Първият масов електромобил с натриево-йонна батерия излиза на пътя
JAC Motors, китайски автомобилен производител, подкрепен от Volkswagen, пуска на пазара първия масово произвеждан електромобил с натриево-йонна батерия чрез новата си марка Yiwei, съобщава Engadget, позовавайки се на китайското специализирано издание CarNewsChina.
Въпреки че технологията на натриево-йонните батерии е с по-ниска плътност (и не е толкова развита) в сравнение с литиево-йонните, по-ниските разходи, по-богатите доставки и по-добрите характеристики при студено време могат да помогнат за ускоряване на масовото навлизане на електромобилите с подобни батерии.
Доставките на хечбека JAC Yiwei EV ще започнат през януари.
Yiwei е нова марка за JAC от 2023 г. Volkswagen има 75-процентен дял в (и управленски контрол върху) JAC и притежава 50% от компанията майка на JAC, Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Китайското правителство притежава другата половина от JAG, което прави конгломерата един от най-странните в автомобилната индустрия.
Yiwei EV изглежда като ребрандирана версия на хечбека Sehol E10X, представен по-рано тази година. CarNewsChina описва модела на Sehol като притежаващ 252 км пробег с капацитет 25 kWh, енергийна плътност 120 Wh/kg и клетка HiNa NaCR32140. Когато JAC представя бранда Yiwei през май, компанията заявява, че ще се откаже от етикета Sehol и ще ребрандира всички свои автомобили като JAC или Yiwei. От производителя все още не са разкрили дали моделът с марка Yiwei ще запази E10X в името си.
През април JAC представя отделен електрически автомобил, наречен Yiwei 3, на автомобилното изложение в Шанхай. Този модел е пуснат на пазара през юни с литиева батерия LFP, като от производителя обещават, че натриево-йонният вариант ще бъде пуснат по-късно.
Съобщава се, че новият Yiwei EV използва цилиндрични натриево-йонни клетки от HiNA Battery. JAC сглобява батериите в модулната структура на компанията, известна като "пчелна пита" и подобна на CTP (cell-to-pack) технологията на CATL и Blade на BYD. Разположението може да осигури по-голяма стабилност и производителност.
Натриево-йонните батерии - предимства и предизвикателства
Технологията на натриево-йонните батерии е нова алтернатива на литиево-йонните модификации, която предлага значителни потенциални предимства - по-ниска цена, намалена зависимост от оскъдни суровини и по-голямото изобилие на натрий в сравнение с лития.
Технологията е обект на значителни усилия в областта на научноизследователската и развойната дейност, като някои компании, между които CATL и Northvolt, са постигнали известен напредък в комерсиализацията и увеличаването на производството на натриево-йонни батерии.
Те имат потенциал за различни приложения, включително в системи за съхранение на енергия и електрически превозни средства, и се разработват с цел постигане на конкурентна енергийна плътност.
Изобилието на натрий в земната кора, по-ниската му цена в сравнение с лития и потенциалът за намаляване на зависимостта на веригата за доставки правят натриево-йонната батерия привлекателна перспектива за бъдещето на съхранението на енергия и електрификацията.
Но разработването на натриево-йонни батерии е изправено пред няколко ключови предизвикателства, включително:
Кратък цикъл на живот: Повечето от комерсиализираните натриево-йонни батерии имат по-малко от 1000 цикъла, което е под очакваното ниво, и е необходимо да се подобри техният живот.
Енергийна плътност: Енергийната плътност на натриево-йонните батерии в момента е по-ниска от тази на литиево-йонните батерии, което дава възможност за технологичен напредък. Енергийната плътност на натриево-йонните батерии е около 300Wh/kg, докато литиево-желязно-фосфатните батерии имат енергийна плътност от 360-380Wh/kg.
Верига на доставки и разходи: Липсва добре изградена верига за доставка на материалите, използвани в натриево-йонните батерии, а разходите за мащаба все още са предизвикателство. Технологията все още е в начален етап на развитие, което води до по-високи разходи за батерии
Справянето с тези предизвикателства е от решаващо значение за широкото внедряване на натриево-йонните батерии. Затова и продължаващите усилия в областта на научните изследвания и развойната дейност имат за цел да преодолеят тези пречки и да подобрят ефективността, безопасността и рентабилността на технологията.