Милиони китайци ще поемат на път по време на празниците по случай лунната Нова година, като една голяма част от тях ще използват мрежата от скоростни железопътни линии в Поднебесната империя, за да се приберат по родните си места.

Това, всъщност, е и най-голямата човешка миграция в съвременния свят - над 400 милиона души ще се качат на влаковете за празниците.

Китай вече разполага с най-дългата мрежа от скоростни ЖП линии в света, но планира инвестиции за още 3.5 трилиона юана, или около 550 милиарда долара, за да я разшири с още 18% през следващите две години.

Очаква се общата дължина на всички железопътни трасета в страната да достигне 150 000 километра - почти четири пъти повече от обиколката на Екватора. Голяма част от новите направления ще се строят в западна посока, към отдалечените и изостанали в икономическото си развитие райони на страната.

Според древния поет Ли Бо, достигането до планинските масиви на Западен Китай е точно толкова голямо прадизвикателство, колкото изкачването до небето.

В днешно време обаче пътуването за китайците е ежедневие. А по време на новогодишните празници всички държавни учреждения, офиси и фабрики затварят врати за едноседмична ваканция, която по-голямата част от 1.4-милиардното население на страната използва за организиране на семейни събирания в родното място или пък за екскурзии в страната и чужбина.

И докато в много държави по света нискотарифните авиопревозвачи "отхапаха" значителен дял от бизнеса на железниците, в Китай влаковете преживяват своя ренесанс.

По време на миналогодишния Пролетен фестивал (както е известна новогодишната ваканция в страната) само за един ден бях регистрирани рекордните 10.96 милиона жп пътувания и също така за първи път в историята на китайската железница скоростните влакове са отчели повече пътници от конвенционалните.

Само допреди 10 години те бяха по-скоро екзотика, в момента обхващат мрежа от 25 000 километра, половината от които са построени в последните пет години. Плановете на правителството са за разширение на скоростните линии с 50% до 2025 г.

През 2030 г. Китай очаква да има осем скоростни линии по направлението изток-запад и други осем, които да свързват северните и южните части на страната.

Така ще се осъществи отварянето на скоростната жп мрежа, която досега служеше основно за връзка между богатите мегаполиси по Източното крайбрежие, където е съсредоточен и основният индустриален капацитет на страната.

Според прогнозите за тази година, близо 400 млн. души ще се качат на влаковете по време на новогодишната си отпуска. Това би било увеличение с 8.8% спрямо 2017 г. и двукратно спрямо реализираните през 2010 г. 200 милиона пътувания. И една огромна част от тези пътници ще предпочетат удобството на скоростната железница.

Четири от планираните осем скоростни линии към западните региони вече са в експлоатация. Последната беше открита през декември миналата година - тя свързва столицата на провинция Съчуан Чънду със северозападния град Сиан, известен с археологическия шедьовър на древната Теракотена армия от времето на династията Цин.

Със скорост от 250 километра в час, модерните мотриси изминават разстоянието през трудния планински терен за една четвърт от времето, необходимо на обикновените влакове.

Цената на билетите започва от 250 юана в едната посока, което прави около 42 долара - два пъти по-евтино от еднопосочен полет до същата дестинация.