Комисията за финансов надзор ( КФН) продължава работата си по създаването на система „бонус-малус“, съобщиха от пресцентъра на комисията.

Системата е за единни изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането.

„Бонус-малус“ е система, която персонализира премията, платена от застраховащия/потребителя, като взима предвид поведението на пътя и историята на претенциите.

Основната идея, която стои зад „бонус-малус“, е да се възползват „ДОБРОНАМЕРЕНИТЕ“ шофьори от премийни отстъпки и в същото време да се наказват „ВИСОКО РИСКОВИТЕ“ с повишаване на премиите, посочват още от КФН.

Експертите в работната група работят с убеждението, че това ще бъде стимул за отговорно поведение на пътя, което впоследствие ще допринесе за намаляването на броя на пътно-транспортните произшествия (ПТП).

Крайната и най-съществена цел на системата „бонус-малус“ е да коригира в дългосрочен пан поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност.

Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Фокусът на системата „бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска от причиняване на вреди от собственика/водача на автомобила.

На база на предложенията на международен консултант, вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта за система, като целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен, и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторно-превозно средство (МПС).

Вариантите ще бъдат представени и предложени за обществено обсъждане на гражданите, водачите и собствениците на моторни транспортни средства, както и на всички заинтересовани страни – правителствени, неправителствени организации и застрахователи.

Работната група по системата „бонус-малус“ ще разработи вариантите в рамките на няколко месеца и ще има готовност да ги представи за обсъждане през есента на 2019 г.