Автомобилната индустрия дърпа ръчната спирачка на електрическата си трансформация
Доскоро готови да обещаят всичко, сега компаниите в сектора обръщат поглед от чистите електромобили към хибридните модели
Вълнението около електрическите превозни средства затихва. В продължение на години автомобилната индустрия беше в еуфория по отношение на електрическите превозни средства, а производителите се надпреварваха да представят оптимистични прогнози за продажбите на електрически модели и амбициозни цели за растеж на този сегмент. Уолстрийт повиши оценките както на традиционните играчи, така и на стартиращите компании, отчасти въз основа на техните виждания за бъдещето на електромобилите.
Но сега този възторг видимо се охлажда, а водещи представители на индустрията – от Ford Motor и General Motors до Mercedes-Benz, Volkswagen, Jaguar Land Rover и Aston Martin – ограничават или отлагат плановете си за електрически преход. Дори американският лидер в производството на електрически превозни средства Tesla, на когото през 2023 г. се падат 55% от продажбите на електромобили в САЩ, се подготвя за "може би значително по-нисък" темп на растеж, по думите на главния изпълнителен директор Илон Мъск.
Широкото завръщане към по-смесено предлагане на превозни средства - газова гама от автомобили наред с хибриди и напълно електрически варианти - все още предполага изцяло електрическо бъдеще, но с много по-бавен темп на приемане от очакваното преди.
"Това, което видяхме през 2021-22 г., беше временен пазарен скок, при който търсенето на електромобили наистина се повиши", казва пред CNBC Марин Джая, главен оперативен директор на звеното за електромобили на Ford. "То все още расте, но не с темповете от предишните години“.
Ford, например, значително увеличава производството на хибридни модели, които могат да помогнат за по-лесното преминаване към електрифицирани превозни средства за водачи, скептични към днешна дата към пълния електрически преход. Те също така могат да помогнат на компаниите да отговорят на по-строгите стандарти за въглеродни емисии, без да се налага пълна смяна на производствения фокус.
GM, който беше първият традиционен автомобилен производител, който се насочи изцяло към електрическите превозни средства, планира да пусне на пазара достъпни хибриди с възможност за включване в електрическата мрежа, заедно с електрическите и бензиновите си модели. Други, като Hyundai Motor, Kia, Toyota Motor и евентуално Volkswagen, обмислят различни нива на електрификация в своите модели.
"Смятам, че балансираният подход е най-добрият", категоричен е главният изпълнителен директор на VW of America Пабло Ди Си, като добавя, че води разговори за въвеждане на хибридни автомобили в САЩ. Автомобилният производител понастоящем продава такива в Европа, но нито един от тях не се предлага на американския пазар, където продажбите на електромобили достигнаха рекордните 1,2 млн. единици през миналата година - 7,6% от общия национален пазар, по оценки на Cox Automotive. Този дял се очаква да нарасне до 30-39% до края на десетилетието, според прогнозите на анализаторите.
"Пазарът нямаше как да направи плавен преход към електрическите превозни средства и ние очаквахме забавяне на тази трансформация", казва Сам Фиорани, вицепрезидент на отдела за глобално прогнозиране в автомобилния сектор в AutoForecast Solutions. "Преминаването към по-малко технически грамотни купувачи ще забави ръста на пазарния дял на електромобилите през следващите няколко години."
EV цели
След развитието на ESG инвестирането през последните години и с превръщането на Tesla от нишов играч на пазара на електромобили в най-големия автомобилен производител по пазарна капитализация в световен мащаб през 2020 г., автомобилната индустрия до голяма степен се съобрази с това и започна да чертае своя път напред на базата на електромобилите.
Традиционните компании в сектора искаха да се възползват от успеха на Tesla, като някои от тях дори обещаха да предлагат изключително електрически автомобили в съвсем близко бъдеще.
Една от тях беше Stellantis, която обяви, че до 2027 г. гамата ѝ от автомобили ще бъде изцяло електрическа. Jaguar Land Rover и Volvo заявиха същото, но до 2030 г., а GM пое ангажимнент, че до 2035 г. ще предлага само електрически превозни средства. Други, по-специализирани марки като Lotus и Bentley също обявиха цели за ексклузивни продажби на електрически превозни средства. И въпреки че нито един от тези автомобилни производители не е обявил официално промени в дългосрочните си цели, анализаторите забелязват генерална промяна в тона и посланията около плановете за електрическа трансформация. По друг начин казано, в момента производителите следят нивата на приемане от страна на потребителите, глобалните разпоредби за емисиите и развитието на инфраструктурата за зареждане на електромобили, за да определят бъдещите си планове.
След като за първи се ангажираха с краен срок за своето пълно преминаване към електрически модели през януари 2021 г., главният изпълнителен директор на GM Мери Бара и други ръководители напоследък започнаха да налагат тезата, че усилията на компаниите им ще се направляват от търсенето на клиентите. GM продължава да твърди, че целта за 2035 г. остава водеща в стратегията за развитие, но Cadillac например заявява, че ще предложи пълна гама от електрически автомобили в рамките на този период, като в същото време „не е задължително да прекрати производството на всички модели с бензинови двигатели до 2030 г.“
"В момента разполагаме с най-доброто от двата свята", посочва вицепрезидентът на Cadillac Джон Рот по време на интервю за CNBC миналия месец. "Ще видим накъде ще се насочат нещата, но все още сме решени да предлагаме пълно портфолио от електромобили до края на десетилетието."
Ford, от своя страна, никога не е заявявала твърди планове за пълна EV трансформация, но си постави за цел всичките доставки в Европа до 2030 г. да бъдат на електромобили, както и 50% от тези Северна Америка. Оттогава автомобилният производител отстъпи и реши да произвежда хибриди - по-специално камиони - заедно с електрически автомобили и хибриди с възможност за включване в електрическата мрежа.
В същото време главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блуме обяви по време на годишното медийно събитие на конгломерата, че германският производител на спортни автомобили е "в гъвкава позиция" по отношение на производството си на автомобили. Компанията следи отблизо процесите по приемане на електрическите превозни средства и нормативната уредба, „но все още си поставяме за цел до 2030 г. EV да съставляват 80% от глобалните ѝ продажби“.
Широко разпространената промяна в настроенията доближава все повече автомобилни производители до етоса на Toyota. Воден от председателя и бивш главен изпълнителен директор Акио Тойода, най-продаваният автомобилен производител в света от години твърди, че диверсифицираната гама е правилната стратегия за задоволяване на всички нужди на клиентите и за постигане на целта за неутрализиране на въглеродните емисии до 2050 г. Сега се очаква японският автомобилен производител да извлече ползи от своята стратегия, която включва чисти хибриди, хибриди с възможност за включване към електрическата мрежа, електрически автомобили, както и такива с водородни горивни клетки.
„Toyota почти напълно отсъства от пазара на електрически превозни средства с батерии, но въпреки това ще спечели по-голям пазарен дял в САЩ от всяка друга автомобилна компания през тази година", категоричен е анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас. "Електрическите превозни средства може и да са бъдещето, но се борят с настоящето. Продажбите на хибриди в САЩ нарастват 5 пъти по-бързо от тези на електромобили."
Какво се случи?
След значителния интерес от страна на ранните потребители на електромобили - подкрепен от ниските лихвени проценти и възхода на Tesla – лихвите скочиха, разходите за суровини също, а електромобилит станаха много по-скъпи в сравнение с традиционните си аналози.
Стана ясно също така, че автомобилната индустрия и администрацията на Байдън, която си постави за цел до 2030 г. половината от продажбите на нови автомобили в САЩ да бъдат електрически, надцениха готовността на местните потребители да възприемат новата технология без надеждна и достатъчно голяма инфраструктура за зареждане. Затова и кривата на възприемане на електрическите превозни средства в глобален мащаб бързо премина през най-големите ентусиасти и "любопитните" вторични потребители, но се забави значително, когато стигна до масовите купувачи.
"Очакванията за ръст на електромобилите на пазара в САЩ се промениха от розови към реални, тъй като продажбите се увеличават, но приемането не е в крак с предварителните очаквания", казват от Cox Automotive в прогнозите си за 2024 г.
"Преди няколко години имаше изключително амбициозни идеи за това как ще се развият продажбите на електромобили и изглеждаше, че никой не мисли за неравностите по пътя", добавя Мишел Кребс, изпълнителен анализатор в Cox. "Сега те са тук и реалността вече е налице."
Какво следва?
Стратегията на индустрията по отношение на електромобилите може да се промени още по-драстично през следващите месеци в зависимост от политическия натиск, включително финализирането на различни стандарти в глобален мащаб.
По данни на Алианса за автомобилни иновации, който представлява най-големите автомобилни производители в САЩ, предложенията за повишаване на стандартите за икономия на гориво в страната до 2032 г., които понастоящем се разглеждат от администрацията на Байдън, биха могли да струват на сектора над 14 млрд. долара под формата на глоби въз основа на горивната ефективност на техните настоящи автопаркове.
Но промяната на стратегията е свързана и със собствените разходи на компаниите. Тези от тях, които вече са инвестирали много в инфраструктура за електрически превозни средства и след това са променили курса си, могат да се сблъскат с по-големи капиталови нужди, за да подсилят различни производствени линии. Но без достатъчно продажби те нямат много възможности да го направят.
Не е ясно доколко хибридите и плъгин хибридите биха помогнали на автомобилните производители да изпълнят потенциалните разпоредби, които се обсъждат по целия свят, като се има предвид, че стандартите са разработени с оглед на бързото приемане на електромобилите. Но продуктовият асортимент на автомобилните производители ще трябва да отговаря на всички тях, за да остане жизнеспособен път напред.
Производителите на автомобили в Европа са изправени пред по-строги правителствени разпоредби за електромобилите, които в момента целят да забранят продажбите на традиционни модели с изкопаеми горива до 2035 г. Въпреки това, в нормативната уредба вече бяха направени промени и консервативни групи като Европейската народна партия призоваха за отпадане на забраната.