Бели вина с по-малко калории и по-ниско съдържание на алкохол. Това е новата мода в алкохолната индустрия. Така браншът в САЩ се опитва да привлече повече клиенти с обещанието, че няма да имат махмурлук нито пък ще нададат килограми, пише The Wall Street Journal.

Виненият сектор определено има нужда от подем. За трета поредна година продажбите му в САЩ намаляват с едно изключение - тези на леки бели вина бележат ръст до общо 209 млн. долара приходи през 2024 г. при едва 16 млн. долара само преди пет години. Данните са от проучване на изследователската компания Circana по поръчка на една големите компании в САЩ - Delicato Family Wines.

Може би за това не е учудващо, че повечето нови продукти на пазара се предлагат за по-малко от 15 долара на бутилка. Освен това в чаша бяло вино има около 80 калории при 120 досега.

Производителите се целят в по-младите клиенти, които обръщат внимание на здравето си, но едновременно с това не искат да се откажат от чаша или две през седмицата. Пример за това е стратегията на винарната Chateau Ste. Michelle от Вашингтон. Наскоро тя пуска два вида бели вина (шардоне и совиньон блан), от които са премахнати 30% от алкохола. Резултатът е, че около 25% от клиентите се връщат за следваща покупка.

„Потребителите търсят опции, които се вписват в представите им за здравословен живот“, казва пред WSJ Кейти Нелсън, главен винопроизводител в Delicato Family Wines.

Не всички клиенти са очаровани от новите вина, оплаквайки се от „разводнен вкус“.

Производителите обаче рядко използват вода, за да намалят съдържанието на алкохол. По-често се прилага дестилацията. По-малкото алкохол означава и по-малко калории, но това неминуемо се отразява на вкуса, казва Матиас Шмит от германския университет Hochschule Geisenheim. Той специализира в областта на премахване на алкохола от виното.

Браншът е наясно за какво ги критикуват клиентите, казва Брандън Джолдерсма, директор на Arlow. Компанията се е фокусирала върху нискокалоричните опции. А според директора експериментирането с различни сортове грозде дава добри резултати.

Arlow нарича себе си „виното на вторник вечер“. Наскоро пуска три вида на цена от 22 долара – розе, совиньон блан и каберне совиньон. Чаша от тях съдържа по 70 калории.

„Вината, които имат страхотен вкус при високо съдържание на алкохол, стават пълен боклук, ако го премахнете“, казва Джолдерсма. По думите му създаването на нискокалоричното и нискоалкохолно каберне е отнело месеци.

Кой е главният виновник за тези промени? Това са потребителите под 45 години, казва Кати Пирс, вицепрезидент по маркетинга на Delicato Family Wines. Тези клиенти пият по-рядко, а когато го правят, търсят най-здравословната опция. За последните пет години компанията е пуснала шест вида нискокалорични вина в кутия.

Интересът към тези вина нараства от известно време, казва Майкъл Беркоф, директор на компанията BevMax, която се занимава с дистрибуция на алкохол. Според него продажбите на такива вина са едва 2% от общия брой, но пък купувачите често пъти се връщат, за да пазаруват повторно.

Някои производители се опитват да се „закачат“ за печелившата тенденция без да предлагат нови вина. J. Lohr Vineyards & Wines от Сан Хосе, Калифорния, например ребрандират едно от своите вина, подчертавайки, че съдържа 90 калории на чаша с нов цветен етикет и цена от 13 долара. Методът на приготвяне не се променя. С новия етикет виното е на пазара от две години и е сред на-добре продаваните.

„Продажбите на вино като цяло намаляват и трябва да намерите начин да се отличите от конкуренцията“, казва изпълнителният директор Стив Лор.