Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобили
Възходът на евтините китайски електромобили увеличава натиска върху традиционните производители на автомобили, които трябва да разчитат на своите доставчици - от производители на материали за батерии до такива на чипове, да намалят разходите си и да разработят достъпни електрически модели по-бързо от предварително планираното.
"Автомобилните производители сега наистина се насочват само към достъпни превозни средства, защото знаят, че трябва да го направят, иначе ще загубят от китайските си конкуренти", казва Анди Палмър, председател на британския стартъп Brill Power, който е разработил хардуер и софтуер за повишаване на ефективността на системите за управление на батериите на електромобилите.
Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin, твърди, че продуктите на Brill Power могат да увеличат пробега на електромобилите с 60% и позволяват използването на по-малки батерии. А именно батерията е най-скъпият компонент на един електромобил.
Опасенията от забавяне на търсенето, тъй като електромобилите са скъпи, увеличава спешната нужда от намаляване на разходите. И тази неотложност се вижда навсякъде. Миналия месец Renault, например, заявява, че планира 40% намаление на разходите за своите електромобили, за да постигне ценови паритет с моделите, задвижвани с изкопаеми горива.
В същото време Stellantis изгражда европейски завод заедно с китайската CATL за производство на по-евтини LFP батерии и наскоро представи електрическия SUV Citroen e-C3, чиято цена започва от 23 300 евро. Volkswagen пък разработва електромобили с цена 25 000 евро.
Винсент Плувинаж, главен изпълнителен директор на базираната в Пало Алто, Калифорния, компания OneD Battery Sciences, обяснява пред Reuters, че при последните му посещения при европейски автомобилни производители всяка среща е започвала с един и същ рефрен: "Намаляването на разходите сега е по-важно от всичко останало".
OneD добавя силициеви нановлакна към графитен материал за аноди на батерии за електрически превозни средства, за да увеличи пробега и да съкрати времето за зареждане, спестявайки 281 долара - почти 50% - в сравнение с използването само на графит за 100 киловатчаса (kWh) батерия за електрически превозни средства.
Това може да намали теглото на батерията за електромобили с 20% при същия пробег, казва Плувинаж.
OneD, чийто инвеститор и клиент е General Motors, е разработила производствен процес на базата на сравнително евтини машини, използвани в производството на соларни панели, тъй като според Плувинаж производителите на автомобили не харесват сложни и скъпи нови процеси. Първият тестов завод на OneD ще бъде открит в началото на следващата година.
Базираната в Ходенхаген, Германия, компания Veekim пък е разработила двигател за електрически превозни средства с магнити, използващи форма на ферит или железен прах, вместо редки земни елементи, който пет автомобилни производители и доставчици тестват за проекти за достъпни електрически превозни средства.
Традиционните производители на автомобили искат да намалят използването на редкоземни елементи, тъй като Китай доминира в добива и преработката им, а главният изпълнителен директор на Veekim Питър Зигъл коментира, че използването на по-евтин ферит и евтини процеси - включително 3D-отпечатани медни кабели - може да намали цената на двигателя на електромобила с 20%.
Всичко е свързано с цената
Европейските производители на автомобили реагират на навлизането на евтини електромобили от Китай, но по всичко личи, че тепърва трябва да бъдат търсени решения, защото китайските компании планират още по-евтини модели. Хечбекът Dolphin на BYD, например, стартира в Обединеното кралство на цена от 26 000 паунда, което е с почти 30% под началната цена на хечбека VW ID.3.
Въпреки че са донякъде защитени от китайския внос на електрически превозни средства чрез субсидиите в Закона за намаляване на инфлацията, американските представители на сектора, също търсят начини за създаването на по-достъпни електрически превозни средства.
GM заявява, че е спестила милиарди чрез разработването на по-евтин акумулаторен пакет с LFP батерии за обновения си Bolt EV, който ще бъде пуснат на пазара през 2025 г., две години по-рано от планираното.
Ford пък заявява, че ще намали разходите си благодарение на 50% увеличение на "вътрешните доставки" на части като батерии и инвертори.
И представителите на местната екосистема откликват на този стремеж на водещите производители в САЩ. Базираната в Мичиган компания Our Next Energy (ONE) разработва акумулаторна батерия Ares с по-евтина технология LFP, която би трябвало да осигури същия пробег за половината от цената, и батерия Gemini, която предлага удължен пробег и би трябвало да струва 75 долара/киловатчас в сравнение със средната цена днес от 130 долара/киловатчас.
В същото време базираната в Сан Карлос, Калифорния, компания CelLink разработва ламиниран лист, който замества кабелните снопове - трудоемки за изработка и монтаж - и може да се монтира от роботи. Миналата година CelLink набира 250 млн. долара от инвеститори, а през май обявява, че е получила заем от правителството на САЩ в размер на 362 млн. долара за фабриката си в Тексас.