Франция ограничава инвазията на китайските електромобили с нови правила
В сряда Франция публикува нови правила за допустимост на стимулите за електрически автомобили, които изключват електромобили, произведени в Китай, въпреки че производителите на автомобили в Европа нямат по-достъпни конкурентни модели на френския пазар, съобщава Reuters.
Защо Франция преразглежда правилата?
Понастоящем френското правителство предлага на купувачите на електрически автомобили паричен стимул в размер между 5000 и 7000 евро в брой за отговарящи на условията модели, за да изкара повече елекромобили по пътищата си. За този вид подкрепа страната заделя общо 1 милиард евро годишно.
При липсата на евтини електромобили, произведени в Европа, обаче 1/3 от всички стимули отиват при потребители, които купуват модели, произведени в Китай, обяснява източник от френското финансово министерство пред информационната агенция.
Тази тенденция е спомогнала за рязкото увеличаване на вноса, като се е отразила негативно и на конкурентоспособността на местните производители.
Франция иска от Фон дер Лайен да обяви мерки срещу китайските електромобилиБрюксел и Берлин са все по-раздразнени от френската позиция, която може да предизвика търговска война с Китай
Затова и схемата ще бъде преработена от 15 декември, като вече ще се отчитат въглеродните емисии, отделяни в процеса на производство на даден модел.
Едновременно с това президентът Еманюел Макрон и министрите от правителството не крият, че искат да се уверят, че френските държавни пари не са в полза на китайските производители на автомобили.
Какво предвиждат новите правила?
Съгласно новите правила моделите ще бъдат оценявани по определени от правителството прагове за количеството енергия, използвано за производството на материалите за тях - както при сглобяването им, така и при транспортирането им до пазара. Ще се проверява и вида на батерията, с която е оборудван електромобилът.
Тъй като китайската промишленост като цяло разчита в голяма степен на електроенергия, произведена от въглища, критериите вероятно ще поставят бонуса извън обсега на китайските производители.
Правителството, което трябва да публикува през декември имената на моделите, отговарящи на новите стандарти, твърди, че критериите са в съответствие с правилата на СТО, тъй като се допускат изключения по здравословни и екологични причини.
Високо напрежение: Електромобилите сблъскват челно Китай и ЕС Анализатори очакват контрамерки на разследването, насочено към субсидиите за китайските производители
Ще промени ли това ситуацията?
Тъй като китайските електромобили се оценяват на 20% по-ниска цена от конкурентните им модели, произведени в Европа, бонусът може да има значение за моделите с цена под 25 000 евро.
Но френските купувачи ще трябва да почакат, тъй като произведеният в Словакия градски автомобил e-C3 на Stellantis и произведеният във Франция R5 на Renault (RENA.PA) трябва да се появят на пазара едва през 2024 г.
Освен това, независимо от мерките, много електромобили, произведени в Китай, ще останат конкурентоспособни дори без паричния стимул за тях.
Със стартова цена от 30 000 евро MG4 на SAIC ще бъде по-евтин от еквивалентния компактен автомобил Megane на Renault, чиято стартова цена е 38 000 евро - или 33 000 евро със стимула от 5 000 евро.
Тъй като началната му цена от 46 000 евро е малко под прага от 47 000 евро за получаване на бонус, моделът Y на Tesla - един от най-продаваните електромобили във Франция, теоретично също може да бъде засегнат от новите правила за автомобилите, произведени в Китай.
Китайските производители на електромобили атакуват ЕвропаНавлизането на китайски компании се разглежда като заплаха за големите автомобилни производители
Анализаторът на S&P Global Mobility Лорейн Морар заявява, че дори ако повечето китайски автомобили не отговарят на условията за получаване на бонус, те вероятно ще получат 7-8% от пазара на електрически автомобили във Франция през следващата година, вместо 10%, ако правилата не бъдат променени.
Ще се преместят ли производителите в Европа?
Главният изпълнителен директор на Renault Лука Де Мео наскоро изключи възможността за преместване на производството на Dacia Spring от Китай в Европа, заявявайки, че може да се справи и без този бонус за своите модели, припомня Reuters.
В момента моделът е един от най-продаваните електрически автомобили във Франция заедно с Tesla Y, Peugeot e-208, Fiat 500e, Megane eTech и MG4.
Китайската компания майка на MG SAIC пък коментира, че търси място за производство в Европа, както и китайският ѝ конкурент BYD, чийто модел Dolphin ще се конкурира в същия сегмент като MG4 и Megane с начална цена от 29 000 евро.