Коледното парти в офиса обикновено е момент, когато корпоративните задръжки падат, а колегите се опознават по-добре с помощта на музика, храна и най-вече, много алкохол.

Тази година обаче традицията може да бъде нарушена и епичните купони да се превърнат в семпла веселба с „моктейли“ и занаятчийски напитки, а причината е новият стремеж на служителите от поколението Z за умереност в консумацията на алкохол.

Проучване на компанията за организиране на събития Togather показва, че над една пета от коледните партита, които ще организират тази година, вероятно ще бъдат без алкохол, пише Fortune.

Togather твърди, че 74 % от представителите на Gen Z са наясно с влиянието на алкохола върху здравето. Това дори подтиква преките им ръководители да се съобразят с тях и да организират празненства без алкохол.

Тенденцията пък може да бъде стимул за доставчиците на бира, които са определили безалкохолните напитки като доходоносен пазар за растеж.

„Ясно е, че коледните партита се развиват по начини, които съответстват на ценностите на Поколението Z. От по-големи, по-приобщаващи събития до креативни, подходящи за Instagram места, празничният сезон 2024 е свързан със създаване на незабравими преживявания, които отразяват уникалната култура на днешната работна сила“, казва Абигейл Гликсман, изпълнителен директор продажби на събития в Togather.

„За тях това не е просто купон за края на годината – това е празнуване със стил. Независимо дали става въпрос за безалкохолни варианти, модерни теми или високобюджетни забавления, коледните партита през 2024 г. ще оставят трайно впечатление в това поколение.“

Задвижваната от Gen Z мания за умереност е доказана в последните години, като младите служители се разминават с вкусовете на колегите си милениали и по-възрастните поколения.

Всъщност много по-млади хора намаляват консумацията на алкохол на фона на повишената информираност за неблагоприятните последици от него върху физическото и психическото здраве.

Съществуват обаче известни разногласия дали Gen Z избягва алкохола заради ползите за здравето или защото той просто е станал твърде скъп. Много от консумиращите се насочват към по-евтини алтернативи или се отказват напълно от алкохола, тъй като комбинацията от висока инфлация и лихвени проценти им предлага все по-малко разполагаем месечен доход.

Проучване сред европейци на възраст между 18и 34 години установява, че две трети са намалили разходите за алкохол в барове и ресторанти през 2023 г., като натискът на разходите за живот е посочен като основна причина за тяхната пестеливост.

„Изглежда, че има промяна в нагласите на поколенията към консумацията на алкохол, която инфлационното увеличение просто ускори, а не създаде“, коментира пред Fortune Ники Лавоа, вицепрезидент по маркетинг и иновации в Savanta.

Не всички са успели да се справят с променящите се тенденции на все по-мощната клиентска база на Gen Z.

През февруари Питър Маркс, главен изпълнителен директор на британския собственик на нощни клубове Rekom, заяви, че кризата с разходите за живот кара все повече от клиентите му да „пият предварително“ у дома, за да харчат по-малко в клубовете му, което означава, че те пристигат по-късно и харчат по-малко там.

В началото на годината трима от всеки петима представители на поколението Z казват, че искат да намалят консумацията на алкохол през 2024 г.

Макар че икономическият спад може да е истинската причина поколението Z да приема въздържанието, техните работодатели не пестят средства за този празничен сезон.

Проучването на Together показва, че големите празненства се увеличават, като 44% от събитията са за над 100 гости. И въпреки че все повече събития ще са трезвени, 40% от компаниите увеличават общите си бюджети за напитки в сравнение с миналата година.