Възходът на електрическите превозни средства разделя световния автомобилен пазар на две части: едната приветства автомобилите, произведени в Китай, а другата на практика ги отхвърля.

Миналата пролет група ръководители на Nissan се събират в централата на компанията в Йокохама, Япония, и се вглеждат в картата на света, разделена на четири цвята: червен - за страните, които блокират износа на автомобили от Китай; жълт - за страните, които може да го спрат в бъдеще; сив - за страните, които се очаква да въведат някакви ограничения в бъдеще; и зелен - за страните без ограничения или без вероятност за въвеждане на такива.

Упражнението трябва да установи дали Nissan има шанс да изнася автомобили, произведени в Китай, включително електромобили, дори при нарастващо геополитическо напрежение. Ръководителите установяват, че около 60% от държавите попадат в обхвата на това, което компанията оценява като "зелено" или "сиво" поле. Като се включат и "жълтите" държави, броят на отворените към китайските производители държави става още по-висок.

"Когато погледнете картата, можете да видите, че 80% от пазара има среда, в която би могъл да приеме" автомобили, произведени в Китай, казва Масаши Мацуяма, който оглавява звеното за инвестиции в Китай на Nissan, цитиран от WSJ.

От Nissan отказат да конкретизират кои държави в коя цветова категория попадат, но в крайна сметка решават да дадат ход на плана си за износ. През ноември автомобилният производител обяви, че през 2025 г. ще започне да доставя автомобили от Китай, включително електрически и плъгин хибриди - въпреки че все още не е разкрил точните дестинации.

И Nissan далеч не е единственият автомобилен производител, който има подобни планове. Ford, Tesla и BYD увеличават износа си от Китай. Техните стъпки подчертават как геополитиката променя автомобилната индустрия, карайки производителите на автомобили да актуализират стратегиите си за това къде произвеждат и продават автомобили.

Разцеплението в световния автомобилен сектор следва подобни тенденции в области като телекомуникационната индустрия и интернет, тъй като светът става все по-поляризиран около двете най-големи икономически сили. Все повече световни производители на автомобили обмислят увеличаване на износа от Китай - където производството, особено на електрически превозни средства, обикновено е по-евтино - но само за избрани дестинации. Малко от тях вероятно ще попаднат на американския пазар, но места като Югоизточна Азия и Близкия изток са бързо растящи пазари.

Предпазване от санкции

Междувременно китайските производители на автомобили изграждат заводи в Европа - където са изправени пред антисубсидийна проверка - и в Мексико, вероятно за да изнасят оттам към дестинации като САЩ и да заобиколят някои мита. Световните и китайските производители на автомобили също така стават все по-предпазливи по отношение на това откъде получават определени технологии и компоненти и на кои пазари могат да попаднат автомобили, в които те са интегрирани, за да избегнат санкции или ограничения в бъдеще.

Volkswagen, най-големият чуждестранен производител на автомобили в Китай, планира да преустанови производството на някои разработени в страната технологии като чипове и софтуер, свързани с автономното шофиране, за да ограничи последиците от геополитическото напрежение. Наскоро компанията трябваше да спре вноса в САЩ на хиляди луксозни автомобили, съдържащи някоя от санкционираните китайски части.

Според източници на WSJ от индустрията тази година Пекин иска големите китайски производители на автомобили да наблегнат на чипове от местни доставчици. А това означава, че потребителите могат да бъдат разделени на два глобални блока – един, който все повече се доминира от евтини и технологично напреднали електрически автомобили, произведени в Китай, и друг, вероятно включващ САЩ и Европа, с по-скъпи автомобили и по-бавно внедряване на електомобили.

"Малко вероятно е новите технологии да се разрастват със същите темпове като китайските на зрели пазари като САЩ. Там новите технологии ще се разпространяват само на премиум цени", казва Бил Русо, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай Automobility,

Китай - азиатският Детройт

Забавянето в търсенето на електромобили в САЩ принуждава много местни производители да отложат плановете си за инвестиции в тази посока. В Китай, най-големия пазар на електрически превозни средства в света, много компании продължават да инвестират сериозно, дори когато средата става пренаселена и много от тях на практика работят на загуба.

Ръководителите от индустрията твърдят, че електрическата трансформация в Китай тече с пълна пара, като се има предвид, че електромобилите и други превозни средства, задвижвани с батерии, вече представляват една трета от продажбите в страната, въпреки че и там ръстът се забавя. Не на последно място, Китай подтиква своите производители на автомобили и доставчици на части да станат глобални и да изнасят повече.

Затова и нарастват опасенията, че светът ще бъде залят от по-евтин китайски внос. Миналата година Китай изпревари Япония в износа на автомобили, като изпрати около пет милиона в чужбина. Сред най-големите дестинации бяха Мексико, Австралия и Саудитска Арабия.

Китайски автомобили рядко се срещат в САЩ, като се има предвид, че страната налага допълнително 25% мито върху автомобилите, внасяни от Китай. През февруари президентът Байдън нареди на Министерството на търговията да започне разследване на произвеждания в чужбина автомобилен софтуер с цел да спре наводняването на американския пазар от китайски внос.

Европа е най-големият получател на електромобили, произведени в Китай през 2023 г., като на нея се падат около 40% от платените 34 млрд. долара, сочат данни на Атлантическия съвет. Затова и миналата година Европейският съюз започна антисубсидийно разследване на китайските производители на електромобили. В началото на март Европейската комисия заяви, че е открила достатъчно доказателства, че превозните средства са били субсидирани, и предприема стъпки за въвеждане на мита със задна дата.

Китай нарече европейската проверка протекционистка, като същевременно призова САЩ да спрат да дискриминират китайските компании.

Много от най-големите китайски износители са местни компании като Chery Automobile и BYD, която изпревари Tesla като най-голям продавач на електрически превозни средства в света и има амбициозни планове за увеличаване на износа.

Световните производители на автомобили също искат да позиционират заводите си в Китай като експортни центрове, предвид близостта на страната до пазарите в Югоизточна Азия и Близкия изток. Tesla изнася произведените в Шанхай автомобили за редица региони, включително Азиатско-тихоокеанския. Миналата година тя е доставила около 344 000 произведени в Китай автомобила в чужбина, което е с 27% повече в сравнение с предходната година, сочат данни на Китайската асоциация за леки автомобили. Ford, който се сблъсква с намаляващите продажби в Китай, се насочва към Югоизточна Азия, Северна и Южна Америка. От компанията заявиха, че износът им от Китай за 2023 г. възлиза на 100 000 автомобила.

В Тайланд пазарният дял на традиционно доминиращите японски производители на автомобили, включително Toyota и Nissan, е спаднал до 78% през 2023 г. от 85 % година по-рано, тъй като китайските марки са погълнали по-голямата част от продажбите на електрически превозни средства, сочат данни, публикувани от Toyota Thailand.