Защо на пилотите не е позволено да разговарят при излитане и кацане?
Когато пилотите управляват самолет, разбира се, те разговарят помежду си и то не само за неща, които са пряко свързани с полета.
Въпреки това, по време на излитане и кацане или на определена височина, в пилотската кабина става тихо.
Това невинаги е било така. Но след трагичен инцидент им е забранено да говорят по теми, които не са свързани с полетите.
На 11 септември 1974 г. самолет на Eastern Air Lines излита от Чарлстън, Южна Каролина, за Чикаго, с кацане в Шарлът, Северна Каролина. Но никога не достига местоназначението си. Той се разбива и 72 от 78-те пътници на полет 212 загиват.
От Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ заявяват, че причината за катастрофата е неправилно поведение на пилотите. Те са обърнали малко внимание на подхода за кацане, защото са потънали в разговор за политика и други въпроси. Вследствие на този инцидент се приема правило за "тихата кабина" или „правилото на стерилната кабина“.
Това означава, че никой член на екипажа не може да се занимава със странични дейности по време на критичната фаза на полета. Действия като „ядене на храна, неуместни разговори в пилотската кабина и между пилотската кабина и кабинния екипаж, или четене на публикации, които не са свързани с правилното провеждане на полета“, са изброени изрично от FAA и трябва да се избягват.
Критични фази по време на полет са така нареченото рулиране (на пистата), излитане, кацане и полетни операции под 3000 метра. Разрешени са само комуникации, които са важни за безопасността на самолета.
Подобна регулация има и в Европа
Въпреки че регламентът на FAA се прилага само за САЩ, и в Европа има подобен регламент - EU-OPS 1.085. Там се казва: „Командирът може да позволи на членовете на екипажа да не извършват дейности по време на излитане, първоначално изкачване, окончателен подход и кацане, ако това не е необходимо за безопасната експлоатация на самолета“.
От само себе си се разбира, че не трябва да има странични разговори при полет под 3000 м и дейности, които могат да отклонят вниманието от управлението на самолета. Инцидентът от 1974 г. не е пряко разгледан в обучението на пилоти, но има други бедствия, които стават част от програмата за обучение.
Авиационната индустрия се учи от грешките си, а новите процеси и системи правят летенето все по-безопасно. За да се предотвратят повторни грешки като тези през 1974 г., симулаторните полети се извършват на всеки шест месеца, през които, наред с други неща, се извършва обучение при лоша видимост.
В кои случаи на екипажа е разрешено да наруши „Правилото за стерилна пилотска кабина“?
Понякога екипажът трябва да уведоми пилотите за потенциална опасност в кабината. Japan Airlines посочва като такива пожар, дим, необичаен шум, вибрации или специални ситуации, в които членовете на екипажа могат да се свържат с пилота, дори ако машината е в режим на излитане или кацане.