В интервю за Profit.bg от Агенцията за икономически анализи и прогнози заявиха, че по страни инвеститори значително са намалели инвестициите към България от Белгия и Люксембург, Великобритания и Испания, за сметка на други страни, сред които е и Германия. Това ни даде повод да потърсим мнението на Германо-Българска Индустриална и Търговска Камара по този въпрос.

За очакваните германски инвестиции в страната ни през 2009 г., за инвестициите на български предприятия в най-голямата европейска икономика, както и защо страната ни привлича германските инвестиции и други въпроси, разговаряме с Андреас Шефер, заместник председател на Германо-Българската Индустриална и Търговска Камара.

Г-н Шефер, на какво, според Вас, се дължи тенденцията в ръста на германски инвестиции у нас, за сметка на свиването при други държави? Какви са очакванията Ви за процеса през 2009 г.?

Наскоро проведохме проучване сред нашите членове по въпроса и резултатите показват, че очакват германските инвестиции да намалеят поради световната икономическа криза. Въпреки това ние смятаме, че инвестициите от Германия ще бъдат по-малко повлияни от настоящата икономическа ситуация, в сравнение с инвестициите от много други страни.

Германските инвеститори изпитват неохота да инвестират в сектора на недвижимите имоти, който бе най-силно засегнат от кризата. В миналото бяхме многократно критикувани за това консервативно отношение, тъй като то струваше на Германия загубата на позизцията на най-големия инвеститор в България.

Сега то е в полза и на двете страни. Германските компании по-скоро се концентрират върху проекти, които създават работни места и които се основават на дългосрочни стратегии. Подобни проекти също така не се влияят лесно от евентуален временен спад на икономиката.

Защо германският бизнес инвестира в България и кои сектори са привлекателни за него?

Производители като Liebherr, Festo и Grammer гледат на България като на атрактивно място за индустриална дейност. Техните заводи спомагат за обръщането на тенденцията на деиндустриализация в България от 90-те години на миналия век и предлагат атрактивни възможности за местните доставчици.

Германските вериги за търговия на дребно като Metro, REWE, Kaufland, Praktiker, Lidl, Plus и Penny отварят магазини, защото българският пазар расте, а те могат да бъдат конкурентоспособни предлагайки по-ниски цени, по-високо качество и по-широка гама от продукти.

Други като SAP или Lufthansa Technik харесват комбинацията от квалифицирани инженери, конкурентни заплати и географската близост на страната до големите пазари. Други като Fraport и E.ON пък искат да приложат своето ноу-хау в България.

Освен това, имаме стотици офиси за покупки и продажби. Германия е най-големият износител в света, така че германските компании разполагат със световна мрежа от офиси във всички по-големи пазари.

Имате ли информация за размера на германските преки инвестиции у нас в последните години и кога е бил пикът? Как стои въпросът с инвестиционната активност, в обратна посока, по отношение на българския бизнес към Германия?

Германия е инвестирала повече от 1 млрд. евро в България като по голяма част от средствата са инвестирани след 2004 г. Тогава Германия беше почти убедена, че България ще се присъедини към ЕС и че макрикономическата стабилност е нещо постоянно.

Тази година беше и най-успешната по отношение на германските инвестиции. В първите три четвърти на годината германските компании са инвестирали 320 млн. евро в България - няколко нови заводи бяха открити, а други увеличиха производствения си капацитет.

Българските компании инвестират основно в Югоизточна Европа, като най-предпочитаните страни са Сърбия, Турция, Македония, Румъния, Кипър и Гърция. Извън този регион най-големите пазари за българските инвеститори са САЩ и Германия, които са получили по 21 и 18 млн. евро, респективно.

Повечето български инвеститори отварят представителства в Германия, за да укрепят позициите си в най-голямата европейска икономика. Забележимо изключение е българската IT компания Telerik, която наскоро закупи германската компания Vanatec.

Надявам се, че повече компании ще последват техните стъпки, тъй като това ще засили представата за България като динамична и иновативна страната.

Живеем в интересно време, а и нагласата на германските мениджъри в последната анкета на камарата не са никак оптимистични, според Вас какви са сериозните проблеми на българския икономически живот?

Властващият напоследък песимизъм е вследствие главно на външни фактори - спад в световното търсене и по-тежките условия за финансиране. Като цяло германските компании развиват добър бизнес в България.

Икономиката на страната расте, а макроикономическите условия значително са се подобрили в последните десет години. В добавка към присъединяването на ЕС, България намали данъците, валутата е стабилна а правителството успя да натрупа бюджетен излишък.

Въпреки това има и слабости, които компаниите критикуват в годишните ни бизнес проучвания. Тези слабости са свързани основно с прозрачността на публичните поръчки, както и с липсата на безпристрастност когато става въпрос за прилагането на правила и регулации.

Обучението в специализираните техникуми трябва също така да бъде съобразено с нуждите на модерната икономика, така че тези, които не се обучават след това да стават специалисти с теоритична и практическа подготовка, които се гордеят с уменията си. Има и предизвикателства, с които България трябва да се справи независимо от факта дали има световна криза или не.

Да се надяваме, че настоящото усещане за неотложни действия ще помогне за ускоряването на необходимите промени, така че България да се превърне в още по-силен и динамичен партньор в бъдеще.