Решението на Илон Мъск да разформирова екипа за зареждане на електрически превозни средства на Tesla обърква плановете за въвеждане на нови бързозареждащи станции и може да забави усилията на президента Джо Байдън за електрифициране на американската пътна инфраструктура.

Миналата година администрацията на американския президент обяви амбициозен план за разширяване на инфраструктурата за зареждане в страната и за ускоряване на въвеждането на електромобили. В рамките на програмата „Национална инфраструктура за електромобили“ (NEVI) правителството отпуска 5 млрд. долара на щатите за пет години, за да изградят 500 000 зарядни устройства за електромобили.

Tesla, която управлява най-голямата мрежа от бързи зарядни устройства, наречена Superchargers, в САЩ и е най-големият печеливш досега от тези федерални средства, се разглежда като важна част от този план. Откакто обаче се появиха новините за внезапните съкращения на служители, ръководители на компании за зареждане на електромобили твърдят, че получават телефонни обаждания от наемодатели, които търсят нов партньор за своите частни проекти за зареждане, след като Tesla се е оттеглила, съобщава Reuters.

Сега компаниите за зареждане се подготвят за оттеглянето на Tesla от федералната програма. Според тях това може да доведе до нови проблеми в и без това бавното въвеждане на системата.

„Това ще забави внедряването на NEVI. Няма съмнение", казва Аатиш Пател, съосновател на XCharge North America, която произвежда зарядни устройства за електромобили за автопаркове и оператори на зарядни станции.

Ако Tesla се оттегли, тогава търсенето на проекти за зареждане, финансирани от NEVI, ще започне отначало, смята той, като добавя: „Много от тези обекти няма да бъдат изградени тази година или в рамките на първоначално определените срокове.“

Пател акцентира, че компаниите за недвижими имоти, представляващи около 10 обекта, които не са от групата на NЕVI, в Тексас, Луизиана и Ню Йорк, са му се обадили след новината за съкращенията, като са казали, че Tesla се оттегля и те търсят заместник.

Според базираната в Сан Франциско изследователска компания EVAdoption лидерът на пазара на електромобили е спечелил поръчки за изграждане на зарядни устройства за 69 от обявените досега 501 обекта, финансирани от NEVI.

„Говоря с всички обекти на NEVI, за които са получили субсидии. Те няма да продължат да работят по тях", казва пред информационната агенция и Брендън Джоунс, главен изпълнителен директор на Blink Charging. Компанията е получила три запитвания в два щата за множество частни обекти, от които Tesla се е отказала след уволненията.

Разгръщането на федералната програма вече е бавно. Дългоочакваните правила за допустимост на федералните фондове най-накрая бяха определени в началото на миналата година, но едва няколко финансирани от федералните власти зарядни станции са отворени към днешна дата.

След уволненията в публикация в своята социална медийна платформа X Мъск заяви, че Tesla планира „да разраства мрежата Supercharger, само че с по-бавни темпове за нови локации и с по-голям фокус върху 100% работоспособност и разширяване на съществуващите“.

Говорител на федералната служба за енергетика и транспорт, която наблюдава програмата NEVI, коментира, че не очаква индивидуалните бизнес решения да повлияят на проектите за зареждане на електромобили, финансирани от правителството. Но щатите, които са предоставили на Tesla обекти за NEVI, следят внимателно ситуацията.

Колорадо ще коригира програмата си при необходимост, казва Кей Кели, ръководител на отдела за иновативна мобилност в Департамента по транспорт на Колорадо. Тексас - най-големият бенефициент на средства от NEVI – пък не очаква да има въздействие от съкращенията в Tesla.

Промяната в плановете на Tesla обаче ще засегне цялата индустрия за електрически превозни средства. Миналата година почти всички автомобилни производители решиха да приемат Северноамериканския стандарт за зареждане (NACS) на Tesla за своите автомобили от следващата година. Това би могло да осигури положителна промяна за други стартиращи предприятия за зареждане - и за наскоро уволнените служители на Tesla.

„Ще има много повече налични обекти на NEVI, ако Tesla се откаже от проекти, които вече е спечелила, или оттегли кандидатурите си“, смята Рик Уилмър, главен изпълнителен директор на компанията за зареждане ChargePoint. „Това ще бъде възможност за други да се включат и да запълнят тази празнота.“

Конкуренти като EVgo вече се стремят да наемат тези служители, които Мъск е освободил.

„Ако сте били засегнати от неотдавнашните съкращения в Tesla, ви каним да разгледате разнообразната гама от свободни работни места в EVgo“, казва мениджър по привличане на таланти в компанията за зареждане в публикация в LinkedIn.