Сухият януари е на път да приключи за тези, които са решили да се въздържат от алкохол през месеца. Но някои хора избират това като по-траен избор за начин на живот.

Подобреният вкус и достъпността на безалкохолните или нискоалкохолните бири, вина и спиртни напитки допринесоха за бързото разрастване на пазара, който се оценява на над 13 млрд. долара.

Макар и все още много малък процент от общия алкохолен пазар, тези алтернативи представляват един от най-бързо развиващите се подсектори, като Западна Европа е водеща, обяснява управляващият директор и партньор на Boston Counsulting Group (BCG) Никол Джоу.

Според анализ на IWSR обемът на продажбите на безалкохолни алтернативи в световен мащаб ще нарасне с 7% между 2023 и 2027 г., а след това ще съставлява близо 4% от общия алкохолен пазар.

"Решението за отказване от алкохола вече е целогодишно явление, а не концепция само за януари", казва партньор на BCG Елфрун фон Келер.

Проучванията също така показват, че много хора не се въздържат напълно, а по-скоро редуват алкохолни и безалкохолни напитки, за да ограничат общия прием.

Анкета на NielsenIQ показва, че 82% от хората, които купуват безалкохолни напитки, консумират и такива, които съдържат алкохол.

Трезвеността - новата мода в туризмаИма няколко причини, поради които хората избират да не консумират алкохол, и бизнесът започва да напипва пулса на новата луксозна услуга

Основните тенденции, които трябва да се наблюдават:

Домът е мястото, където много хора изпробват и възприемат безалкохолни алтернативи, а след това развиват нови навици, обяснява Джоу.

"Хората все още ще искат да съчетаят храната си с напитка, която не е вода, и все още ще искат да пият нещо, докато гледат спорт по телевизията. Въпросът е как ще се промени този избор, тъй като те стават все по-съзнателни по отношение на здравето и благосъстоянието", казва той.

Еволюция на питейните навици на поколението Z:

Първоначалните проучвания показват, че по-младите поколения пият по-малко.

Платформата за електронна търговия с напитки Drizly твърди, че 23% от анкетираните от Поколението Z съобщават, често пият безалкохолна бира или вино, докато само 6% от Поколението Х и 1% от бумърите споделят същото.

"Твърде рано е да се правят категорични заключения. Въпреки това начинът, по който някои представители на Поколението Z избират да са въздържатели, може да промени пейзажа в дългосрочен план", посочва Джоу.

Младото поколение вече не иска да консумира алкохолПо данни на СЗО тежкото епизодично пиянство сред европейците под 25 години е намаляло с повече от 10% от 2000 г. насам


Променят се и социалните норми, свързани с очакванията за професионално поведение, както и приобщаването на хората, които не пият по различни причини

"В някакъв момент натискът за пиене след работа може да бъде обърнат с главата надолу. Възможно е да настъпи преломен момент, в който хората, които избират алкохола, да са малцинство", обяснява фон Келер.

Тази променяща се динамика означава, че марките трябва да удвоят диверсификацията си, а предприятията трябва да изпреварват предпочитанията на потребителите, за да останат конкурентоспособни, посочва BCG.

Как да намалите алкохола, но да имате социален живот? Един бивш барман знаеОще преди да влезете в бара не е зле да решите дали ще пиете само чаша вино или ще се наливате в синхрон с приятелите си. А защо да не решите изобщо да не пиете алкохол?


Настъпва промяна на възприятията за пиенето

Като се има предвид настъпващият преход към по-разумно пиене, компаниите могат да обмислят изместване на асоциациите на продуктите си от парти ексцесиите към умерена консумация.

Мотивите на хората се променят, а алтернативите се разширяват. Например има непотвърдени данни, че гумените бонбони с канабис все по-често се използват сред по-младите поколения.

Компаниите ще трябва да имат задълбочени познания за това кога потребителите избират да пият и кога да намалят количеството на приема си по причини, свързани с благосъстоянието.