Според повечето показатели последното нещо, от което се нуждае Китай, е повече електрически автомобили, които да препълнят пазара с повече губещи, отколкото печеливши играчи, да намалят цените за сметка на печалбата и да изнесат борбата за пазарен дял извън страната.

Но точно това се случва.

Очаква се през 2024 г. автомобилните производители да пуснат на пазара там 110 нови модела електромобили и хибридни автомобили, много от които в рамките на автомобилното изложение в Пекин, което започва в четвъртък. Тези нови предложения, доминирани от китайските марки, ще се присъединят към почти 400-те модела с "нова енергия", които вече са в китайските шоуруми, според данни на индустрията. За сравнение, миналата година в САЩ се продаваха малко над 50 модела електрически превозни средства.

Но въпреки че свръхкапацитетът на Китай е опасен, в хиперконкуренцията, която той отприщва, има и сила, твърдят анализатори, доставчици и ръководители от индустрията пред Reuters. Водещите китайски производители на електромобили са намерили начини да съкратят времето за разработване на превозните средства, съчетавайки скоростта на пускане на пазара с нови характеристики и ценово предимство, с което конкурентите им отвън не могат да се състезават.

"Това е технологична революция", казва Уан Сюн, основател и председател на базираната в Шанхай компания за автомобилен дизайн и проектиране Launch Design. "И в тази революция китайските марки са в челните редици."

Анализаторите са единодушни, че китайският пазар на електромобили, който е най-големият в света, е изправен пред евентуално разклащане. Само че то все още не се е случило.

Десетте най-продавани електромобила - списък, в който доминират BYD и Tesla - са реализирали над половината от продажбите в Китай досега през тази година. При наличието на капацитет за производство на повече превозни средства с батерии, отколкото пазарът може да поддържа, цените в страната падат, а износът се увеличава. BYD, водещият китайски производител на електрически превозни средства, например намали цените на три водещи модела на вътрешния пазар с повече от 9% през тази година.

Но навлизат и нови конкуренти, включително производителите на смартфони Huawei и Xiaomi, които са сключили партньорства с утвърдени производители на автомобили със свободен капацитет. Подкрепяните от държавата компании също пускат нови електрически модели в подкрепа на правителствения мандат за изграждане на водеща позиция на Китай в областта на свързаните автомобили.

"Нещата стават по-евтини по-бързо в Китай", казва Дейвид Ли, главен изпълнителен директор на Hesai, водещ доставчик на технологията за дистанционно наблюдение LIDAR за функции за самоуправление. "Това не е защото Китай е евтин, а защото Китай е бърз."

Hesai пуска на пазара устройство LIDAR, което е на около половината от цената на най-популярния модел на компанията, използван сега от Li Auto и Xiaomi. Като съкращават разработката на автомобили до 18 месеца от три или повече години, китайските производители на електромобили се възползват от падащите цени на подобни технологии, казва Ли и добавя:

"Това е по-евтин продукт благодарение на скоростта и иновациите. Мисля, че това е нещото, което много хора може би не разбират напълно".

Нездравословен подход или революция?

През последните седмици Huawei и Xiaomi пуснаха на пазара електромобили с голени рекламни кампании, само месеци след като Apple уби окончателно десетилетните си планове да пусне техен еквивалент под своя марка. Xiaomi създаде онлайн сензация с пускането на SU7 - електрически автомобил, който толкова много прилича на Porsche, че получи прозвището Baoshimi, съчетание от имената на двете марки на китайски език. Компанията планира 100 000 продажби през тази година, което е сериозен дебют за нов участник на пазара.

Dongfeng, един от трите големи държавни автомобилни производители в Китай и компания, която досега не е успяла да излезе със свой собствен хит в областта на електромобилите, рекламира своя нов e-Pi-007 на главната железопътна гара в Пекин. Електрическият седан, който прилича на Tesla Model 3, струва с почти 10 000 долара по-малко.

В маркетингова акция в стила на Илон Мъск Dongfeng твърди, че батерията на 007 е издържала девет изстрела от АК-47 и е работила под вода в продължение на цял ден при лабораторни тестове. До март компанията е продала по-малко от 4000 от новите си автомобили в Китай, но според нея най-добрите дни предстоят.

Xiaomi очаква да загуби пари от SU7. Повечето от нейните конкуренти на пазара също залагат, че могат да понесат загуби сега и да си пробият път към рентабилността впоследствие.

"В момента на пазара се харчат пари без възможност те да бъдат възстановени", коментира шефът на Volkswagen за Китай Ралф Брандщайтер, който нарича настоящето състояние на пазара "нездравословна ситуация".

Но Уан от Launch залага на още по-сериозни промени на пазара, породени от стандартите за цена и скорост на китайските брандове, които според него ще отворят вратата за все още несъществуващи марки автомобили. Launch, която е извършила проектиране и инженеринг за повечето марки електрически превозни средства в Китай, е разработила своя собствена платформа - Launch EV One. Тя предлага прототипи на кросоувъри на потенциални партньори, включително на развиващите се пазари, искащи бързо да пуснат електрически автомобил без първоначални разходи, които по принцип достигат милиарди.

"Работим, за да намалим максимално бариерата за навлизане на пазара", каза Уан. "Когато това стане, ще предизвикаме друг вид революция в тази индустрия."

Компанията Launch, която е подала заявление за първично публично предлагане в Шънджън, е готова да персонализира електромобили за чуждестранни марки, да извършва проектирането, снабдяването и тестовете за безопасност и дори да произвежда нови автомобили в завода си в Дзянси, Южен Китай. В момента се водят преговори с потенциални клиенти.

Щабът за проектиране и инженеринг на компанията в Шанхай е като индустриално помещение на WeWork. Стотици инженери и дизайнери споделят отворен офис с дълги маси за 12-часов работен ден, шест дни в седмицата. Прототипите са паркирани на претъпканата улица отпред.

"Китайските марки, които успяват да оцелеят, пускат нови автомобили на пазара по-бързо от другите", казва Уан пред Reuters. "Искаме да яхнем тази вълна, а не да бъдем потопени от нея."