Страните от ЦИЕ искат забраната за украински внос на зърно да остане
Пет централноевропейски държави членки ще поискат съвместно от ЕС да се удължи забраната за внос на украинско зърно след крайния срок 15 септември.
Целта е да се избегнат сериозни смущения на пазара, заяви министърът на земеделието на Унгария пред Reuters.
Той обясни, че на срещата във Варшава петте страни ще настояват забраната за внос да остане за четири украински продукта - пшеница, царевица, рапица и слънчоглед, като транзитните доставки продължат.
Въпреки това, ще се обсъди и вариант, при който страните да могат индивидуално да поискат от ЕС да добави продукти в забранителния списък.
"Отиваме във Варшава, за да затвърдим сътрудничеството на петте държави и да подпишем декларация или споразумение, в което ще поискаме от ЕС да удължи забраната след 15 септември", категоричен е министърът.
Той отбеляза, че жътвата на царевица и слънчоглед в Унгария не е започнала, а в Украйна все още има складирано зърно.
По думите му, позицията на мнозинството сред петте страни е забраната да остане до 31 декември тази година и това е, което Унгария също подкрепя. "Очевидно е, че Украйна, като се има предвид огромният ѝ размер, всичко, което произвежда и изнася за Европа, разстройва пазара. Ситуацията е същата с пилешкото, яйцата, меда", каза той.
Обвинявайки Русия, че използва зърното като "боеприпас", полският министър на земеделието заяви, че Варшава е готова да подобри транзита през Полша, но че ЕС трябва да помогне с инфраструктурата.
Унгарският му колега допълни, че сухопътният транспорт на зърно е скъп и предложи ЕС да предложи на Украйна или на корабните компании субсидия за прогресивна транзитна такса, която да позволи зърното да бъде превозвано до алтернативни пристанища, за да се избегне тежестта върху европейските пазари.
Петте държави от региона на ЦИЕ – България, Унгария, Полша, Румъния и Словакия се превърнаха в алтернативни транзитни маршрути за украинското зърно, за да компенсират забавения износ през черноморските пристанища на страната след руската инвазия, отбелязва Reuters.
Пропадането на сделката за износ от Черно море преди дни обаче, може да доведе до увеличаване на зърнените потоци и затруднения, опасяват се държавите.
На срещата във Варшава днес (19 юли) България ще бъде представена от министъра на земеделието и храните Кирил Вътев. Събитието е организирано по инициатива на Полша.
Министрите ще обсъдят ситуацията на селскостопанските пазари и мерките за осигуряване на условия за справедлива конкуренция между фермерите в ЕС и страните кандидатки за членство в ЕС. Според полски медии, на срещата ще бъде представлявана и Молдова.
БТА припомня, че миналия месец полският министър на селското стопанство Роберт Телус посочи, че срещата ще има за цел да обясни, че ЕС не само се стреми да помогне на Украйна, но в същото време и да не навреди на местните фермери.
Европейският съюз отпусна допълнителни средства за земеделците в засегнатите от украинския внос страни, като първата сума беше 56,3 млн. евро, а втората – 100 млн. евро. От тях за България бяха определени 26 млн. евро, които да получи от първата подкрепа, и още 9,77 млн. евро от последвалата.
Според Телус помощта в размер на 100 милиона евро е стъпка в правилната посока, но не отстранява изцяло проблема.
На този фон, Европейският съюз търси възможности за превоза на повече украинско зърно посредством влакови композиции и камиони, след като Русия прекрати участието си в сделката, благодарение, на която беше гарантирана сигурността на транспорта му през Черно море. Това обявиха официални представители на ЕС, цитирани от Reuters и БТА.
"Блокирането на превоза на украинско зърно по море означава, че стотици хиляди хора по света ще бъдат обречени на глад", заяви пред журналисти върховният представител на ЕС по външната политика и сигурността Жозеп Борел. "Управляващите в Москва използват глада като оръжие", допълни той.
Междувременно застрахователният брокер Marsh обяви, че е преустановено застраховането на товарите с украинско зърно, транспортирани през Черноморския коридор. Това става, след като Русия вече не гарантира безопасността на търговските кораби, които се движат по този маршрут, отбелязват анализатори.
В рамките на този механизъм се осигуряваше застрахователно покритие в размер на до 50 милиона долара на карго с украинско зърно. То се осъществяваше от група застрахователи, начело с Ascot, фирма към международния застрахователен пазар Lloyd's, базиран в Лондон, допълва БТА.