Когато колата на Tesla Model S претърпя първата си фатална катастрофа, при която се активира системата „Автопилот“, концернът съобщи, че тя не е забелязала „бялата част на ремарке на трактор на фона на яркоосветеното небе, поради което спирачката не се задействала.

Фаталният инцидент все още се разследва от държавните регулатори, но той показва, че независимо от напредъка на автономната нехнология все още има ситуации, с които шофьорите от плът и кръв се справят по-добре.
Това съвсем не означава, че хората шофьори са съвършени – над 37 000 души загиват всяка година в САЩ при катастрофи. Компаниите, които работят по самоуправляващи се автомобили, отбелязват, че те могат драстично да намалят тези цифри.

Но за да се случи това, тези автомобили трябва да направят подобрения в някои ключови области, пише Business Insider.

1. Самоуправляващите се коли изпитват трудности при преминаването на мост

Директорът на инженерния отдел на Uber Рафи Крикорян заяви неотдавна пред Bloomberg, че самоуправляващите се автомобили могат да имат затруднения при преминаването на мостове. Поради това Uber картографирала старателно пътищата, за да могат тези автомобили да сравняват това, което се вижда, с това, което се предполага, че се намира на пътя, и така помага да се избегнат пешеходци и предмети.

Тъй като мостовете не дават много информация за заобикалящата ги среда, за автомобилите на Uber е трудно да преценят къде се намират. GPS-ът помага на колата да се позиционира, но не с желаната от Uber точност.

2. Самоуправляващите се коли „виждат“ трудно в лошо време

„Обилният сняг и проливните дъждове заблуждават сензорите и камерите LiDAR. Поради което възникват проблеми“, казва Джон Долан от Института по роботика към Carnegie Mellon. LiDAR е радар, който усеща светлината и използва лазери, за да картографира заобикалящата среда на колата, така че тя да може да „вижда“ света. Когато обаче има сняг, сензорът и камерата LiDAR на колата се затрудняват да видят маркировките на платното, които им помагат да се движат безопасно.

Ford направи известен пробив в преодоляването на този проблем, когато нейните самоуправляващи се коли успешно се придвижиха по заснежено шосе. Концернът създаде 3D карти с висока резолюция, които дават информация не само за пътя, но и за неговата топография, близки знаци и забележителности. Така, когато колата не може да види маркировките на платното, тя използва картата, за да се позиционира на пътя.

3. Самоуправляващите се автомобили изпитват затруднения на пътища без ясна маркировка

Шефът на Tesla Илон Мъск говори за проблема пред група репортери през октомври. Тогава той показа липсата на ясна пътна маркировка по Interstate 405 близо до международното летище в Лос Анджелис.

Когато самоуправляващите се коли не могат да различат линиите, става почти невъзможно за тях да сменят платната безопасно. Андрю Нъг, главен учен в Baidu смята, че ще са необходими „малки промени в инфраструктурата“, за да могат самоуправляващите се автомобили да се придвижват успешно по улиците.

4. За самоуправляващите се коли придвижването в градовете е по-трудно, отколкото по магистралите

Причините са това са няколко. Най-явната е, че просто нещата, които биха предизвикали безпокойство, са по-малко на магистралата. В градовете цари хаос от пешеходци, автомобили, пътни знаци. Всички тези препяствия означават, че самоуправляващите се коли трябва да преценяват много неща и лесно могат да пропуснат нещо.
Освен това за GPS-ът на самоуправляващите се коли би било трудно да установят точното местоположение в градовете. „Ако опитвате да карате много в градовете и зависите до голяма степен от GPS-а, когато попаднете в райони с много високи сгради, е трудно да получите сигнал от GPS-а и ще имате проблеми“, казва Долан.

5. Роботизираните коли не могат да взаимодействат по същия начин като автомобилите с шофьор

Разбира се, има правила за шофьорите кой има право в четирипосочните отсечки. Но много често разчитаме на ръкомахането, за да покажем на някой, че няма проблем да мине. Самоуправляващите се коли нямат този вграден лукс.

Същото важи и при смяната на платната. Има много начини да покажем намеренията си, които изчезват, когато буквално няма водач на предната седалка.

През февруари кола на Google преживя първия си инцидент, който може да се отдаде на недостатък на самоуправляващия се автомобил. Колата навлезе в лявото платно, когато видя приближаващ се автобус. Тя предположи, че автобусът ще спре или ще намали, но в крайна сметка се блъсна в него.

Не може да се каже дали инцидентът щеше да бъде предотвратен, ако човек седеше зад волана. Не всички водачи са идеални при смяната на платната. Но шофьорът от плът и кръв поне щеше да сигнализира на водача на автобуса, за да разбере дали е добре да мине.

6. Самоуправляващите се коли могат да имат проблеми в ситуации на висока скорост

Донал казва, че когато шофьорите от плът и кръв опитват да сменят платното, карайки с висока скорост, те обикновено се оглеждат, за да видят дали всичко е наред. Често хората излизат пред останалия трафик, допускайки, че колите ще намалят при изпреварването. Но самоуправляващият се автомобил вероятно няма да поеме този риск, защото ако прецени скоростта на насрещната кола, ще се прибере, за да избегне катастрофа, казва Долан.