Евтините компании невинаги са "евтини"

Един от начините за категоризирането на компаниите е по тяхната пазарна капитализация. Тя се получава, като се умножи броят на акциите на една компания по цената им, при която се търгуват на фондовите пазари.
Различни са критериите за големи, малки и средно големи компании на различните пазари. В това отношение развитите пазари се отличават с това, че примерно компании с пазарна капитализация под 500 млн. долара се определят като относително малки.
На един пазар като нашия обаче подобни компании влизат в графата средно големи и дори големи. Подобна е ситуацията и на други развиващи се пазари.
Инвеститорите често правят грешката да определят евтините акции като добра алтернатива, изхождайки от факта, че при цена от примерно 1 долар за акция, е много по-лесно да се направи добра доходност, защото при 1.5 долара вече ще са спечелили 50%.
Мисълта, че срещу 500 долара ще закупят петстотин акции, както и идеята, че не поемат голям риск, може да се каже, че са измамни. С такава сума често комисионите могат да възлязат на примерно 50 долара по покупка и продажба на акциите, което изяжда голяма част от печалбата.
Дори и при повишение със 100%, печалбата, като абсолютна стойност, в размер на 500 долара, е относително малка. Ефект би имало, ако се закупят хиляди акции, но тогава вече рискът става твърде голям.
Евтините акции, и особено тези на по-малките компании, често са относително слабо ликвидни и могат лесно да бъдат манипулирани, дори и с малки обеми. Акции, които са със среднодневен търгуван обем от 5 и дори 10 хил. броя, могат лесно да се манипулират.
Изкушени да влезете в подобни позиции и то със значително по-големи обеми, вие можете значително да въздействате на цената, а впоследствие просто да наблюдавате как цената им се понижава с 50%, без да имате възможност да продадете. Спредът купува и продава и при подобен род позиции често е значително разширен.
В исторически план малките по пазарна капитализация компании изпреварват по възвращаемост големите не защото са по-евтини, а защото всички компании са били малки по пътя си към нарастване, когато са продавали свои акции за набиране на капитал.
Не бива да се купуват и евтини акции, които някога са били скъпи, с надеждата да се върнат на историческите си нива. Винаги си задавайте въпроса: "Защо цената се е понижила толкова много?".
Най-вероятно за това има някакви причини и често те са фундаментални - било то заради загуба на пазарен дял, неуспех да се наложат на пазара или други, при един ефективен пазар има някаква причина.
Имайте и друго предвид. Традиционно институционалните инвеститори, и по-специално инвестиционните фондове, не купуват акции в малки компании, както и такива под 10 долара, освен ако не са компонент от някой водещ индекс.
Изследване на Merrill Lynch, направено сред 1900 компании, чиито акции са се понижили под 10 долара за периода 1987-2000 г., сочи, че средно само една от 30 компании се е върнала над 15 долара през следващата година, след като се е понижила под 10 долара.