"Проектите за строителство на търговски центрове в Европа са прекалено много"- това беше заключението на международно изложение за търговски недвижими имоти Mapic, което се състоя в Кан между 19-21 ноември.

Само до края на 2008 г. в Европа ще бъдат построени търговски центрове с площ 15 млн. кв. м, а до края на 2009 г. те ще се увеличат с още 26 млн. кв. м, т.е. три пъти повече отколкото през последните 20 години, обяви Cushman & Wakefield.

На първо място по строителство е Русия, в която през следващата година се очаква открият 14 огромни търговски центъра с площ от над 100 хил. кв. м. След нея в класацията се нареждат съответно Украйна, България и Турция.

И докато за развиващите страни подобен "наваксващ" бум е нормален, същата тенденция се наблюдава и в страни с вече изградена търговска мрежа.

Такъв е случаят на Франция, в която на всеки 1000 души се падат 232 кв. м площ търговски центрове (а планираното строителство за следващата година е 8.8 млн. кв. м търговски площи), Великобритания-с 251 кв. м на 1000 души, Испания- 200 кв. м на 1000 души.

"По време на Mapic, присъствахме на истинска игра на лъжлив покер- изпълнителите не искаха да признаят на поръчителите, че нямат средствата да завършат техните проекти", коментира един от делегатите за в. "Le Monde", "Истината е, че около 40% от проектите ще останат незавършени и ще оцелеят само тези, чието строителство ще бъде в центъра на градовете".

На първо място строителството на търговски центрове страда от жестока липса на капитали, съобщава Cushman & Wakefield. Инвестициите в сектора са били 25 млрд. евро през 2007 г., но през 2008 г. те са намалели почти наполовина до13 млрд. евро.

По данни на Jones Lang LaSalle, най-голям спад има във Франция- 71% по-малко са инвестираните средства в този тип имоти към септември (850 млн. евро).

В същото време все повече марки предпочитат да изчакат с отварянето на нови магазини, като съсредоточават усилията си за по-добро позициониране в центъра на градовете.

Така на настоящото изложение липсата на представители на веригата Zara беше прието като знаково, а Bata вече обяви плана си за затваряне на 27 свои бутици, обмисля закриването на още 27 и не възнамерява да открие повече от 20 нови до 2011 г.

Всички отчетоха като най-притеснителен факт липсата на интерес от страна на самите потребители, които свиват разходите си за облекло, техника и обзавеждане. А това означава, че строителството на търговски центрове може да се окаже следващия балон на пазара.