Няма кораб: Круизът, който никога не свършва, може да не започне
Първо беше круизът, който никога не свършва.
Сега пътниците се опасяват, че може да е круизът, който никога не започва.
Круизите Life at Sea се очаква да започнат тригодишната си околосветска обиколка следващия месец, като по разписание трябва да отплават от Истанбул на 1 ноември.
Но само няколко седмици преди началото, компанията все още не е осигурила кораб за пътуването, съобщава CNN.
Въпреки че Life at Sea настоява, че круизът ще продължи по график, бъдещите пасажери са силно разтревожени. Един от тях, който вече е платил над 100 000 долара на компанията, заяви пред CNN, че ситуацията е "шега".
Те се опасяват, че круизът може да бъде отменен, а един от хората дори се срамува от желанието си да предприеме пътуването: "Не искам да кажа на никого – срам ме е, срам ме е, че се хванах на това. Трябваше да послушам интуицията си".
Продажба в мътни води
Miray Cruises, която е собственик на Life at Sea, трябваше да завърши продажбата на своя кораб за тригодишния круиз, който щеше да се нарича MV Lara, в края на септември. Но сделка все още няма.
Говорител на Miray Cruises заяви пред CNN, че продажбата не е била "финализирана", докато екипът е бил в Германия, за да вземе кораба. "За продавача щеше да е непрактично да продължи да настанява екипаж на борда без финализирана сделка, така че екипът доброволно слезе, докато уреди подробностите. Екипът на LASC ще отлети обратно в началото на следващата седмица", заяви говорителят.
Въпреки че Miray Cruises никога не е потвърждавала името на кораба, който планира да купи, широко разпространено е мнението, че това е AIDAAura, принадлежащ на AIDA Cruises, дъщерно дружество на Carnival със седалище в Германия.
Според уебсайта на AIDA компанията трябваше да се "сбогува" с кораба през септември след 20 години и над 800 плавания. Корабът разполага с четири ресторанта, два салона, пет бара и два басейна. AIDA Cruises не отговори на запитването на CNN за коментар дали продажбата е осъществена.
Плаща ли се скъпо за евтиното
Пътят на Life at Sea Cruises към свободата в открито море не минава гладко. Компанията стартира през март, когато нейната оферта за тригодишно околосветско пътешествие в 135 държави влезе в заглавията на новините заради относителната си достъпност.
Въвеждащите цени започнаха от около 30 000 долара на човек за година, но включваха всички разходи за настаняване, храна и – което е от решаващо значение за американците – медицински разходи.
В сравнение с наемите и растящите цени в условията на глобална криза на разходите за живот, това изглеждаше привлекателно предложение.
3 месеца по-късно проектът затъва, когато приблизително половината от екипа напуска, за да работи по собствения си проект за околосветско пътешествие. Този разрив сега е в основата на съдебен иск, заведен от Miray.
Докато някои от предполагаемите пътници се отказаха от пътуването заради хаоса, други останаха, а Miray обеща, че круизът ще продължи по план и че ще купи по-голям кораб за него. През септември компанията обяви, че ще удължи круиза за неопределено време, позволявайки на пътниците да останат на борда до живот, стига да желаят.
Кендра Холмс, главен изпълнителен директор на Miray, заяви категорично пред CNN, че отплаването "не е отложено", въпреки че продажбата на кораба не е приключила.
През юли Холмс заяви, че Life at Sea ще влезе във владение на новия кораб в края на септември, като в продължение на две седмици той ще бъде подложен на работа в сух док, а останалата част от работата ще бъде завършена на път за Истанбул. Сега, след като продажбата е отложена, тя твърди "очакваме прехвърлянето на собствеността на кораба следващата седмица".
За да спазят първоначалната дата на отплаване, ще се съсредоточат върху обновяването на каютите, които вече са резервирани. Но изглежда, че на пасажерите може да се наложи да се справят с шума на борда, тъй като "останалите каюти ще бъдат ремонтирани след това".
Около половината от каютите са продадени до момента.
"Като екип с десетилетия опит в тънкостите на круизния бизнес, ние винаги сме имали време за непредвидени ситуации, заложено във всеки график. Тази ситуация не е необичайна, особено когато има много движещи се части и множество замесени страни.", допълва Холмс.
Бездомни и безработни
До началото на пътуването остава по-малко от месец и някои пътници са обезпокоени от липсата на комуникация от страна на компанията.
CNN разговаря с няколко "резиденти", които са обезпокоени от хода на круиза. Всички те пожелават да останат анонимни. Казват, че компанията не е отговорила на запитванията им в продължение на месец и дори е игнорирала молбите за отмяна на пътуванията.
Холмс заяви пред CNN: "Преди няколко дни споделихме актуална информация с нашите клиенти и редовно публикуваме и взаимодействаме онлайн".
Но някои не са съгласни с това. Казват, че от 8 септември, когато екипът е издал СПА меню, не е имало информация до 2 октомври, когато Холмс е отговорила на опасенията, че продажбата на кораба не се е осъществила. "Все още нямаме приблизителна времева рамка кога ще се случи, но сме предвидили допълнително време в графика си, за да гарантираме навременното стартиране".
След това няма повече официална комуникация. "Знам, че са много заети, но би трябвало да проявят малко учтивост и поне да отговорят на въпросите", казва един от пасажерите. "Не знаем нищо за бреговите екскурзии, не знаем нищо за багажа. Те дори нямат формуляра, който трябва да попълним, за да могат да се подготвят. Няма нищо."
Часовникът тиктака, но не всички са убедени, че корабът ще отплава от Истанбул на 1 ноември.
Някои от пасажерите, с които CNN разговаря, казват, че ще останат без дом, ако круизът не се осъществи. Хората са продали къщите, колите и имуществото си, за да пътуват. Един от пътниците се е договорил да продаде бизнеса си в края на месеца."От 1 ноември съм бездомен и безработен", казва той.
От компанията съобщават, че на всеки, който иска да се откаже на този етап, ще бъдат възстановени само 10 % от вложените средства.
Надявам се, че няма да го отменят
Въпреки че Холмс не потвърждава пред CNN конкретна дата за смяната на собствеността на кораба, по неофициална информация на пасажери, Miray ще влезе във владение на 12 октомври. "Напълно очаквам круизът да се забави - дори и да влязат във владение на тази дата", казва един от тях. "
Друг от пътниците е избрал да се качи на кораба по-късно и казва, че това е така, защото е очаквал да има объркване в началото. "Исках да им дам няколко седмици, за да отстранят грешките, преди да ме вземат – радвам се, че няма да ми се наложи да се примирявам с евентуалния им ремонт по време на трансатлантическото плаване", казва той.
Всички пасажери се надяват, че въпреки опасенията им круизът ще се състои. "Хората напуснаха домовете си, някои резервираха почивки на път за Истанбул и вече са на тях. Просто много, много се надявам да не го отменят".