JAC Motors, китайски автомобилен производител, подкрепен от Volkswagen, пуска на пазара първия масово произвеждан електромобил с натриево-йонна батерия чрез новата си марка Yiwei, съобщава Engadget, позовавайки се на китайското специализирано издание CarNewsChina.

Въпреки че технологията на натриево-йонните батерии е с по-ниска плътност (и не е толкова развита) в сравнение с литиево-йонните, по-ниските разходи, по-богатите доставки и по-добрите характеристики при студено време могат да помогнат за ускоряване на масовото навлизане на електромобилите с подобни батерии.

Доставките на хечбека JAC Yiwei EV ще започнат през януари.

Липса на суровини за батерии заплашва автомобилната индустрия в ЕвропаЛидерите на пазара Tesla и BYD са значително по-напред от много от европейските си съперници


Yiwei е нова марка за JAC от 2023 г. Volkswagen има 75-процентен дял в (и управленски контрол върху) JAC и притежава 50% от компанията майка на JAC, Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Китайското правителство притежава другата половина от JAG, което прави конгломерата един от най-странните в автомобилната индустрия.

Yiwei EV изглежда като ребрандирана версия на хечбека Sehol E10X, представен по-рано тази година. CarNewsChina описва модела на Sehol като притежаващ 252 км пробег с капацитет 25 kWh, енергийна плътност 120 Wh/kg и клетка HiNa NaCR32140. Когато JAC представя бранда Yiwei през май, компанията заявява, че ще се откаже от етикета Sehol и ще ребрандира всички свои автомобили като JAC или Yiwei. От производителя все още не са разкрили дали моделът с марка Yiwei ще запази E10X в името си.

През април JAC представя отделен електрически автомобил, наречен Yiwei 3, на автомобилното изложение в Шанхай. Този модел е пуснат на пазара през юни с литиева батерия LFP, като от производителя обещават, че натриево-йонният вариант ще бъде пуснат по-късно.

Могат ли да се превърнат въглищните мини в източник на устойчиви материали?Brook Mine съдържа може би най-голямото неконвенционално находище на редкоземни минерали в САЩ


Съобщава се, че новият Yiwei EV използва цилиндрични натриево-йонни клетки от HiNA Battery. JAC сглобява батериите в модулната структура на компанията, известна като "пчелна пита" и подобна на CTP (cell-to-pack) технологията на CATL и Blade на BYD. Разположението може да осигури по-голяма стабилност и производителност.

Натриево-йонните батерии - предимства и предизвикателства

Технологията на натриево-йонните батерии е нова алтернатива на литиево-йонните модификации, която предлага значителни потенциални предимства - по-ниска цена, намалена зависимост от оскъдни суровини и по-голямото изобилие на натрий в сравнение с лития.

Технологията е обект на значителни усилия в областта на научноизследователската и развойната дейност, като някои компании, между които CATL и Northvolt, са постигнали известен напредък в комерсиализацията и увеличаването на производството на натриево-йонни батерии.

Как Виетнам планира да спре монопола на Китай при редкоземните метали? Страната рестартира най-голямата си мина, която от седем години не работи


Те имат потенциал за различни приложения, включително в системи за съхранение на енергия и електрически превозни средства, и се разработват с цел постигане на конкурентна енергийна плътност.

Изобилието на натрий в земната кора, по-ниската му цена в сравнение с лития и потенциалът за намаляване на зависимостта на веригата за доставки правят натриево-йонната батерия привлекателна перспектива за бъдещето на съхранението на енергия и електрификацията.

Но разработването на натриево-йонни батерии е изправено пред няколко ключови предизвикателства, включително:

Кратък цикъл на живот: Повечето от комерсиализираните натриево-йонни батерии имат по-малко от 1000 цикъла, което е под очакваното ниво, и е необходимо да се подобри техният живот.

Енергийна плътност: Енергийната плътност на натриево-йонните батерии в момента е по-ниска от тази на литиево-йонните батерии, което дава възможност за технологичен напредък. Енергийната плътност на натриево-йонните батерии е около 300Wh/kg, докато литиево-желязно-фосфатните батерии имат енергийна плътност от 360-380Wh/kg.

Електрификация под въпрос: Кризата в доставките на литий е неизбежнаТърсенето на основния за електрическите батерии материал ще надхвърли предлагането най-късно до 2030


Верига на доставки и разходи: Липсва добре изградена верига за доставка на материалите, използвани в натриево-йонните батерии, а разходите за мащаба все още са предизвикателство. Технологията все още е в начален етап на развитие, което води до по-високи разходи за батерии

Справянето с тези предизвикателства е от решаващо значение за широкото внедряване на натриево-йонните батерии. Затова и продължаващите усилия в областта на научните изследвания и развойната дейност имат за цел да преодолеят тези пречки и да подобрят ефективността, безопасността и рентабилността на технологията.