Компаниите, които извършват редовен преглед на договорните си взаимотношения със своите бизнес партньори стоят по-добре на пазара, от тези, които пропускат тази подробност. Това заяви Дейвид Зехних, заместник-управляващ сътрудник в направление „Контрол на риска" в Deloitte&Touche, на провелата се по-рано бизнес закуска на тема „Управление на риска при разширените бизнес отношения".

Анкета на консултантската компания от САЩ показва, че 73% от участниците определят като изключително важни външните контакти и бизнес взаимоотношения на фирмата, като 41% от тях са посочили, че голяма част от приходите им произтичат от бизнес отношенията им с партньори.

Според Дейвид Зехних за една „разширена компания" (структура, която е обвързана с отношения между доставчици, дистрибутори, лицензии, производители, клиенти, франчайзи, джойнт венчъри и др.) от съществено значение е информацията, която постъпва отвън.

„Когато информацията идва от втора компания, ние просто й се доверяваме, но понякога доверието не достига, когато нашите очаквания не се споделят от ответната страна. Понякога предоставяната информация се изкривява, договорът може да не е разбран правилно, или действията на партньора да не отговарят на очакванията ни" посочи той.

Ето защо в подобни сложни взаимоотношения Зехних посочи, че е желателно да се проследяват договореностите между компаниите, както и да се предприема външен преглед за проверка достоверността на информацията, която постъпва. Той допълни, че подобно управление на риска в бизнес взаимоотношенията не пречи на контактите, добри напротив, „програмата за управление на риска подобрява бизнес отношенията".

Как ще се отрази световната рецесия на бизнес партньорствата? Според проучване на консултантската компания сред бизнес нагласите в САЩ, 30% от участниците са посочили, че взаимоотношенията между компаниите ще се влошат.

„Днес приходите за една компания имат по-голямо значение, отпреди една година", посочи Зехних - „Днес ситуацията работи против вас и трябва да се стремите партньорите да ви осигурят полагащите се постъпления."

Според него е възможно да настъпят и проблеми с качеството на продуктите, което може да застраши търговската марка. Като примери за това той посочи наличието на меланин в млякото на китайски производител, или наличието на олово в боята на детски играчки.

Подходът за оценка и управление на договорния риск според съответната програма на консулантската компания включва няколко главни компоненти. Сред тях са определяне на бизнес отношенията, определяне на целите, оценка на риска, оценка на съответствието и намаляване на риска.

Сн.: Дейвид Зехних, управляващ съдружник в направление „Контрол на риска" в Deloitte&Touche (Profit.bg)