Ниската стойност на препродажба спъва развитието на пазара на електромобили
Неотдавнашно проучване показва, че средната цена на употребяван електромобил между 1 и 5 години в САЩ спада с 31,8%
Автомобилът губи стойността си веднага след като излезе на пътя, но електрическите превозни средства издигат тази поговорка до нови висоти. Това се превръща в основна пречка за по-широкото им разпространение, според някои експерти от бранша и инвеститори.
Неотдавнашно проучване на iSeeCars.com показва, че средната цена на употребяван електромобил на възраст от 1 до 5 години в САЩ спада с 31,8% през последните 12 месеца, което се равнява на средна загуба на стойност от 14 418 долара. За сравнение, средната цена на подобен автомобил с двигател с вътрешно горене се понижава с едва 3,6%.
Според Карл Брауер, изпълнителен анализатор в iSeeCars, макар че по-ниските цени на употребяваните електромобили могат да увеличат привлекателността им за някои купувачи, те също така намаляват търсенето на нови.
"Стойността, която новият автомобил губи през първите няколко години, е най-скъпият аспект на притежаването на такъв", казва той пред CNBC и добавя, че "когато повече купувачи на нови автомобили разберат за огромния спад в стойността на електромобилите, те ще бъдат по-малко заинтересовани от купуването им".
Дейвид Куо, борсов анализатор и съосновател на Smart Investor, на свой ред посочва, че неспособността на електическите модели да запазят стойността си го е възпряла да инвестира в индустрията.
Според Куо електромобилите са аналогични на друга потребителска електроника като лаптопи и мобилни телефони, тъй като и те са склонни да губят стойност и значение бързо след продажбата си.
"Винаги можете да си купите електромобил, но след една година той ще се обезцени много повече от автомобил с двигател с вътрешно горене", предупреждава той.
Представители на индустрията също акцентират върху проблемите с препродажбата на електромобилите. В края на миналата година например пред Bloomberg представители на VW и Toyota признаха, че амортизацията вреди на стойността на техните автомобили, задвижвани с батерии.
Куо твърди още, че софтуерът и компютърните възможности на употребяваните електромобили също могат да остареят и да се окажат несъвместими с актуализациите към момента на повторната им продажба или дори преди това.
“Това ще бъде моментът, в който светва лампичката, а купувачите осъзнават, че са платили твърде много”, добавя той.
Неблагоприятни пазарни условия
Въпреки очевидния проблем с амортизацията на електромобилите причините за него може да са свързани не толкова със самата технология, колкото с пазарните условия.
Според iSeeCars драматичните спадове в стойността на употребяваните електромобили в САЩ до голяма степен се дължат на агресивното намаляване на цените от страна на Tesla в условията на по-широка ценова война на пазара на електрически превозни средства. Tesla е доминиращият доставчик на електромобили в САЩ и в резултат на по-ниските цени на новите ѝ модели купувачите са по-малко склонни да се съгласят със същите ценови равнища за употребяваните алтернативи.
"Ако Илон Мъск продължи да намалява цените на Tesla в опит да стимулира продажбите, това ще продължи да дърпа целия пазар надолу, както се случи през последните 15 месеца", казва Брауер от iSeeCars.
В разговора за приходите през октомври Мъск защити тази си стратегия, подчертавайки значението на разходите за потребителите.
"Това е нещо необходимо. Трябва да направим нашите автомобили по-достъпни, за да могат хората да ги купуват", каза тогава той.
В разговора за резултатите за следващото тримесечие през януари главният финансов директор Вайбхав Танеджа посочи, че компанията ще продължи да се фокусира върху усилията си за намаляване на разходите през 2024 г. Оттогава насам ценовата война между Tesla и китайските конкуренти не дава признаци на затишие.
“Освен това свръхпроизводството на електромобили спрямо търсенето е създало прекомерно предлагане, поради което е малко вероятно цените на новите и употребяваните електромобили да се възстановят в краткосрочен план”, акцентира Брауер.
Това, което е постоянен проблем за пазара на електромобили, обаче може да се окаже благоприятно за хибридните модели с двигател с вътрешно горене, които показват все по-голяма сила на пазарите на нови и употребявани автомобили. Средната цена на употребяваните хибридни автомобили между 1 и 5 години след покупката им е спаднала с едва 6,5% или 2135 долара през миналата година.
"Хибридите са отличен трамплин между бензиновите и електрическите автомобили и очаквам през следващите 10 години тяхната популярност да нараства", споделя Брауер.