Дебитната карта у нас се използва най-често за заплащане на хранителни стоки. Това сочи проучване на Mastercard, обхващащо пазарите на Балканите.

Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България, Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 65%, 65% и 45%, докато хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи (73%).

69% от българските респонденти в проучването посочват, че използват дебитна карта поне веднъж седмично. Този процент е 77% в Сърбия, 88% в Босна и Херцеговина и цели 91% в Хърватия.

Дебитните карти са най-популярният разплащателен картов продукт в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия – 68% от респондентите на MasterIndex в България притежават дебитна карта, докато този процент е най-висок в Хърватия (86%).

В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от респондентите притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти.

„Проучването MasterIndex показва все по-голям брой български потребители, които редовно плащат с картите си за покупки на дребно - както в големи, така и в средни и малки търговски вериги.

Например, за последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% ​​през 2017 г.), а тези, които заплащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.)“, посочва Ваня Манова, мениджър на компанията за България и Македония.

„MasterIndex показва също нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки.

Всички тези резултати са категоричен показател, че потребителите са запознати с ползите, които електронните плащания носят и биха искали да се възползват от тях на все повече места“, добавя тя.

Изследването разглежда и нагласите на потребителите към онлайн пазаруването. В България две трети от потребителите пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като този процент в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36% и 19% в Босна и Херцеговина.

Когато пазаруват онлайн, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.