Под влияние на страха инвеститорите продават акции в пика на спада им, вземат неизгодни кредити, обменят валути на загуба. Изводът на анализатори и психолози е, че самият страх се превръща в икономически фактор, пише в. "Коммерсант".

Волатилност в главата

"Паниката има три основни характеристики, обяснява психологът Валерий Соловей. Тя е заразна-лесно се предава от един човек на друг. След това- тя е масова и затова кaра тълпата да придобива свойства, които никой участник поотделно няма. И накрая- тя е загуба на рационално мислене".

Така че вашите финансови решения в моменти на силен стрес едва ли ще бъдат правилни от рационална гледна точка. Често волатилността на финансовите пазари не е нищо друго освен волатилност в главите на уплашените играчи.

Детската болест на капитализма

"Паниката поражда регресия на възрастта", обяснява д-р Вадим Петровский. "Децата" на борсата са тези, които губят усет за реална заплаха. Безумие е да купуваш, когато пазарът е във възход и да решиш да се изтеглиш, точно когато е на дъното".

В своята книга "Татко, пазарът зове. Пособие на инвеститора-циник" директорът на 'Алфа банк" Саймон Вайн отделя цели раздели на емоционалната страна на инвестирането. Твърде многото фактори на пазара карат инвеститора да се обърне към интуицията си, която му казва: "Ще поскъпне" или "Ще спадне", казва той.

Специфика на сравнително младите борси, каквито са руската и българската, е, че участниците на пазара все още "не са укрепнали" и не са свикнали със спадовете.

Западните инвеститори, разбира се, също се поддават на паника, но те знаят, че пазарът може да расте и да спада и като цяло по-трудно се решават да продават дългосрочните си инвестиции.

"Нали ти казах, че така ще стане"

Финансовите пазари са възможно най-нервните и чувствителни, но паниката властва не само на тях.

Още през 1948 г. Робърт Мертън обяснява, че "прогнозите, най-вече негативните, проявяват тенденция да се сбъдват". И това е нормално- когато започне да се шуми около банкова криза например всички се втурват да теглят парите и наистина настъпва банкова криза.

Всъщност на това са положени "най-добрите традиции" на т. нар. вирусен маркетинг.

Страхът продава

Хората обичат да измислят страшни истории или просто-да слушат такива било то от медиите, било - от анализаторите,целящи да привлекат вниманието.

В Русия тази негативна тенденция например стигна толкова далече, че се наложи намесата на самия президент. Той настоя за санкциониране на тези, които пускат слухове за предстоящи фалити на банки, а на медиите беше забранено да пускат твърде провокативни заглавия.

Предупреждението, което се отправя при природни бедствия , е валидно и рпи финансови сътресения: "Запазете спокойствие".

На този фон Саймон Вайн съветва- кризата дава възможност за печалба например от средносрочно инвестиране с малки суми. Разбира се- никой не може да очаква свръхпечалба.

Съветите са много и различни. Главната прилика между тях за пореден път е: "Без паника".