начин, по който го направи за електрическите автомобили - много по-голям икономически сектор.
Европейските компании се надяват, че Брюксел ще следи внимателно пазара.
„Пазарите на ЕС са достъпни за всяка компания, която отговаря на европейските регулации. Убедени сме, че европейските органи за защита на конкуренцията ще гарантират, че конкуренцията е справедлива и в бъдеще“, казва говорител на Volvo.