Китайската компания за електрически превозни средства Xpeng смята, че нейният нов модел X9 би могъл да промени правилата на играта за индустрията.

На 1 януари Xpeng пусна на пазара големия 7-местен електромобил X9, който е създаден на базата на архитектурата SEPA2.0 за китайския пазар. Цените на серията X9 са между 359 800 юана и 419 800 юана (около 50 360 до 58 760 долара), а доставките са незабавни.

"Очакваме X9 да доведе до промяна в сегмента на многоместните електрически превозни средства с батерии", казва Брайън Гу, заместник-председател и съпрезидент на Xpeng, в интервю за CNBC. "Вярваме, че това може да бъде най-продаваният продукт в своята категория, защото разполага с някои много иновативни технологии и дизайн, както и с превъзходно управление, водеща в индустрията технология за интелигентно шофиране, събрани в един много красиво проектиран продукт".

BYD vs. Tesla: Сблъсък на два бизнес модела с неясен изход През 2011 Мъск се присмива на BYD, но в края на 2023 китайският производител успя да детронира неговата компания
Премиерата на новия модел на Xpeng идва в момент, в който няколко местни играчи на пазара на електрически превозни средства като Nio, Huawei и Zeekr наскоро също представиха свои нови електрически разработки. Дори китайската компания за потребителска електроника Xiaomi пуска първия си електромобил, за да се включи на все по-конкурентния пазар.

Затова и като конкурентно предимство Xpeng разкрива своите амбициозни планове за внедряване на технология за подпомагане на водача в Китай до края на миналата година и в Европа до края на 2024 г. Китайският производител на електрически превозни средства също така е сключил рамково споразумение за сътрудничество с Guangdong Huitian на 2 януари, насочено към производство, разработване и продажба на летящи превозни средства. По неговата сила Xpeng ще предоставя на Guangdong Huitian услуги по научноизследователска и развойна дейност и технологични консултации.

"Предвиждаме през 2024 г. да растем много по-бързо от ръста на индустрията, което означава, че можем да разширим пазарния си дял", казва Гу, добавяйки, че компанията ще се стреми да увеличи маржовете на печалба с по-голям мащаб и по-добър продуктов микс. "X9 ще бъде продукт с много висок марж за нас".

Силна конкуренция

Конкуренцията на китайския пазар на електрически превозни средства се засилва, като BYD, Li Auto и Geely са сред малкото участници, които постигат годишните си цели за продажби миналата година.

Китайската BYD изпреварва за втора година Tesla по произведени автомобилиКомпаниите, искащи парче от пазар на електромобили, наводниха пазара с нови модели през 2023
Xpeng и Nio са сред тези, които не успяват да го направят.

Xpeng е доставила общо 141 601 единици през 2023 г., което представлява 17% ръст спрямо предходната година, но не отговаря на целта на производителя да достави 200 000 автомобила за годината.

"Според нас фокусът на инвеститорите през 2024 г. е дали компанията може да поддържа прилична динамика на доставките с нови пускания на пазара и да подобри рентабилността в предизвикателна ценова среда", смята анализаторът на Morningstar Винсънт Сун.

Nio е доставила 160 038 автомобила през 2023 г., което представлява увеличение от 30,7% в сравнение с предишната година - но все още е доста под целта от около 245 000 автомобила, основана на стремежа на ръководството за "удвояване на обема" от 2022 г.

През 2023 г. Li Auto доставя 376 030 автомобила, надминавайки годишната си цел от 300 000 автомобила.

По отношение на продажбите BYD изпълнява целта си от 3 млн. през 2023 г. и дори изпревари Tesla като най-продаваната марка за електрически превозни средства в света през четвъртото тримесечие. Компанията е произвела 3,05 млн. автомобила през 2023 г., докато Tesla - 1,84 млн.

В главата на всички: Как Tesla стана звезда за индивидуалните инвеститориСлед като се сринаха с 65% през 2022 г., акциите на производителя скочиха повече от два пъти през 2023
Добра инерция

Гу е оптимист по отношение на китайския пазар на електрически превозни средства през 2024 г. въпреки предизвикателствата, като казва, че "2024 г. ще бъде много конкурентна година" с пускането на нови модели и марки.

"Смятам, че секторът на електромобилите в Китай приключи с много силен тласък през четвъртото тримесечие, ако погледнете степента на проникване, която се доближава до 40% към края на 2023 г., което е най-високата точка, която сме виждали в индустрията", казва Гу. "Всичко това говори за силна динамика.

TrendForce потвърждава, че през ноември степента на проникване на новите енергийни превозни средства в Китай за първи път е надхвърлила 40% и до 2024 г. се очаква "оптимистичен растеж".

"Мисля, че ще продължим да наблюдаваме редица катализатори, които стимулират растежа на пазара на нови енергийни превозни средства - технологиите, пускането на продукти, както и продължаващото преминаване от двигатели с вътрешно горене към електромобили", казва Гу.

Смартфон на колела: 5 нови функции, които ще променят автомобилитеАвтомобилите стават все по-функционални и усъвършенствани, действайки като смартфони
Категорията на новите енергийни превозни средства включва електрически и хибридни източници на енергия.

"Но за да бъдем конкурентоспособни, мисля, че все още трябва да се съсредоточим върху диференцирането на иновативните технологии, както и върху поддържането на много силно конкурентно предимство по отношение на разходите с помощта на мащаба, както и на технологичните иновации", добавя той.