Най-добрият начин за гасене на пламнал електромобил? Оставете го да гори
Призовани да гасят запалени електрически автомобили, много пожарникари в САЩ откриват, че най-сигурният подход е да се отдръпнат и да ги гледат как горят.
Причината е, че пожарите при електомобилите се развиват по различен начин от тези при ДВГ автомобилите, пише The Wall Street Journal. Изданието цитира експерти, които казват, че EV пожарите продължават по-дълго, по-трудни са за гасене и освен това има потенциал от повторно възпламеняване на вече загасения електромобил.
WSJ разказва скорошен случай с електромобил Nissan Leaf, който се запалил по време на зареждане пред централата на автомобилния производител във Франклин, Тенеси. Пожарникарите прекарали часове в опити да потушат пламъците, изливайки 45 000 галона вода върху електромобила, в сравнение с 500 до 1000 галона, необходими при гасенето на ДВГ автомобили.
„Мисля, че и ако следващия път бъдем изправени пред подобен сценарий, може да се наложи да го оставим да изгори“, казва пред WSJ ръководителят на пожарникарите Анди Кинг.
Не е ясно колко често възникват пожари в електромобилите, но тъй като те стават все по-голяма част от американския автопарк, някои противопожарни служби ги разглеждат като нарастващо неудобство.
Пожарникарите от North Collier Fire Control and Rescue District във Флорида например са реагирали на шест инцидента миналата година, свързани с причинената от урагана Иън буря, която е довела до навлизане на солена вода в отделенията за батерии на електромобилите, причинявайки късо съединение.
Пожарникари във Флорида се опитват да охладят батерията на горяща Tesla миналата година / Източник: NORTH COLLIER FIRE CONTROL AND RESCUE DISTRICT
Всяка година в САЩ се случват над 170 000 пожара в превозни средства, но Националната асоциация за противопожарна защита не разбива данните по източник на захранване на автомобилите. Независим доклад на Tesla изчислява, че нейните електомобили се запалват с много по-ниска честота от превозните средства в САЩ като цяло. Други проучвания стигат до подобни заключения за електромобилите изобщо.
На този фон обаче службите за реагиране все още се опитват да разберат как да се справят с горящите електромобили.
„Въпреки огромните инвестиции в заводите за батерии по време на прехода към EV, не видяхме такива за подготовка на противопожарната служба“, коментира пред WSJ Майкъл О'Брайън, началник на Брайтънската пожарна служба в Мичиган и председател на комисията по батериите на Международната асоциация на пожарникарите.
Пожарите в електрическите превозни средства обикновено започват от литиево-йонните батерии, съхраняващи огромно количество енергия.
Батериите съдържат запалими химикали и могат да отделят собствен кислород, докато горят – така EV пожарите могат да възникнат отново часове или дори дни, след като са били загасени.
Женевиев Кълън, президент на индустриалната група Electric Drive Transportation Association, отбелязва, че пожарите в електрически превозни средства не са по-опасни от тези при автомобилите с ДВГ, но изискват специфична тактика.
Шофьорите, изкушени сами да се справят с EV пожар, трябва да помислят два пъти, казва Майкъл О’Брайън от Брайтънската пожарна. Пожарогасител вероятно не би бил в състояние да потуши пламъците от батерията, а димът е много опасен, допълва той.
Според него шофьорите трябва да обръщат внимание на всички признаци, че може да има проблем. „Ако таблото ви казва „Не карайте колата, отбийте“ – отбийте и спрете да карате колата“, предупреждава той.
Други огнеборци също подхождат предпазливо. Миналия месец пожарникари от Хилсбъроу, Ню Джърси, оставят модел Tesla да изгори, след като се запалил в депо за аварии. Пожарна служба в Калифорния прави същото през май със запалила се Tesla на пътя край Сакраменто.
Собственикът на последната, Бишал Мала, споделя пред WSJ, че електромобилът му е започнал да вибрира силно. Мислейки, че е спукал гума, той отбива и слиза, виждайки дим, който излиза от ходовата част. След минути димът се превръща в пламъци, разказва водачът.
Отзовалата се противопожарна кола изпръсква около 700 галона вода върху огъня, но когато става ясно, че са замесени батериите, помощник-началникът на пожарната Робърт Каспарян казва на служителите си да го оставят. Tesla не е отговорила на искането за коментар от WSJ относно тази история.
My Tesla Y caught fire on Saturday, May 6 at the California hwy. I was driving on a ramp to enter the freeway when I hear a noise from the bottom. I opened my door and saw smoke coming from the bottom. It’s been 2 weeks and not a single follow up. I need answers. pic.twitter.com/kW4wTp6V2U
— bishal malla (@bishal_malla1) May 18, 2023
Каспарян допълва, че не винаги е възможно да оставиш електромобила да изгори – например, ако той се е запалил в гаража на собственика. Една от възможностите е огънят да бъде потушен с по-фината „разпръсната струя“ („мъгла“), вместо с водна. Това може да понижи достатъчно температурата, давайки време за изкарването на колата извън гаража.
Разбира се, на пазара излизат нови продукти за погасяване на EV пожари. Пожарната служба в Луисвил в Кентъки например има специализирана дюза, която се плъзга под колата и пръска вода директно върху ходовата част, охлаждайки батерията. Други използват големи платна от специален текстил, задушаващи пламъците.
Органите, които разписват строителни и противопожарни кодекси, също се адаптират към разпространението на електрически превозни средства, изисквайки наличието на определено противопожарно оборудване на новите паркинги.
Междувременно някои производители на автомобили и техните доставчици се опитват да предотвратят пожарите в електромобилите с нови технологии. Audi подаде заявка за патент за батерия, която може сама да гаси възникнал пожар. Индустриалният конгломерат Honeywell и енергийната компания Nexceris създават сензори за ранно предупреждение за батерии, а 3M работи върху материали, предназначени да ограничат рисковете от пожар.
Много компании също така разработват твърдотелни батерии, които се смятат за по-безопасни от тези на течна основа.