Нов световен ред в Холивуд: Задава ли се голямо свиване на заглавия?
Когато в началото на януари звездите се завърнаха на червения килим след две тежки стачки, за да отпразнуват успеха си, всички се интересуваха най-вече от една екзистенциална заплаха - Холивуд се свива.
“Пикът на телевизията е приключил”, твърдят 17 ръководители от развлекателния бизнес, в разгори с Reuters.
Експертите смятат, че телевизионната и филмовата индустрии се приспособяват към трезвата икономическа реалност - от по-малко оригинални сериали и филми до по-строг контрол на бюджетите и по-нататъшно свиване на печалбите от киносалоните.
"Голямото свиване е пред нас", казва един от ветераните в телевизионния сектор пред Reuters, който говори при условие за анонимност.
"Мисля, че ще има значително намаляване на количеството съдържание и на разходите за него."
Стрийминг услугите, които трябваше да пренесат индустрията в бъдещето, също се борят да достигнат рентабилност след години на разточителни разходи.
Според анализаторската компания TD Cowen повечето такива платформи таксуват повече, като същевременно предоставят по-малко ново съдържание, което подхранва скептицизма по отношение на дългосрочната им стратегия.
Общият брой на сериалите се очаква да се свие драстично от върховото ниво от 633 заглавия, пуснати през 2022 г.
Комбинацията от стачките в Холивуд и ограничените разходи намалиха производството през миналата година, като в САЩ са пуснати само 481 сериала, според данни на компанията за пазарни проучвания Ampere Analysis.
Дори водещата на пазара Netflix намали броя на пуснатите от нея предавания с повече от една трета от 2022 г. до 2023 г.
Експерти твърдят, че индустрията може дори да достигне диапазона от 300 предавания през следващите години.
Нов световен ред
Ръководителите на отдела за развитие се нуждаят от повече време, за да дадат зелена светлина на сериали, дори за проекти от утвърдени шоурънъри като Роналд Д. Мур, чиито творби включват For All Mankind и Outlander.
Производствените бюджети се свиват, включително в стрийминг услугата Apple TV+, чиято корпоративна майка разполага с достатъчно пари и по-точно - с пазарна капитализация от $3 трилиона.
Fox иска да намали разходите за една престижна драма от 10 млн. долара на епизод на 4,5 млн. долара.
Ръководителите на развойната дейност в Disney са подложени на по-задълбочен контрол.
"Всички те са малко уплашени от това какво да правят по-нататък", казва един от известните мениджъри на таланти.
Умора от супергероите
Филмовият бизнес преживява своя собствена екзистенциална криза, тъй като надеждните формати се провалиха в боксофиса, посочва Reuters.
Един от дългогодишните шефове на студия казва, че от години чува за "умора от супергероите".
Това се прояви с пълна сила миналата година, когато поредица от високобюджетни, но слабо приети филми, сред които Shazam: Fury of the Gods и The Flash, не оправдаха очакванията.
В отговор на това, според вътрешни хора от индустрията, студията ще се съсредоточат върху по-малко на брой, но по-амбициозни начинания, които имат потенциала да постигнат културно и касово въздействие.
Пример за това са Oppenheimer и Barbie.
Двата филма помогнаха да се подкрепи боксофисът през 2023 г., когато утвърдените франчайзи се провалиха.
Публиката се насочва към стрийминг услуги, за да гледа всички филми, освен най-големите и шумните, отбелязват от TD Cowen.
Само 19 екшън/приключенски филма се равняват на 56% от общия боксофис на 100-те най-гледани заглавия за 2022 г.
Перспективите за устойчиво възстановяване, отвъд този тип високоадреналинови филми, са под въпрос, казват още анализаторите.