„Приятелство, богато като токайско вино“: Колко печели Унгария от връзките си с Китай
Пекин е чуждестранен инвеститор номер 1 в страната, която напредва в производството на електромобили
В отворено писмо до Унгария, което на места прилича повече на любовна бележка, отколкото на официално правителствено обръщение, китайският президент Си Дзинпин разсъждава за едно приятелство, „меко и богато като токайско вино“.
Колкото и да е добро виното на Унгария, партньорството на страната с Китай е много по-изгодно, както политически, така и икономически - и превръща Унгария в доминиращ играч в преминаването на континента към електрически превозни средства, пише в анализ Politico.
Въпреки че управлява държава, която е член на Европейския съюз от 20 години, унгарският премиер Виктор Орбан се идентифицира по-тясно със Си, отколкото със своите колеги в блока, като често настръхва срещу европейската бюрокрация, отхвърля имиграционните и социални политики на ЕС и осъжда критиките му за отстъплението на унгарското правителство от върховенството на закона.
В писмото, цитирано от Politico, Си пише още, че вижда Унгария като приоритетен партньор за сътрудничество. „Преминахме заедно през трудности и заедно се противопоставихме на политиката на власт сред нестабилни международни ситуации“, допълва той.
Политическото сближаване носи и икономически ползи, тъй като Китай обсипва Унгария с инвестиции, особено в областта на електромобилите и батериите.
Близките отношения на Си и Орбан бяха ясно демонстрирани тази седмица по време на първата обиколка на китайския президент в Европа от пет години насам, която включи посещение в Унгария. То беше в рязък контраст със старта на пътуването му в Париж, където Си имаше напрегната среща с Еманюел Макрон, който настоя за по-балансирана търговия с Европа и поиска от Си да използва влиянието си върху Русия, за да сложи край на войната в Украйна.
Китай и Унгария потеглят на "златоносно пътешествие" в двустранните си отношения, заяви китайският президент след срещата си с унгарския премиер, предава Reuters.
Си и Орбан заявиха, че двете страни са издигнали връзките си до "всеобхватно и целогодишно стратегическо партньорство", допълва агенцията. "Готови сме да приемем това като нова отправна точка, за да тласнем двустранните отношения и прагматичното сътрудничество в златоносно канал и да преминем към по-високо ниво", заяви Си, цитиран от агенцията.
Това означава двете страни да разширят сътрудничеството си до ядрената индустрия, каза Орбан. Пекин и Будапеща ще задвижат и изграждането на ключови проекти, включително реконструкцията на железопътната линия Будапеща - Белград, заяви китайският президент.
Проектът на стойност 2,1 милиарда долара, по-голямата част от който се финансира със заем от Китай, е част от китайската инициативата "Един пояс, един път". Тя стартира преди десетилетие с надеждата да се изградят глобални инфраструктурни и енергийни мрежи, свързващи Азия с Африка и Европа.
Очаква се Орбан и Си да обявят нова китайска фабрика за електромобили, построена от Great Wall Motor (GWM) в Печ, посочва Politico. Китайският гигант за електрически превозни средства BYD вече направи първата си европейска фабрика в Сегед, град в южната част на Унгария, близо до границата със съюзника на Китай Сърбия, който ще произвежда около 200 000 автомобила годишно.
Китайски компании са инвестирали 16 милиарда евро в Унгария, което прави Китай инвеститор номер 1 в страната, каза външният министър Петер Сиярто, цитиран от Politico. „Гледаме на нашето сътрудничество с Китай като на огромен шанс и огромна възможност“, добави той.
Унгарският външен министър обяви във Facebook, че след срещата в четвъртък Унгария и Китай са подписали 18 споразумения. Двете страни ще започнат подготовката за изграждането на железопътна линия около Будапеща, която ще помогне за превоза на стоки, произведени от китайските заводи в Източна Унгария, до пазарите в Западна Европа, посочи той. Унгария и Китай ще започнат и подготовка на високоскоростна железопътна линия, свързваща центъра на Будапеща и нейното летище.
Китай вижда Унгария като съюзник в момент, в който много други страни от ЕС са все по-предпазливи към Пекин, и като производствен център, който ще позволи на китайските производители на автомобили да заобиколят възможните мита на ЕС. Очаква се Европейската комисия да публикува резултатите от своето антидъмпингово разследване на китайските електромобили и да наложи нови мита върху превозните средства още това лято.
Прогнозите са митата да бъдат в диапазона от 15 до 30%, което едва ли ще възпре китайските производители, особено големите играчи като BYD, които могат да произвеждат автомобили на ниска цена благодарение на стабилните си вериги за доставки, посочва Politico.
„В момента те имат много високи маржове в Европа, така че мито от 30% би намалило печалбите, но не е достатъчно, за да ги елиминирана напълно“, коментира Камил Буленоа, асоцииран директор за Китай в изследователската компания Rhodium Group.
Сближаването с Китай носи нови дивиденти на Унгария, която вече е един от лидерите в производството на автомобили в ЕС.
„Унгарската стратегия е да се превърне в глобален производствен център на електрически батерии“, казва Агнес Шуномар, изследовател в компанията за анализи China Observers.
Потокът от инвестиции по веригата за производство на електромобили включва CATL, най-големият производител на батерии в света, който вложи над 7 милиарда евро в завод за батерии от 100 гигавата в Дебрецен.
„Проектът в Унгария ще бъде огромен скок в глобалната експанзия на CATL“, каза основателят на компанията Робин Зенг при обявяването на сделката.
Новите фабрики са политическа и икономическа победа за Орбан в ухажването на Си, но той се сблъсква с известно вътрешно противопоставяне поради притеснения, че заводите могат да замърсят водоснабдяването и да причинят други екологични проблеми, отбелязва Politico.
„Хората, живеещи в Дебрецен, са много, много недоволни от това и протестират много“, казва Шуномар. По думите му сделката дава на CATL земя, използвана преди това за селско стопанство, и „хората смятат, че това ще бъде вредно за околната среда. Самият производствен процес замърсява водите и въздуха.
Към момента обаче тази съпротива не успява да утоли ентусиазма на Орбан към китайските пари, коментира още Politico.
Връзките между Китай и Унгария, които отбелязват 75-ата година от установяването на дипломатически отношения, надхвърлят търговията и инвестициите, тъй като през февруари Пекин предложи на Будапеща сътрудничество по въпросите на обществената сигурност и правоприлагането. Откакто стъпи в длъжност през 2010 г., Орбан полага усилия да сближи страната си с Китай, посочва Reuters.