Наздраве! Индустрията за безалкохолни вино, бира и други напитки вдига тост
Сухият януари е на път да приключи за тези, които са решили да се въздържат от алкохол през месеца. Но някои хора избират това като по-траен избор за начин на живот.
Подобреният вкус и достъпността на безалкохолните или нискоалкохолните бири, вина и спиртни напитки допринесоха за бързото разрастване на пазара, който се оценява на над 13 млрд. долара.
Макар и все още много малък процент от общия алкохолен пазар, тези алтернативи представляват един от най-бързо развиващите се подсектори, като Западна Европа е водеща, обяснява управляващият директор и партньор на Boston Counsulting Group (BCG) Никол Джоу.
Според анализ на IWSR обемът на продажбите на безалкохолни алтернативи в световен мащаб ще нарасне с 7% между 2023 и 2027 г., а след това ще съставлява близо 4% от общия алкохолен пазар.
"Решението за отказване от алкохола вече е целогодишно явление, а не концепция само за януари", казва партньор на BCG Елфрун фон Келер.
Проучванията също така показват, че много хора не се въздържат напълно, а по-скоро редуват алкохолни и безалкохолни напитки, за да ограничат общия прием.
Анкета на NielsenIQ показва, че 82% от хората, които купуват безалкохолни напитки, консумират и такива, които съдържат алкохол.
Основните тенденции, които трябва да се наблюдават:
Домът е мястото, където много хора изпробват и възприемат безалкохолни алтернативи, а след това развиват нови навици, обяснява Джоу.
"Хората все още ще искат да съчетаят храната си с напитка, която не е вода, и все още ще искат да пият нещо, докато гледат спорт по телевизията. Въпросът е как ще се промени този избор, тъй като те стават все по-съзнателни по отношение на здравето и благосъстоянието", казва той.
Еволюция на питейните навици на поколението Z:
Първоначалните проучвания показват, че по-младите поколения пият по-малко.
Платформата за електронна търговия с напитки Drizly твърди, че 23% от анкетираните от Поколението Z съобщават, често пият безалкохолна бира или вино, докато само 6% от Поколението Х и 1% от бумърите споделят същото.
"Твърде рано е да се правят категорични заключения. Въпреки това начинът, по който някои представители на Поколението Z избират да са въздържатели, може да промени пейзажа в дългосрочен план", посочва Джоу.
Променят се и социалните норми, свързани с очакванията за професионално поведение, както и приобщаването на хората, които не пият по различни причини
"В някакъв момент натискът за пиене след работа може да бъде обърнат с главата надолу. Възможно е да настъпи преломен момент, в който хората, които избират алкохола, да са малцинство", обяснява фон Келер.
Тази променяща се динамика означава, че марките трябва да удвоят диверсификацията си, а предприятията трябва да изпреварват предпочитанията на потребителите, за да останат конкурентоспособни, посочва BCG.
Настъпва промяна на възприятията за пиенето
Като се има предвид настъпващият преход към по-разумно пиене, компаниите могат да обмислят изместване на асоциациите на продуктите си от парти ексцесиите към умерена консумация.
Мотивите на хората се променят, а алтернативите се разширяват. Например има непотвърдени данни, че гумените бонбони с канабис все по-често се използват сред по-младите поколения.
Компаниите ще трябва да имат задълбочени познания за това кога потребителите избират да пият и кога да намалят количеството на приема си по причини, свързани с благосъстоянието.