Светът иска евтини електромобили и това е проблем за големите производители
През 1913 г. движещата се поточна линия на Хенри Форд трансформира производството на автомобили.
Тази иновация драстично намалява времето, необходимо за сглобяване на автомобил, което позволява масово производство и рязко намаляване на цените на автомобилите.
Повече от век по-късно автомобилостроенето претърпява подобна сеизмична промяна. Само че този път Ford се опитва да настигне, вместо да води атаката, пише CNN.
Електрическите превозни средства представляват фундаментална промяна в технологиите и производствените процеси, превърнали Ford и конкуренти като Toyota и Volkswagen в най-големите автомобилни компании в света.
Утвърдените производители се надпреварват да се адаптират към промяната, но все още са на километри зад Tesla и редица нови китайски конкуренти, сред които BYD и Xpeng.
Светът се нуждае от достъпни електромобили повече от всякога, тъй като те ще играят голяма роля в подпомагането на страните да намалят замърсяването на планетата.
Могат ли обаче производителите на автомобили в Европа и САЩ – където правителствата вече планират да забранят или ограничат продажбата на нови газови и дизелови автомобили – да ги доставят?
Според Джийн Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management, някои от автомобилните компании, които са били крайъгълният камък на начина, по който мислим за автомобилите през последните 100 години, ще бъдат малка част от мащаба на EV пазара в бъдеще.
По отношение на EV разликата между традиционните производители и по-новите конкуренти е огромна.
През 2022 г. Tesla е доставила 1,31 милиона електромобила. BYD е утроила продажбите спрямо предходната година, за да достигне повече от 900 000 (число, което се покачва до почти 1,86 милиона, ако броим plug-in хибридните превозни средства).
За сравнение, Volkswagen Group, включително Audi и Porsche, са продали 572 100 EV, докато Stellantis, която произвежда Chrysler и Jeep, достигна 288 000. Toyota, Ford и General Motors са още по-назад.
Новите участници правят голям технологичен скок, като в същото време китайските марки могат да се похвалят и с по-ниски производствени разходи, което им позволява да налагат по-ниски цени - огромно предимство, като се има предвид, че достъпността е основна пречка пред широкото приемане на EV, според проучване от 2021 г. на Международната агенция по енергетика (МАЕ).
В надпреварата за електромобили, прекрояваща световната автомобилна индустрия, Китай върви напред. Япония, Южна Корея, Европа и САЩ - доминиращите играчи от десетилетия - изостават.
Между 2015 г. и 2022 г. най-големите производители на автомобили в света - Volkswagen, General Motors, Toyota, Stellantis, Honda, алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, Ford, Hyundai-Kia, Geely, Mercedes-Benz и BMW – отчитат, че делът им в продажбите на електрически автомобили в световен мащаб е спаднал от повече от 55% на 40%, според МАЕ.
През същия период общият пазарен дял само на две компании – Tesla и BYD – се е покачил от 20% до над 30%.
Инвестиционната банка UBS прогнозира, че до 2030 г. китайските производители на автомобили може да удвоят своя дял в глобалния пазар на електромобили от 17% на 33%, като европейските компании ще претърпят най-голяма загуба на пазарен дял.
„Глобални играчи с висока експозиция към Китай вече страдат от възхода на местните конкуренти, особено Volkswagen и General Motors“, пишат анализаторите на банката, цитирани от CNN.
Утвърдените производители на автомобили сега харчат стотици милиарди долари и си поставят амбициозни цели за продажби на EV, за да намалят преднината на Tesla и китайските конкуренти.
Към края на септември миналата година производителите на автомобили и производителите на батерии в САЩ, Европа и Азия, с изключение на Китай, са обявили инвестиции на стойност над 650 милиарда долара до 2030 г. в прехода към EV, включително производствени съоръжения и производство на батерии, според Atlas Public Policy, базирана в САЩ компания за данни и анализи.
Не е ясно дали тези инвестиции ще се изплатят. Трудно е да си представим, че традиционните производители могат да настигнат Tesla или на водещите китайски играчи - те просто не разполагат с необходимите умения, смята анализаторът на UBS Патрик Хъмел.
Плановете за разходи за милиарди долари също идват в труден момент за индустрията, на която ѝ се наложи да се бори с недостиг на полупроводници и смущения във веригата за доставки в продължение на няколко години. Продажбите на автомобили като цяло остават доста под нивата отпреди пандемията, а маржовете на печалбата от електромобили сред утвърдените играчи са слаби до несъществуващи.
Има и съмнения дали потребителското търсене ще нарасне в съответствие с новото предлагане. Volkswagen планира временно да спре производството на някои EV модели в Германия следващия месец поради по-слабо търсене, каза говорител на компанията пред Reuters тази седмица.
„Традиционните производители са на червено, когато става въпрос за електрификация и те ще продължат да бъдат на червено… още две години“, писа наскоро Мънстър от Deepwater Asset Management в платформата X.
Ford е един такъв производител. През юли компанията повиши прогнозата си за загуби в бизнеса си с електромобили за текущата финансова година до 4,5 милиарда долара от по-ранна прогноза за $3 млрд. Компанията също така преразгледа целта си да произвежда 600 000 EV на година, посочва CNN.
Предимството на Китай
Утвърдените автомобилни производители може да станат дори по-малко конкурентоспособни, ако стачкуващите работници във Ford, General Motors и Stellantis спечелят подобрени споразумения за заплащане в САЩ.
„Ще стане по-лошо за Голямата тройка в сравнение с Tesla, когато става дума за цена на час производствен труд“, посочва Мънстър.
Ако автомобилните производители в САЩ се поддадат на исканията на синдикатите – които включват значителни увеличения на заплатите и гаранции за защита на работните места – „стратегията за EV по същество ще се окаже неефективна“, коментира пред CNN Дан Айвс, старши анализатор в Wedbush Securities.
Това би повишило цената за производство на електромобил средно с $3000-$5000. Прехвърлянето на тези увеличения на разходите върху потребителите би „торпилирало“ бъдещите бизнес модели на Голямата тройка, добавя Айвс.
Въпреки че изискват по-малко труд, производството на електромобили е по-скъпо от това на ДВГ автомобилите, тъй като и суровините за батериите са скъпи и трудни за намиране. Усъвършенстването на производствените процеси и мащабирането им също отнемат време.
И тук Китай има превес. Това е най-големият производител на батерии за електромобили в света и доминиращ в доставката и обработката на много критични компоненти, необходими за производството им.
„По-голямата част от веригата за доставки на батерии е в китайски ръце“, казва Даниел Рьоска от брокерската компания Bernstein. „Китай постави много по-голям акцент върху това много по-рано от всеки друг. Следователно центърът на тежестта сега е там“, допълва той, цитиран от CNN.
Глобалните производители на автомобили нямаха друг избор, освен да влязат в съвместни предприятия с китайски производители на електромобили и батерии. Но сътрудничеството се превърна в сложно начинание, тъй като търговското напрежение между Китай и Запада нараства и западните правителства настояват да намалят зависимостта на своите страни от Китай.
В понеделник Ford заяви, че ще спре работата на фабрика за 3,5 милиарда долара в Мичиган, където планираше да произвежда батерии за електромобили, използвайки технология от китайската CATL, която доставя батерии на Tesla. Когато планът беше обявен през февруари, той предизвика критики от републиканския сенатор Марко Рубио заради китайската връзка.
Китай само затвърждава водещата си позиция с протекционисткия контрол върху суровините, критични за електромобилите и прехода към зелена енергия.
Износът на два редки минерала, които са от съществено значение за производството на полупроводници, падна до нула през август, след като Пекин наложи ограничения върху задграничните продажби, аргументирайки се с националната сигурност.
Наскоро обявеното антитръстово разследване от Европейския съюз на държавната подкрепа за електромобили, идващи от Китай, може да влоши нещата. Законодателите на ЕС изразиха загриженост, че субсидиите позволяват на китайските EV производители да поддържат цените изкуствено ниски, създавайки нелоялна конкуренция на европейските пазари.
Ако ЕС наложи мита над стандартната си ставка от 10% върху вносните автомобили, това може да провокира ответни действия от страна на Китай, което вероятно ще навреди на европейските производители на автомобили, много от които правят голяма част от печалбите си в Китай.
„Добавянето на протекционистични мерки към Китай е нещо като да се простреляте в крака“, казва Рьоска.
Ако Европа иска да намали своите въглеродни емисии, ще има нужда от евтини електромобили, добавя още CNN. Според доклад от 2022 г. на изследователската компания Jato Dynamics електрическите коли, продавани в Китай, са приблизително 40% по-евтини от продаваните в Европа и с 50% по-евтини от тези в САЩ.
Китайските производители вече създават производствени мощности в Европа, докато търговските бариери нарастват. Същото ще се случи и в САЩ, където вносните мита за автомобили са 27,5%.
„Те не са тук, но смятаме, че ще дойдат в един момент“, каза председателят на Ford Бил Форд пред CNN през юни.
Той също така коментира, че Ford все още не е готов да се конкурира с китайски електромобили в САЩ: „Трябва да се подготвим и го правим“, добави Форд.