Toyota залага на полуелектрически ренесанс през 2024
Най-големият производител на автомобили в света ще се върне в бързата лента за движение. Toyota Motor рискува да остане назад в революцията на електрическите превозни средства и новият шеф на компанията Коджи Сато обещава да навакса.
Но през 2024 г. основният фокус на Toyota ще бъде върху постигане на лидерство в областта на хибридите с батерии и газ, съобщава Reuters.
Toyota, чиито продажби наближиха 9 млн. автомобила през годината, приключваща през март 2023 г., губи инерцията на пазара на електромобили още през 2019 г., което дава възможност на някои конкуренти да се възползват от това.
Tesla измести Toyota от позицията на „бестселър“ в Калифорния през 2023 г. В същото време в Китай първият масово произвеждан електромобил на Toyota - bZ4X, беше посрещнат хладно, тъй като местните марки като BYD трупат все по-голяма популярност за сметка да традиционните производители.
С оценката на Tesla (която по едно време възлизаше на 1 трилион долара), засенчваща Toyota, чиято пазарна капитализация е около една четвърт от това, и с привидно единодушното съгласие, че бъдещето е изцяло електрическо, пред Сато стои тежката задача да промени очертаващото се ново статукво. Когато поема управлението през април, той представя електрическа пътна карта, която включва изследвания на нови технологии и обновяване на производството на Toyota.
И напредъкът е налице. Продажбите на чисто електрически автомобили на Toyota се очаква да се увеличат четирикратно през 2023 г. спрямо 2022 г., макар и от ниска база. А през октомври компанията обяви "технологичен пробив" в областта на твърдотелните батерии, обещавайки значително по-дълъг пробег и по-бързо зареждане.
Генералният план на Сато ще отнеме време: моделите от следващо поколение ще се появят едва през 2026 г. Но темпото на конкурентите се забавя, заедно с търсенето. По данни на Canalys през първите девет месеца на 2023 г. глобалните продажби на електромобили са били малко под 10 милиона, което предполага приблизително 30% увеличение за цялата година. Това е по-малко от трицифрения ръст през 2021 г. General Motors и Ford Motor намалиха или отложиха инвестиционните си планове за електромобили, а намаляващите цени и растежът намалиха маржа на оперативната печалба на Tesla.
Междувременно Toyota разполага със зряла технология, която може да използва под формата на хибридни автомобили. Компанията е пионер в тази комбинация от акумулаторен двигател и бензинов двигател с Prius през 1997 г. Идеята се радва на ренесанс в САЩ и Китай, а анализаторите на Nomura смятат, че по-високите цени на петрола ще ускорят внедряването ѝ през 2024 г.
Продажбите на хибридни автомобили на Toyota нараснаха с една трета, което доведе до рекордна оперативна печалба през тримесечието, приключило през септември. Тази тенденция помага за осъществяването на електрическите мечти на Сато. Дни след като GM и Ford обявяват съкращения, Toyota заявява, че ще похарчи допълнителни 8 млрд. долара за нов завод в Северна Каролина.
Благодарение на тези успехи акциите на Toyota нарастват с повече от 40% през първите шест месеца от управлението на Сато. Въпреки това очакванията за ръста на пазарната оценка на японската компания отстъпват сериозно спрямо тези на иновативни конкуренти като BYD и Tesla, пише в заключение информационната агенция.