Глобалното забавяне на търсенето на електрически превозни средства удря индустрията, отнемайки работни места и водейки до промени в стратегическите планове, съкращения и ограничаване на производството. Това подсказва, че очертаващите се в краткосрочен план предизвикателства могат да забавят прехода от бензинови двигатели с вътрешно горене към такива с нова енергия.

В четвъртък германският производител на луксозни автомобили Mercedes намали очакванията си за търсенето на електромобили и заяви, че ще актуализира гамата си от модели с бензинови двигатели и през следващото десетилетие. Германският производител също така отложи целта си да премине към изцяло електрическо задвижване до 2030 г. Вместо това сега заявява, че дотогава ще запази двигателите с вътрешно горене в поне половината от своите автомобили. Преди това компанията се застраховаше, като казваше, че потребителското търсене ще диктува колко скоро ще стане изцяло електрическа.

"Високите лихвени проценти, умерените цени на петрола и безпокойството за пробега - всичко това спъва търсенето на електромобили. Ентусиазмът на ранните потребители не беше представителен за по-дългосрочното и по-широко търсене на тези превозни средства", казва Брайън Джейкъбсън, главен икономист в Annex Wealth Management, пред Reuters.

Решението на Mercedes идва ден, след като стартиращитe компании за електромобили Rivian и Lucid направиха прогнози за производството си през 2024 г., които се оказаха значително под очакванията на анализаторите. Rivian дори намали работната си сила с 10%. Тези новини доведоха до спад на акциите на Rivian и Lucid съответно с 27,5% и 19,5%.

Тези предизвикателства идват на фона на ценовата война от миналата година, която намали маржовете и оказа натиск върху вече губещите операции на много компании в областта на електромобилите.

"Съществуват множество предизвикателства на макроравнище", посочва главният изпълнителен директор на Rivian пред информационната агенция, като добавя, че високите лихвени проценти и геополитическите рискове правят потребителите чувствителни към цените.

Ситуацията беше маркирана по-рано от Ford, General Motors и Tesla. През януари главният изпълнителен директор на пазарния лидер - Илон Мъск, предупреди за забавяне на темповете на растеж, което намали пазарната стойност на компанията с 80 млрд. долара за един ден.

Цените на употребяваните електромобили се сринаха с 16,4% през януари в сравнение с година по-рано, според данни на Manheim Used Vehicle Value index. Даже в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където търсенето на електромобили е силно, продажбите на превозни средства с нова енергия са спаднали с 38% през януари, което е първият месечен спад от август 2023 г. насам.

Този поток от лоши новини дори накара администрацията на президента на САЩ Джо Байдън да предложи смекчаване на ограниченията за емисиите от ауспуха, за да накара повече американци да се включат на пазара на електрически превозни средства.

По-рано този месец Volvo Cars реши да спре инвестициите си в Polestar, след като губещата пари луксозна марка за електрически превозни средства не успя да постигне целта за доставки през 2023 г.

Но някои наблюдатели от бранша твърдят, че дългосрочната картина на прехода към електромобили остава в сила въпреки всички краткосрочни премеждия по пътя.

"Забавянето на темповете на растеж от 45% до нещо по-устойчиво не е катастрофата, която се внушава от новините. А лихвените проценти влияят на всички продажби на автомобили, не само на електромобилите", казва Виталий Голомб, инвеститор и инвестиционен банкер от Rivian. "Ефектът е по-силно изразен при по-скъпите превозни средства, разбира се, а електромобилите все още имат средно по-висока цена. Може би производителите на автомобили трябва да наблегнат на сериозната разлика в общите разходи."