В стремежа си да навакса позагубените позиции при електрическите превозни средства с батерии, в заводите си в индустриалното сърце на Япония Toyota се насочва към самоходни монтажни линии, масивно леене под налягане, но и старомодно ръчно полиране, пише в свой материал, посветен на лидера на пазара на автомобили, Reuters.

Toyota вярва, че може да преодолее изоставането от Tesla и други водещи доставчици на електромобили, като комбинира новите технологии с консервативните методи за икономично производство, които използва от десетилетия, за да ограничи производствената неефективност, включително излишните разходи.

„Миналата седмица производителят на автомобили представи най-новите си постижения по време на обиколка на завода в Централна Япония, някои от които за първи път. Той показа и примери за пестелива изобретателност, като например техника за изработване на брони с висок гланц без боя. Формата се полира ръчно до огледален завършек, което придава блясък на бронята“, разказва информационната агенция.

На други места, старо оборудване на три десетилетия, използвано за обработка на части, вече може да работи през нощта и през почивните дни, след като е автоматизирано чрез роботизация и 3D моделиране - подобрения, които според Toyota са утроили производителността му.

"Силата на производството на Toyota се крие в способността ни да реагираме на променящите се времена", коменира главният продуктов директор Казуаки Шинго, изтъквайки инженерния и технологичен опит, залегнал в TPS - производствената система на Toyota.

Toyota представи водороден прототип на електрическия си пикап HiluxHilux е глобална икона на Toyota с репутация на изключителна надеждност и издръжливост


Компанията прави революция в съвременното производство на автомобили със своята система за икономично производство, доставка точно навреме и организация на работния процес, известна като kanban. От въдеждането ѝ насам нейните методи са възприети във всевъзможни сфери - от болници до софтуерни компании, и се изучават широко в бизнес училищата и заседателните зали по целия свят.

Непрекъснатият фокус върху усъвършенстване на процесите и намаляване на разходите спомага за еволюцията на Toyota от следвоенен начинаещ до световен гигант. Но в областта на акумулаторните електромобили компанията е засенчена от друг неуморен иноватор - Tesla, който използва собствена ефективност, за да постигне водеща рентабилност на пазара.

Под ръководството на новия главен изпълнителен директор Коджи Сато през юни Toyota обявява амбициозен план за увеличаване на производството на електрически автомобили с батерии - голяма промяна след години на критики, че производителят на водещия хибрид Prius възприема изцяло електрическата технология твърде бавно.

Японският автомобилен производител държи едва около 0,3% от световния пазар на електромобили през 2022 г., сочат данни на Goldman Sachs от юни, като от компанията определят по-силното предлагане на чисти електромобили като "липсващото парче" в гамата на автомобилен производител №1 в света.

Но Toyota далеч не е единствената автомобилна компания, която се бори с предизвикателствата, свързани с преминаването към електрически превозни средства. Трите големи автомобилни производители в Детройт – GM, Ford и Stellantis, например се позовават на конкурентния натиск от страна на Tesla като аргумент срещу исканията за повишаване на заплатите на профсъюза United Auto Workers, което в крайна сметка доведе до безпрецедентна едновременна стачка.

Защо Toyota спря производството си и какво означава това за компаниятаСпоред изчисления на Reuters прекъсването само за ден е струвало на компанията 356 млн. долара приходи


Монтажна линия, гигакастинг

Едно от нововъведенията, на които Toyota набляга, са нейните самоходни производствени линии, при които електромобилите се направляват от сензори през монтажната линия. Технологията премахва необходимостта от конвейерно оборудване, което е основен разход в процеса на сглобяване на автомобили, и позволява по-голяма гъвкавост на производствените линии.

„При демонстрацията електромобилите се движеха без покрив, което позволяваше вкарването на части. Роботизирана ръка на Fanuc спускаше седалките директно в автомобила. Наблизо автономен мотокар свали още седалки от контейнер“, разказва още Reuters.

Toyota демонстрират и прототип на технологията за леене под налягане, известна като "гигакастинг", въведена за първи път от Tesla, която произвежда алуминиеви части, много по-големи от всичко, използвано досега в производството на автомобили.

Подобно на Tesla, Toyota твърди, че ще произвежда електромобили на модулни секции, като по този начин ще намали броя на частите. Но тя също така посочва и свои собствени иновации – тъй като работи с леене под налягане от години, компанията е разработила форми, които могат да бъдат бързо подменяни, което е периодично необходимо при гигалеенето.

Toyota твърди, че това намалява времето за смяна на матрицата до 20 минути, в сравнение с 24 часа при нормални условия. По нейни оценки това на свой ред осигурява 20% увеличение на производителността.

Комбинация от иновации свива производствените разходи на Tesla наполовинаМалкият електормобил, който компанията се надява да пусне до средата на десетилетието, ще ѝ даде възможност да изпробва новата си концепция


Производителят на автомобили е въвел и самоуправляващ се транспортен робот в завода Motomachi в Toyota City, който пренася нови автомобили през паркинг с площ 40 000 кв. м. - работа, която обикновено се извършва от шофьори преди да натоварят автомобилите на камиони превозвачи.

Шофьорите на камиони изминават средно по 8 км на ден, като пренасят автомобилите, което отнема от времето за шофиране и увеличава физическото натоварване при работа, което пък води до високо текучество на работници.

Toyota има за цел да пусне в експлоатация 10 подобни робота до следващата година, а след това ще оборудва по подобен начин и останалите си заводи. Едновременно с това компанията обмисля да продава тези си роботи и на други производители.