Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и Porsсhe
Xiaomi представи първия си електромобил в четвъртък (28 декември), заявявайки амбициите си да се превърне в топ световен производител на автомобили след 15-20 години и да се конкурира с Tesla и Porsche.
SU7, което е съкращение от Speed Ultra, ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери Contemporary Amperex Technology (CAT) и BYD, в зависимост от това дали се използва конфигурация с един или два акумулатора, съобщава Bloomberg.
Навлизането на Xiaomi в сектора на електрическите превозни средства е залог на стойност 10 млрд. долара, направен от главния изпълнителен директор и съосновател Лей Джун, че компанията му може да разтърси транспортния сектор, както направи със смартфоните преди десетилетие. Лей, който е и инвеститор в рискови проекти, нарича този ход „моя последен предприемачески залог“.
Но за времето от първото обявяване на плановете му за електромобили през 2021 г. регулаторната среда и конкуренцията в Китай - най-големият автомобилен пазар в света - се промениха значително. Пекин ограничава разрешителните за производство за нови участници на пазара, което означава, че Xiaomi трябва да си партнира с държавната Beijing Automotive Group, за да произвежда своите електромобили. Държавните субсидии, които възстановяваха на потребителите до 60 000 юана (11 132 долара) при покупка на електромобил, приключиха през 2022 г. SU7 също така ще се бори за внимание на пазар, на който има стотици модели от десетки марки.
"Целта на Xiaomi е да направи автомобил мечта, който да е толкова добър, колкото Porsche и Tesla", казва Лей по време на събитието за представянето на SU7, на което присъстват хиляди хора в Китайския национален конгресен център.
По-рано Лей разкрива, че Xiaomi възнамерява SU7 да се конкурира с Taycan Turbo на Porsche по отношение на производителността и Model S на Tesla по отношение на технологичните характеристики. Цената на Model S в Китай започва от 698 900 юана, а на Taycan - от 898 000 юана, което е много по-високо от средния ценови диапазон от 200 000 до 300 000 юана, в който мнозина очакват да попадне SU7, въпреки че Xiaomi все още не е съобщила точната цена.
Tesla е продала по-малко от 200 автомобила Model S в Китай след обновяването на модела тази година, докато Porsche е доставила около 3600 електрически автомобила от семейството Taycan в страната през 2023 г., според Китайския център за автомобилни технологии и изследвания.
SU7 трябва да бъде пуснат в продажба през следващата година и ще се предлага с двигател, който има 21 000 оборота в минута. Това според Лей е повече от възможностите на Model S и Taycan Turbo. Фабриката на Xiaomi използва гигакастинг производство, въведено за първи път от Tesla, като разработва 9 100-тонна машина, която нарича хиперкастинг.
Xiaomi, някога известна като производител на евтини смартфони, се бори да поддържа растежа си на все по-наситения световен пазар. Преди септември компанията отчита спад на продажбите през всеки тримесечен период от 2021 г. насам. Сега тя се опитва да предизвика не само други производители на електромобили, но и по-нови участници като Huawei Technologies в сфера, в която не е демонстрирала почти никакъв уникален опит.
Иначе Лей, който нарича SU7 „звяр" в X, сигнализира, че Xiaomi няма да прибегне до подбиване на цените на конкурентите, за да наложи автомобила си на пазара. Той също така демонстрира уважение към конкурентите си, включително BYD, XPeng, Li Auto и Huawei, като ги нарича пионери на китайската индустрия за нови енергийни превозни средства.
В публикация в сряда в платформата за социални медии Weibo главният изпълнителен директор на XPeng Хе Сяопенг коментира, че приветства присъединяването на Xiaomi към семейството на автомобилостроителите и пожелава на компанията големи продажби през 2024 г.